Rose Hanina membuka kelopak mata. Perutnya rasa lapar, selimut yang berbalut tubuhnya diselak ke tepi. Rambut yang sedikit kusut, dibetulkan olehnya. Wajah Adam yang masih fokus di hadapan laptop dipandang.
"Dah bangun ?" Soal Adam serentak itu laptop ditutup dan berjalan menuju ke arah Rose. Selimut diambil dan dilipat olehnya.
"Rambut saya mesti serabaikan ?" Soal Rose sambil tangannya menyisir rambutnya menggunakan jari.
"Taklah, biasa je. Mana ada serabai. Lawa dah tu sayang."
Rose Hanina tetap menyisir rambutnya. Dia kemudian memandang jam yang terletak kemas di dinding bilik pejabat Adam itu.
Tengah hari dah ? Patutlah aku rasa lapar semacam.
"Lapar tak ?"
"Lapar. Jom makan."
"Jom. Tapi, sekarang awak pergi cuci muka dulu, saya tunggu dekat kereta."
Rose Hanina tersenyum. Kasut disarung dan kakinya terus melangkah keluar dari pejabat Adam, sebelum kakinya menuju ke bilik air, beg tangannya diambil baru melangkah ke bilik air.
Wajahnya dibasuh dengan air, setelah itu, tisu yang berada di dalam beg diambil dan dilap mukanya. Setelah itu, mukanya yang pucat, ditepek dengan foundation dan bedak yang berada di dalam beg nya.
Mascara dielus di bulu matanya, lipstick matte dicalit ke bibirnya. Pemerah pipi disapu sedikit. Celak hitam diwarnakan sedikit di keningnya. Setelah itu, minyak wangi disembur ke dirinya. Rambut yang sedikit kusut, di rapikan.
"Kau tak tahu ke ? Rose tidur bilik bos.."
Rose Hanina tersentak. Dia mengambil beg tangannya dan terus masuk ke dalam tandas. Rose Hanina mencuri dengar.
"Agak yeke ? Eeee miangnya... Nak tidur office bos bagai... menyampahnya aku. Dasar tak reti malu !"
Rose tersentak. Dia tidak menyangka, dalam diam ada juga yang mengutuk dirinya, menghina dirinya.
"Tengok muka pun dah tahu lah memang muka tak reti malu. Kau tengoklah mula-mula kerja dengan Tuan Affef lepastu acah drama bergaduh dengan Tuan Affef, kerja dengan Tuan Adam."
"Haah kan ? Kenapa tak berhenti je kerja.. menyampahnya aku..."
Rose Hanina memejamkan mata. Mencari sumber kekuatan. Selang beberapa minit, tiada lagi suara suara sumbang. Rose Hanina keluar dari bilik air dan terus melangkah keluar dari tandas.
'Tengok muka pun dah tahu lah memang muka tak reti malu. Kau tengoklah mula-mula kerja dengan Tuan Affef lepastu acah drama bergaduh dengan Tuan Affef, kerja dengan Tuan Adam.'
*****
Rose Hanina tidak mengusik makanan yang dipesan olehnya. Dia jadi muram disebabkan suara sumbang mengutuk dirinya tadi.
Tidak tahu apa nasib sebenar yang menimpa dirinya. Dihina oleh keluarga sendiri, dikutuk oleh kawan sekerja, entah apa silapnya...
"Awak okay tak ke ni ? Macam tak ada mood je. Kenapa ?"
Rose Hanina menggelengkan kepala. Air yang berada di sisi disedut perlahan. Nasi goreng Thai yang dipesan disuap sedikit ke mulutnya.
"Kita jumpa ibu nak ? Ibu dengan Alisya dekat mall."
Ibu ? Hati Rose Hanina seperti terubat. Dia terus tersenyum dan mengangguk. Mungkin hatinya merindui wanita yang lemah lembut itu.
"Okay, tapi sekarang awak kena habiskan makanan awak dulu. Lepas ni, takpayahlah masuk office,dah alang-alang kita dekat luar ni, terus jela cari barang hantaran. Okay tak ?"
Rose Hanina mengangguk setuju. Daripada layan suara-suara sumbang dekat pejabat tu, baik habiskan masa dekat mall.
YOU ARE READING
ANTARA DUA HATI (COMPLETE ✔)
RomanceRose Hanina anak tunggal Dato Alham tinggal bersama ibu tirinya Puan Sri Ayuni dan adik tirinya Qassandra. Hidup Rose Hanina dilayan seolah dia lah anak tiri , dia lah pembantu rumah. Puan Sri Ayuni dan Qassandra berkomplot untuk mengikis harta Dato...