Luku 10

116 5 4
                                    

Oli kokoontumisen aika ja Kirkastassu oli innoissaan. Tämä olisi hänen ensimmäinen kokoontumisensa. Hänen lisäkseen oppilaista oli päässyt mukaan Kirsikkatassu, Myrskytassu, Havutassu sekä Purotassu.
- Jännittääkö? Punakuono, Kirkastassun mestari kysyi pilke silmäkulmassaan. Kirkastassu vaatasi:
- No todellakin! Mitä siellä tapahtuu? Onko siellä paljon kissoja? Millaisia muuta klaanit ovat? Entä jos...
- Noniin, rauhoitu nyt, tai et tule mukaan, Punakuono sanoi.
- Anteeksi. Olen vain niin innoissani! Kirkastassu sanoi.
- Sen kyllä uskon, Punakuono mutisi.
- Hei Kirkastassu! Tuletko sinä? Kirsikkatassu huusi Kirkastassulle muiden oppilaiden luota.
- Tullaan! Kirkastassu vastasi ja meni ystäviensä seuraan.
- Miksei mekin saada tulla mukaan? Voitaisiin olla yhdessä, tutustua muiden klaanien oppilaisiin, no kaikkea! Nokitassu sanoi pettyneenä.
- Kyllä sinä pääset varmasti seuraavaan kokoontumiseen, Purotassu sanoi.
- Toivottavasti, Nokitassu mutisi.
- Myrskyklaani, lähdetään, Lumitähti sanoi.
- Nähdään aamulla, Harmaatassu sanoi ja lähti muiden oppilaiden kanssa oppilaiden pesään nukkumaan.
- Kirkastassu! Kirsikkatassu! Tuletteko te? Punakuono huusi.
Kirkastassu katsoi ystäväänsä ja naurahti murrau!
- Tullaan! Kirkastassu vastasi ja meni muun klaanin perään Kirsikkatassun kanssa.
Myrskyklaanin saapuessa Viisipuulle, Tuuliklaani ja Jokiklaani olivat jo paikalla.
- Muistakaa; jos puhutte muille liikaa, vaikutatte hyökkääviltä, ja jos puhutte liian vähän, vaikutatte hyökkääviltä. Älkää tapelko, koska silloin Tähtiklaani voi keskeyttää kokoontumisen pimentämällä kuun pilvillä, Tomumyrsky, Purotassun mestari, muistutti oppilaita.
- Muistetaan, Kirkastassu sanoi pyöritellen silmiään.
Hän, Kirsikkatassu, Havutassu ja Myrskytassu jatkoivat matkaansa kohti muiden klaanien oppilaita.
- Keitä te olette? Haisette Myrskyklaanille, eräs Jokiklaanin siniharmaa naarasoppilas kysyi.
- Olen Kirkastassu. Tässä on Havutassu, Kirsikkatassu sekä Myrskytassu, Kirkastassu esitteli heidät.
- Entä keitä te olette? Havutassu kysyi.
- Minä olen Käpytassu, ruskea kolli vastasi.
- Ja minä olen Sinitassu. Minä ja Käpytassu kuulumme Jokiklaaniin. siniharmaa naaras esittäytyi.
- Myrskytassu! Havutassu! Tulkaahan tänne! Apilatäplä huuteli pennuilleen.
- Tullaan! Havutassu vastasi ja lähti sisarensa kanssa emonsa luo.
- Eikös tuo ole se puoliverinen? Eikö olekin, Sinitassu? Käpytassu sanoi halveksivasti.
- Mitä tarkoitat? Puhutko Apilatäplästä? Kirsikkatassu kysyi.
- Hänen emonsa oli Myrskyklaanista, mutta hänen isänsä, Ampiaisjoki, on Jokiklaanista, Sinitassu vastasi.
Kirkastassu oli hämmentynyt. Jos Apilatäplä oli puoliverinen, niin sittenhän hänen pentunsa Keltapentu, Havutassu, Täplätassu ja Myrskytassu olivat myös osaksi Jokiklaanilaisia. Se selittääkin Täplätassun turkin paksuuden ja pituuden, Kirkastassu ajatteli.
- Tervehdys! Olen Valkotassu Taivasklaanista! Keitä te olette? sanoi valkoinen kolli.
- Minä lähden. Täällä on tylsää seuraa. Tuletko sinä, Sinitassu? Käpytassu kysyi.
Sinitassu näytti epävarmalta. Sitten hän vastasi yllättävän jämäkästi :
- En. Minä jään tänne näiden kanssa.
Käpytassu tuhahti ylimielisesti ja lähti. Kirkastassu kääntyi katsomaan Valkotassua.
- Hei! Olen Kirkastassu Myrskyklaanista, ja tässä on ystäväni Kirsikkatassu. Ja tämä tässä on Sinitassu Jokiklaanista, Kirkastassu esitteli heidät.
- Ketkä teidän päällikkönne ovat? Havutassu kysyi tullessaan takaisin sisarensa kanssa.
- Taivasklaanin päällikkö on tuo vaaleanoranssi naaras, Hiekkatähti, näettekö? Valkotassu vastasi.
- Ja Jokiklaanin päällikkö on tuo ruskea kolli, Leppätähti, Sinitassu kertoi.
- Entä kuka on Myrskyklaanin päällikkö? Valkotassu kysyi.
- Hän on tuo valkoinen naaras, Lumitähti, Kirkastassu vastasi.
- Kuka on Tuuliklaanin päällikkö? Havutassu kysyi.
- Se on tuo tummanruskea pilkullinen kolli, Haukkatähti, Sinitassu vastasi.
- Minun pitää varmaankin mennä muiden parantajien luokse, sillä Tammilehti ainakin viittoo minulle menemään sinne, Myrskytassu sanoi. .
- Oletko parantajaoppilas? Vau! Minun emoni veli on Taivasklaanin parantaja! Valkotassu sanoi innoissaan.
Myrskytassu hymyili hänelle ja lähti muiden parantajien luo.
- Katsokaa. Varjoklaani tulee, Sinitassu sanoi.
- Onko tuo harmaa naaras heidän päällikkönsä? Kirsikkatassu kysyi.
- On. Hänen nimensä on Liskotähti. Hän on tunnettu äkkipikaisuudestaan, Sinitassu kertoi.
Liskotähti käveli suuren, sammalaisen kiven, Kokoontumiskiven, päälle. Muut päälliköt puhuivat keskenään pienen hetken, ja sitten Lumitähti astui eteen ja ulvaisi merkiksi kokoontumisen alkamisesta.
- Tervetuloa kokoontumiseen! Kuka aloittaa? hän kysyi muilta päälliköitä.
- Minä voin, Haukkatähti sanoi ja astui eteen Lumitähden astuessa taakse.
- Tuuliklaanissa on kaikki hyvin. Riistaa on runsaasti, ja Kukkasydän on synnyttänyt kahden pienokaisen pentueen. Pentujen nimet ovat Punapentu ja Kultapentu, Haukkatähti lopetti vielä muiden klaanien supistessa iloisina pentujen syntymästä. Hänen paikalleen asteli Leppätähti. - Jokiklaanillakin on kaikki hyvin, ja olemme nimittäneet Apilapennusta Apilatassun, hän sanoi. Muut klaanit alkoivat hurrata Apilatassulle. Kirkastassu oli vain iloinen siitä, että Lumitähti oli kertonut jo viime kokoontumisessa hänen ja hänen ystäviensä tulemisesta oppilaiksi.
- Kalaa on joessa paljon ja Jokiklaanilla ei ole mitään ongelmia, Leppätähti sanoi mulkaisten Hiekkatähteä.
Mitäköhän heidän välillään on käynyt, Kirkastassu mietti. Hän uppoutua ajatuksiinsa, kunnes oli Lumitähden vuoro.
- Vastasiko Hiekkatähti mitään Leppätähdelle? Kirkastassu kysyi hieman häpeissään Havutassulta.
- Ei sitten mitään, tämä vastasi.
- Myrskyklaanillakin on kaikki hyvin. Riistaa on runsaasti ja kaksijalkoja ei ole näkynyt, Lumitähti sanoi ja antoi vuoron Liskotähdelle. Hän astui eteen ja sähisi Hiekkatähdelle:
- Riistavarkaat! Kehtaattekin tulla meidän reviirillemme!
Kirkastassu oli ihmeissään. Ensin Leppätähti ja nyt myös Liskotähti. Mitä oikein oli meneillään?
- Mitä tarkoitat? Minun soturini eivät ole olleet riistavarkaissa! Hiekkatähti vastasi nyrpeissään.
- Soturini löysivät reviiriltämme paljon Taivasklaanin hajua. Joko sinä olet lähettänyt heidät, tai sitten he tulevat sinne omasta tahdostaan! Liskotähti sähisi Hiekkatähdelle.
- Jokiklaaninkin reviiriltä löytyi paljon Taivasklaanin hajua. Mitä tämä tarkoittaa, Hiekkatähti? Leppätähti kysyi tiukasti.
Hiekkatähti paljasti kyntensä, kuten myös Liskotähti ja Leppätähti.
- Seis! Katsokaa kuuta! Lumitähti huusi kaiken Jokiklaanilaisten, Taivasklaanilaisten ja Varjoklaanilaisten sähinän yli.
Kirkastassu katsoi kuuta ja järkyttyi nähdessään kuun olevan puoliksi piilossa pilvien takana. Sitten, vielä hänen katsoessaan, se peittyi kokonaan.
- Kokous on päättynyt. Myrskyklaani, lähdetään, Lumitähti sanoi ja loikkasi alas Kokouskiveltä muiden päällikköjen kanssa. Kirkastassu lähti takaisin leiriin muun klaanin kanssa.

***

Tässä olis taas tällänen vähä pitempi luku, mut tätä oli aika, hmm, mielenkiintoista kirjottaa. Inspis melkein jätti mut, mut sit se tulikin takasin (onneks). Mut mikä on teidän mp tästä? Nii ja laittakaa kommentteihin ideoitanne!

// Myrsky

Soturikissat : Seikkailu alkaa |1. osa| [Valmis✔]Where stories live. Discover now