Nästa morgon vaknade jag ganska tidigt. Mamma jobbade idag, själv hade jag jullov. Jag dröjde mig kvar i sängen och tittade min Insta. Ella hade lagt upp flera bilder från sin skidsemester. Tillslut gick jag upp och tvättade ansiktet. Det fanns inget i kylen, men på diskbänken låg en lapp och pengar.
Hej gumman, jag har åkte till jobbet, men köp dig lite frukost och lunch med pengarna jag lämnat. Det räcker också till lite shopping, sed ikväll <3
//mamma
Stod det på lappen. Skulle jag verkligen få gå ensam i New York City? Wow.
Jag gick tillbaka till mitt rum och öppnade en flyttkartong med kläder som jag inte hunnit lägga i garderoben. Ett par svarta jeans och en tjock stickad tröja som jag fått i julklapp. Det var riktigt kallt i New York. Jag tog pengarna och började gå. Vart visste jag inte, men det måste finnas ett café någonstans i närheten. Efter några minuter kom jag fram till en galleria. Jag gick in och såg en Starbucks som jag gick in på. Vid disken stod en tjej i 20-års åldern.
"Godmorgon!" sa hon glatt.
"Hej." svarade jag vänligt.
"Vill du beställa något?" frågade hon och log mot mig.
"Eh, en sån dar macka och en varm choklad, tack." svarade jag och pekade på en macka som fanns på andra sidan glaset. Jag betalade.
"Du kan sätta dig, jag kommer med sakerna stracks." sa hon.
Jag satte mig vid ett hörn i en mysig fåtölj. Av vad jag kunde se så var det bara jag och tjejen vid disken på caféet. Efter några minuter kom hon fram till mig med mackan och chokladen.
"Tack." sa jag och tog emot sakerna.
"Varsågod." sa hon och ställde ned de på bordet framför mig. "Du är ny här, visst?" fortsatte han.
"Hur visste du det?" frågade jag. Hon ryckte på axlarna, log och gick iväg.När jag ätit klart gick jag ut från caféet. Affärerna höll på att öppna, men några få var redan öppna. Jag gick in på en klädbutik, det hade rätt så snygga grejer, men allt var för dyrt. Det var liksom en "Bara-titta-inte-köpa" affär. Efter gick jag in till en lite billigare och vardagligare butik. Jag köpte två par jeans, en stickad tröja, ett rött nagellack och en ny concealer. När jag gick ut från butik gick jag in till en restaurant som sålde lite allting. Jag tig med mig en låda med kebab och pommes. Det var för tidigt för att äta lunch, men jag orkade inte komma tillbaka eller stanna i gallerian. Det fanns så mycket fler affärer, minst åttio stycken, och jag hade besökt två stycken, med undantag restauranten och caféet. Klockan var tios på morgonen och det kryllade med taxibilar, vanliga bilar, bussar och lastbilar på gatorna. Jag kom fram till entrén till lägenheten och där stod nu en dörrvakt. Han öppnade porträtten och nickade välkomnande.
"Du måste vara en av de nyinflyttade." sa den gamle mannen vänligt och log.
"Det stämmer." nickade jag.
"Välkommen, Hank var namnet." sa han och räckte fram handen.
"Tack, Maya." jag skakade hanns hand.När jag kom in i lägenheten började jag tvätta kläderna efter att de legat i kartongerna hela tiden. Jag tittade på Youtube och tittade min Instgram. Ella hade lagt upp ännu fler bilder.
När kläderna var klartvättade la jag in de i garderoben. Jag packade upp de sista sakerna och mitt rum var klart. Som om jag inte nyligen, faktiskt igår, flyttat in. Vid 12-tiden åt jag min lunch och efter lunch så löste jag mina böcker. Vid 14-tiden kom ett tjock kuvert in genom brevkastet. Det var från skolan jag skulle börja på. I brevet fanns mitt schema och ett välkomnande från rektorn.Vi är väldigt glade över att få dig som elev ms Hamilton och vi ser fram emot din tid hos oss. Du skoldag börjar 08.00, men det skulle vara bra om du kom till mitt kontor och hämtade dina papper och skåpnycklar. Vi ses imorgon!
//Ava Porter
Jag kollade på schemat. Min första lektion imorgon var historia. Jag slutade ganska tidigt imorgon och alla andra dagar i jämförelse med min gamla skola.
När mamma kom hem frågade hon hur min dag varit och vi hjälptes åt st göra maten. Efter middagen fixade vi mer flytt-saker, men var fortfarande långt ifrån klara.
På kvällen efter att jag bortsatt tänderna, flätat håret och bytt om till en mysig pyjamas började jag förbereda för imorgon. Jag la de kläder som jag hade tidigare idag på skrivbordet. Jag förberedde concealern, mascaran, bronzern och pudret och satte på alarmet på mobilen. Om jag började åtta så skulle 07.00 vara perfekta tiden för att vakna. Jag sa godnatt till mamma och gick och la mig. Imorgon var första skoldagen.
YOU ARE READING
I'm daughter to a mafia
ActionMaya är dotter till LA's största mafia, eller föredetta. När hennes pappa dör tvingas hon och hennes mamma lämna LA och flytta till New York. Hennes pappa må vara död, men hans problem lever kvar och det blir Maya som får efterträda. Hon får hjälp a...