⛓️ : 009

3.4K 455 31
                                    

9

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

9.0 : “Shopping”

MULUT Inara terlopong melihat keadaan sekeliling. Banyak butik, restoran dan kedai yang menjual barang branded mengelilinginya. Buat kalau pertama dalam hidupnya dapat masuk mall besar macam ini.

“Tutup sikit mulut kau tu.” Noah berbisik perlahan. Dari mula masuk mulut dia terbuka. Orang pun dah pandang pelik pada mereka.

“M-maaf,” Inara menggaru kepalanya yang dibaluti tudung. Segan pula dia bila Noah tegur. Maklumlah, ini pertama kali dia pergi tempat seperti ini. Sebelum ini dia pergi pekan kecil saja kalau nak beli barang.

Noah menggelengkan kepalanya sebelum mula mengatur langkah ke elevator. Inara di belakangnya hanya menurut tanpa soalan. Eh Inara ni tak takut ke dekat Noah. Manalah tahu Noah tu ada niat tak baik ke, nak bawa dia pergi hotel ke.

Kalau dia ada niat tak baik kat aku, dah lama dia buat. Tak perlu susah-susah dia nak tolong aku selama ni.

“Noah, kita nak pergi mana?” Soalan akhirnya tercetus di bibir mungil Inara.

Shopping. Ringkas balasan Noah berikan. Ya, dia nak shopping. Bukan untuk dia, tapi untuk Inara. Dia perasan yang tudung, kasut baju Inara apa semua dah lusuh. Tambah-tambah lagi baju Inara yang dah koyak sebab Nazirul tadi.

Inara cuma mengangguk perlahan. Difikirnya Noah nak shopping untuk diri sendiri, rupanya tak. Sebaik tiba di tingkat atas, Noah menarik Inara masuk ke dalam satu kedai.

“Saiz kaki kau berapa?” Noah bertanya sambil membelek-belek kasut sekolah di hadapannya. Branded bak ang! Legit pula tu! Untunglah, kaya. Itu baru duit yang dia sendiri cari, belum masuk elaun Puan Narleen bagi tiap-tiap bulan.

“Hah? Saiz 4.” Walaupun bingung, Inara tetap membalas. Mestilah bingung, dah kenapa tiba-tiba nak tanya saiz kaki aku pula. Jangan cakap dia nak beli kasut untuk aku.

“Kecil gila. Kau lahir pramatang ke macam mana?” Matanya bergerak melihat kaki Inara. Kecil. Logik jugalah sebab Inara ini kecil orangnya. Sebab itu senang kena buli.

“Kak,” panggil Noah pada pekerja di kedai itu.

“Tolong carikan minah ni baju sekolah, tudung, kasut apa semua yang sesuai untuk dia.” Noah menolak tubuh Inara ke arah pekerja tadi. Ceh, acah saja tanya saiz kaki Inara bagai, alih-alih kau minta tolong juga dengan pekerja.

“Hah? Eh awak, awak nak buat apa ni?” Gelabah Inara dibuatnya. Belum sempat dia menyorok di belakang tubuh Noah, dia sudah ditarik ke dalam fitting room.

Until We Meet Again Where stories live. Discover now