"Dokter, macam mana keadaan isteri saya????" Haiqal bertanya kepada dokter yang baru sahaja keluar dari wad kecemasan.. Mak Leha yang berada di sisinya juga tidak sabar menunggu perkhabaran anaknya yang berada di dalam..."Alhamdulilah... isteri encik tidak ada apa-apa.. Cuma suhu demam panasnya terlalu tinggi. Magrin yang di hidapinya juga agak teruk. Mungkin terlalu stress memikirkan sesuatu yang membuatkan kepalanya sakit sangat.. Jadi kami terpaksa menahannya untuk beberapa hari lagi bagi membuat pemantauan yang lebih lanjut.." Kata dokter Mikail yang merawat Auni...
"Macam mana kepala anak saya dokter??? Tak ada apa-apa yang serius kan??: Mak Leha bertanya dengan penuh risau... Rasa bersalahnya memukul kepala Auni tak tertanggung rasanya...
"Ohh.. pasal kepalanya.. daripada
x-ray yang kami buat tiada pendarahan atau perkara serius yang berlaku.. Cuma benjol sahaja.. Insyallah sehari dua lagi benjolnya akan beransur surut...Umm tapi boleh saya tahu kenapa kepalanya boleh jadi macamtu??? Tanya dokter Mikail kepada Mak Leha dan Haiqal... Jantung Mak Leha terasa terhenti mendengar pertanyaan itu... Mungkinkah dia akan masuk penjara?? Di hukum gantung sampai mati??? Aarghhhh...( pengaruh tv kuat sangat Mak Leha ni 😑)Haiqal yang melihat Mak Leha gelisah menjawab soalan dokter tersebut... " Isteri saya terhantuk bucu meja dokter semasa dia jatuh sebelum pengsan... Buku-buku tebal terjatuh dan menghempap kepalanya... Mungkin sebab itu benjol besar di kepalanya...." Terang Haiqal panjang lebar...
Ohhhh... macamtu... okla.. kalau tak ada apa-apa saya pergi dulu. Encik dan makcik boleh melawat anak makcik dan isteri encik sekejap lagi selepas dia di pindahkan ke wad biasa...
Terima kasih dokter... Haiqal bersalam dengan dokter tersebut dan dokter tersebut berlalu pergi.. Dia bersyukur kepada Ilahi kerana isterinya tidak mengalami apa-apa kecederaan...
"Haiqal... mak mintak maaf ye. Kalau mak tak pukul kepala Auni mesti dia tak jadi macamni...." Mak Leha memegang tangan Haiqal sambil air matanya mengalir di wajah yang di mamah usia itu... Di dalam kereta tadi semasa perjalanan menghantar Auni ke hospital, Mak Leha telah menceritakan segalanya.....
Mak.. mak tak ada buat salah apa pun.. pasal tu, bukan mak sengaja nak buat...Haiqal sedikit pun tak marahkan mak.... sebenarnya,
semuanya salah Haiqal... Kalau Haiqal tak tertinggal telefon petang tadi, mesti Auni takkan kena hujan masa hantar kepada Haiqal.. Haiqal mengengam tangan Mak Leha memberikan kekuatan.... Hummm.. dia tidak sanggup lagi menyambung kata-katanya tentang apa yang terjadi petang tadi...."Takpe la nak... yang penting sekarang Auni selamat.. Haiqal balikla dulu.. Biar mak yang jaga Auni malam ni... Lagipun lelaki tidak di benarkan berada di wad perempuan.." Mak Leha berkata
"Hummm.. Yela mak.. lepas Haiqal jumpa Auni.. Haiqal balik... Besok Haiqal datang lagi ye..." kata Haiqal dengan berat hati
Selepas lima belas minit menunggu, jururawat membenarkan mereka berjumpa dengan Auni... Auni masih lagi tidak sedarkan diri.. Mungkin kesan ubat yang diberikan...
"Sayang... besok abang datang lagi ye..." Haiqal mengucup dahi Auni dengan penuh kasih sayang....
Mak..Haiqal balik dulu ye.. Haiqal menyalam tangan Mak Leha... terasa berat kakinya untuk melangkah meninggalkan orang-orang yang di sayangi di situ...........
Yelah.. elok-elok bawak kereta tu ye... pesan Mak Leha...Haiqal menganggukkan kepala dan berlalu pergi........
..................................................
"Makkkkk........."
Auni tersedar dari tidurnya yang panjang..
"Kat mana aku ni???"
YOU ARE READING
BAKAL SUAMIKU BELAKANG RUMAH!! ☑️
Conto"Mak... Haiqal sebenarnya sudah lama sukakan Auni. Haiqal cintakan dia mak...... Haiqal memang tiada orang lain dan demi Allah Haiqal ikhlas menerimanya untuk menjadi suri hidup Haiqal......" -MUHAMMAD HAIQAL NURHAN Wasiat itu memeningkan kepalanya...