SPECIAL BAB(HARI RAYA)

6.1K 254 48
                                    

Malam raya.......

    Auni yang baru sahaja menidurkan anak-anaknya di dalam bilik turun ke bawah rumah mencari Haiqal. Dia terlihat Haiqal yang sedang duduk membelakanginya di atas pangkin di bawah rumahnya. Auni berjalan dengan terjengket-jengket menghampiri Haiqal untuk mengintai Haiqal dari belakang apa yang sedang dilakukan oleh suaminya...Abang...Ya Allah!!!apa abang buat ni??hahahha... Mak..oh makkk...tengok apa yang abang anyam ni?!!habis rosak dah ketupat mak ni....hahhahah... Dia tidak dapat menahan ketawanya lagi melihat hasil anyaman Haiqal akhirnya ketawa besar.... Mana tidaknya, ketupat yang di anyam oleh Haiqal mempunyai pelbagai bentuk.. Bentuk bintangla,segitiga la,bentuk layang-layangla..origami pun ada..
hahahha...Yang membuatkan dia tidak boleh menahan diri untuk ketawa, setiap anyaman mempunyai rambu-rambu yang ditambah pada setiap bucu dan distapler tak ubah seperti rambu layang-layang...Haiqal yang terkejut mendengar jeritan dan ketawa besar isterinya dari belakang segera bangun dah menutup mulut isterinya...

"Ssshhhhh...diamla sayang!!!" Haiqal berkata sambil menahan malu.. Ini merupakan pertama kali dia menganyam ketupat... Selalunya Mak Leha yang melakukannya.... Salahnya juga kerana berlagak seperti sudah pandai hanya kerana dia selalu melihat Mak Leha menganyamnya dahulu setiap kali hari raya...

Auni menarik tangan suaminya dari mulutnya...
"Eeee...kotorla mulut sayang"! Kata Auni menahan geram sambil mengelap mulutnya dengan koler baju t-shirtnya...

"Ha, padan muka.. siapa suruh gelakkan abang tadi! Sayang jerit panggil mak dengan ketawa lagi,abang cium sayang kat sini sampai mak datang! Berani jeritla!" Haiqal mengugut Auni sambil mendekatkan mukanya pada muka isterinya...

   Auni terundur ke belakang.. Dia segera menutup mulutnya dengan tangan sambil menggelengkan kepala tanda tidak mahu...Dia tahu suaminya tidak boleh dijangka. Semenjak suaminya terkena sindrom hilang perasaan malu di hati,dia berani melakukannya walaupun di hadapan Mak Leha.. Haiqal tersenyum kemenangan.. Dia yang baru sahaja duduk kembali di atas pangkin di datangi Mak Leha bersama sudipnya....

  "Haiqal...Auni.. apa yang bising-bising ni?" Mak Leha bertanya dengan nada risau.. Dia melihat Auni tidak bersuara dengan mulutnya di tutup dengan tangan tetapi dari isyarat matanya menunjukkan memandang kepada Haiqal.. Haiqal yang hanya menudukkan kepala dari tadi tidak berani mengangkat mukanya memandang Mak Leha...

  "Aduhhh...Matila aku....tak sempat nak sorokkan..."kata Haiqal di dalam hati..Mak Leha kemudian memandang Haiqal...

 "Ya Allah Haiqal...apa yang kamu buat ni....ini ketupat ke apa ni?!! Bertuah punya anak...." Mak Leha membelek satu persatu hasil anyaman Haiqal sambil menggelengkan kepalanya.. Haiqal hanya mampu menelan air liur.. mukanya pucat!Dia risau Mak Leha akan mengetuk kepalanya dengan sudip.. Auni di sebelah Mak Leha ketawa di dalam hati..

   Emmm...Maafla mak.. Haiqal sebenarnya tak pandai nak anyam...
Haiqal ingat selalu tengok mak anyam Haiqal pandaila buat...hihi...Haiqal menggaru-garu kepalanya sambil membuat muka seposen.Mak Leha yang mendengar hanya menepuk dahinya... Hai.. macam-macamlah budak-budak ni...Tadi kata pandai sangat..tak payah ajar.....

 "Dahla Haiqal, kamu letak je situ.. biar mak yang anyam ketupat ni... karang tak makan ketupat kita nak oi raya ni...Kamu pergila mandi dan berehat. Dari tadi kamu buat kerja...Mesti penat...lepastu boleh tengokkan anak-anak kamu kat atas tu... takut terjaga pulak...menangis pulak karang diorang bila tengok tiada orang nanti....Haiqal menganggukkan kepala lalu bangun dari pangkin yang didudukinya... sempat lagi Auni menjelirkan lidah kepada suaminya semasa suaminya lalu untuk masuk ke dalam rumah.. Haiqal menjeling melihat perangai isterinya...

   Ha Auni, nah sudip. Pergi kacau rendang ayam tu. Karang hangit pulak..Mak Leha menghulurkan sudip yang di pegangnya dari tadi...Baik mak..jawab Auni dan berlalu pergi masuk mengikut pintu di bawah rumah yang Haiqal masuk tadi ....(kira umah dia dua tingkatla ye)

BAKAL SUAMIKU BELAKANG RUMAH!! ☑️Where stories live. Discover now