(Edited)
Kitorang sampai dekat kolam belakang rumah. Seperti biasa, semua tengah gelakkan aku.
"Apa dia buat kat sini?," Perut aku terus rasa senak bila dengar suara dia.
Napelah awal sangat dia muncul, selalu dah habis aku di kenakan baru dia muncul untuk tepuk tangan.
"Oo, Hana tanya mana kau. Akukan kawan mithali, aku bawakkan terus." Akmal mula merepek bila aku tunduk je.
Aku tak perlu nafikan, aku memang cuak setiap kali ada dalam satu ruang dengan dia.
Rasa nak balik!
Aku tengok kunci kat tangan Akmal. Dia tengah putarkan dengan jari dia. Hish, budak ni! Kalau masuk dalam kolam macam mana?
"Apa kau nak?" Dia pandang aku atas bawah dan terua pusing tengok Akmal kat sebelah aku.
Macam dia sakit mata je tengok aku lama-lama.
"Bukan kau kena ada dekat rumah sebelum pukul 11? Jangan sampai papa call aku sudah." dia sambung bila aku tak jawab dan dia tak lupa untuk ingatkan aku yang dia pernah dan masih kenal keluarga aku.
Ingat aku nak sangat ke ada kat sini? Aku nak kunci aku je!
Splash..
Wassalam kunciku.Aku terus angkat muka dan tenung Akmal dengan harapan aku dapat bunuh dia dengan mata ni je.
Dia pula berdrama macam biasa, dia buat muka 'Eh? Mana pergi kunci kat tangan aku tadi?'.
"Em, sorry Hana." Dia garu kepala macam dia betul-betul tak tahu macam mana kunci aku tu boleh jatuh.
"Akmal, kau yang jatuhkan, kau ambil la!" marah Atim dari belakang aku. Aku tak sedar pun bila dia sampai.
"Aku memang nak ambilkan tapi Hana mesti nak berdikari, kan sayang?"
"Kau.."
"Hana, nampak tak kunci mana? Biar saya ambil " Luq offer sambil tengok dalam kolam.
"Kau nak try takle Hana ke? Fatim tak cukup?" Akmal sindir. Dan bila Akmal bercakap semua akan mengiakan walau merepek macam mana pun.
Semua senyum sinis ke arah Luq.
"Takpe Luq. Kunci saya, saya ambil," aku tolak cepat-cepat sebelum Fatim atau Luq mula sesi kutuk-mengutuk baru.
Aku tak nak diorang gaduh lagi-lagi bila aku tahu apa je yang Atim dan Luq cuba tolong hanya di salah erti oleh Akmal.
"Hana, biar Luq je-"
"Atim, it's okay. Kau sendiri tahu benda ni akan lagi dipanjangkan kalau aku sendiri tak habiskan. Kalau bukan kat party ni, esok time kelas."aku sampuk dan senyum kecil kat Atim dan Luq.
Aku tanggal sneakers dan stokin aku. Aku jalan tepi kolam bila dah pastikan kat mana kunci aku, aku masuk.
Aku buat tak kisah dengan semua sengihan dan bisikan dekat sekeliling aku.
Rasa sejuk terus buat aku menggigil. Semua bunyi hilang sebab fokus aku beralih kepada betapa sejuknya aku sekarang ni.
Aku cuba untuk capai kunci tanpa menyelam seluruh badan tapi kolam ni dalam. Aku terpaksa basahkan rambut aku sekali untuk dapatkan kunci yang duduk diam kat dasar.
Bila dapat aku terus ke permukaan kolam. Aku ambil nafas dulu sebelum angkat diri sendiri keluar.
Aku dengar balik bunyi siulan dan ketawa yang tertuju ke arah aku yang basah kuyup tapi rasa sejuk lebih menguasai menyebabkan aku boleh ketepikan rasa malu aku.
YOU ARE READING
Hatiku Terhenti Disaat Itu
RomantikNama aku Hana Dhamira Orang panggil aku Hana Dia panggil aku Mira Tapi, Tu dulu, sekarang dia takkan sebutpun nama aku. Dia kawan baik, pelindung, abang, dan 1st crush aku. Tapi tiba2 dia berubah. Aku tak tahu apa aku buat untuk dia labelkan aku se...