⚫Bab 12⚫

32 5 0
                                    

Aku pandang luar tingkap lepas percubaan melelapkan diri kali ke tiga aku masih gagal. Aku tukar agenda dengan sibukkan diri dengan tengok pokok yang sampai sekarang aku tak tahu dia nama apa. Pokok tu besar sampaikan dahan-dahan dia pernah jadi jambatan antara bilik aku dengan Dhirar.

10 tahun lepas~

Aku masuk bilik baru.. Sepatutnya kalau baru dapat bilik orang akan happy.. Tapi tak bagi aku.. Ibu baru tinggalkan aku dengan papa.. Ibu yang pilih rumah ni.. Tapi ibu takde. Aku tak tahu ibu pergi mana.. Papa tak nak cakap.

Aku sorok bawah katil sebab papa tengah cari aku.. Papa cakap nak gi kubur.. Nak jumpa ibu.. Aku takut.. Aku taknak jumpa ibu kat situ..

Aku nampak papa masuk bilik.. Kaki aku yang terkeluar aku masukkan cepat-cepat bawah katil.

Papa mengeluh.
Janganla papa dah jumpa aku!

Papa keluar dari bilik n tutup pintu. Aku lepas nafas lega. Aku keluar dari katil dan duduk atas dia.

Aku nampak ada pokok kat luar tingkap. Aku sebelum ni duduk kat kawasan macam kampung sikit jadi aku biasa je panjat-panjat pokok ni.. Walaupun papa dan ibu akan marah-marah lepastu.

Aku keluarkan kepala dan tengok pokok tu. Dahan dia macam kuat dan besar. Aku tengok diri sendiri dan angguk-angguk, 'mampu kot pokok ni tampung aku.'

Aku keluarkan kaki dari tingkap dan injak dahan dengan kedua-dua kaki.. Ahah! Sebbaik stabil!

Aku jalan sikit dan pegang batang pokok. Tinggi jugak! Aku kat tingkat dua rumah. Kalau jatuh, aku telan air liur dengan kuat. Nauzubillah!

Aku jalan sikit tanpa pegang apa-apa. Aku nak cuba sentuh daun yang macam dah layu.

"Bahaya la!" Jeritan itu terus buat aku hilang kestabilan. Nasib baik ada tangan pegang aku dan halang aku dari jatuh.

"Nasib baik.. "orang yang buat aku hampir hilang kaki/yang selamatkan aku dari kesalahan dia sendiri cakap.

Hatiku Terhenti Disaat ItuWhere stories live. Discover now