⚫Bab 1⚫

128 18 4
                                    

(Edited)
2 tahun sebelum.

Aku parkkan kereta Suzuki Swift biruku tapi tak matikan enjin.

"Kau betul nak heret aku pergi sekali ke ni?"aku tanya kawan aku kat sebelah yang tengah sibuk betulkan rambut.

"Jap..sikit lagi Hana" dia touch up make up dia pulak sambil meneruskan misi untuk avoid jawab soalan aku.

"Atim what I mean is kalau kau nak pergi sangat, be my guest but yang kau heret aku sekali kenapa?" Da lah brainwash papa  aku untuk pujuk aku pergi sekali.

Kadang-kadang aku terfikir siapa anak papa aku tu, aku ke atim ni.

"Hana, sampai bila kau nak takut? Bila kau nak live your highschool life? Kau tahukan aku just tak nak kau makin depress je dengan kehidupan macam ni."

"Lebih baik depress (walau aku tak depress lansung) dari jadi bahan ketawa. Kat sekolah dah cukup, tak perlu tambah kat luar ni jugak. Lagipun bukan aku tak pernah try nak pergi party macam ni kan? And guess what happen? HE happen!"

"Tapi takkan kau nak elakkan diri dari semua tu just sebab ada kemungkinan dia ada?"

Ha? Dia 'maybe' ade? Ok..yang ni Atim memang buat lawak.

"HA. HA. Atim, tak akan ada seorang pun dalam sekolah kita yang akan buat party and tak ajak dia, lagi logik tak ajak satu sekolah adalah!" aku marah siap buat angkat-angkat tangan lagi.

"Pff.. haha", Atim gelak walau dia 'cuba' untuk tahan. Hm.. lebih kepada memang nak gelak je aku rasa dengan cara dia mengilai ni.

Aku bagi dia muka 'kau nak mati ke?'

"Haha. Okay, huh, sorry" dia telan air liur dan batuk sikit untuk hilangkan mengilai dia. "Tapi serius, lawak fakta tu sebab memang tepat! Tapi-"

"Takde tapi-tapi, kalau bukan dia yang kacau aku pun, kawan-kawan dia yang kacau. So my answer is still no!"

"Hana, please, for me (dia bagi puppy tak-berape-nak-cute-punya eyes) ,aku janji kalau aku atau kau rasa something wrong kau balik je. Kau tinggal je aku, aku tumpang Luq."

"Hm, luq datang?" aku tahu aku nak kalah dah dengan pujukkan dia, like always.

"Of course la, dia kan sayang awek dia." angkat bakul sendiri la pulak minah ni.

"Lagipun aku suruh dia datang sebab aku nak kau datang, atleast ada backup tambahan kalau ada benda jadi " Atim sambung dengan kedua-dua hujung jari telunjuk dia sibuk dilagakan.

Saja nak bagi muka kesian dia lagi berkesan.

"Adoyaii! Hm, yelah! But apa-apa  jadi, aku bla je," aku mengalah.

Aku buat tak perasan muka berlagak dia lepas aku mengalah.

Aku matikan enjin dan keluar. Aku tunggu Atim, kunci kereta dan kami jalan seiring. Aku genggam handphone dan kunci kereta. Talian nyawa aku kalau ada apa-apa jadi.

Bila lepas laman rumah Adam (host party), aku lepaskan nafas lega bila sedar semua terlampau 'have fun' so, diorang tak sedar atau ambil perhatian kat aku pun.

Sampai pintu masuk, Ailin a.k.a adik Adam sapa Atim.

Fakta kedua. Takde orang akan bercakap dengan aku kecuali benda tu penting nak mampus  je.

Sebab tu juga la aku boleh termakan dengan pujukan Atim yang tak seberapa power tu.

Dia je kawan aku.

Kembali semula kepada Ailin, dia cakap kat Atim mana tandas, tempat makan, kolam dan bilik yang boleh guna.

Atim anguk dan minta diri kedalam. Atim tarik tangan aku bila dia sedar aku tak perasan dia dah jalan sebab tengah busy sorokkan muka dengan rambut (tunduk kepala tahap ada guni).

Hatiku Terhenti Disaat ItuWhere stories live. Discover now