Aku tengah tunggu papa dekat bus stop depan kampus. Ada ramai orang, samada tengah tunggu kereta or bus. Tapi alhamdullih, dari pagi tadi takde yang menyambung gosip fasal aku dan Dhirar, selain apa aku dengar masa keluar kelas 1st je.
Lagipun aku memang tak jumpa dah Dhirar lepas 'drama' pagi tadi. Dhirar kan setahun lagi tua. Dia tahun last. Mama ada cakap lepas habis sem ni dia dah set nak kerja dengan uncle.
Lagipun selain Dhirar, uncle tak ada orang dah nak ambil alih.
Atim pun aku tak jumpa lagi. Dia budak management, so kelas kitorang tak ada yang sama.
Kitorang dah janji malam ni nak lepak kat rumah aku sebab semalam tak 'puas'.
Tengahhari selalu dia kene pergi restaurant parent dia yang kat Puchong ni. Parent dia nak dia belajar awal-awal untuk take over. Dari umur dia 15 memang dia dah start kerja pun.
Haha, dia suka complain cakap banyak kerja lah, dia muda lagilah, tak adil lah, tapi aku tahu dia minat benda-benda macam tu sebenarnya.
Aku tengok kereta datang dan pergi. Papa pula masih tak muncul-muncul. Aku tengok jam dah pukul 1315. Papa cakap nak datang pukul 1300 tadi.. hm..
Aku perasan ada budak yang jalan dengan segera untuk masuk bangunan atau bus stop ni. Aku pandang atas. Oo, tengah hujan renyai.
Aku senyum.
Aku suka gila hujan.
Aku obses dengan guruh.
Dari kecil aku suka main hujan. Aku suka bila hujan renyai yang akan makin lebat, aku rasa kepuasan bila dapat duduk bawah hujan macam tu, lagi-lagi bila guruh datang tak bagi salam!
Aku suka perasaan terkejut bila dengar teriakkan guruh sebab bunyi dia bila aku tak jangka tu, buat aku rasa utuh, buat aku rasa aku makhluk. Kesimpulan penting kat sini hanya, hujan dan guruh buat aku rasa happy.
Okey, mungkin aku pelik tapi ada aku kisah?
Dulu pantang nampak hujan (ya, ya. Dari kecik memang perangai aku dah meraban) terus aku pergi rumah Dhirar untuk ajak dia teman, actually paksa dia. Dia senang demam, jadi dia tak suka hujan. Tapi dia selalu akan mengalah dan ikut.
Papa pula akan marah-marah kitorang bila masuk rumah basah kuyup atau sebab memang tak masuk-masuk rumah selagi hujan tu tak berhenti, tapi Dhirar mesti terima je walaupun dia tu kira mangsa keaadaan. Dia siap tolong mopkan lantai lagi!
Hujan yang makin lebat buat aku melangkah kehadapan lagi. Aku keluarkan tangan untuk sentuh titisan hujan yang jatuh, aku abaikan je seluar aku yang mula lembab.
Senyuman sedia ada, melebar lagi.
Dhirar aku yang dulu, dia takkan bagi aku kena marah atau buat apa-apa seorang.
Dia juga takkan marah aku fasal hujan ni walau dia sendiri akan demam esoknya.
Aku kerutkan kening.
YOU ARE READING
Hatiku Terhenti Disaat Itu
RomanceNama aku Hana Dhamira Orang panggil aku Hana Dia panggil aku Mira Tapi, Tu dulu, sekarang dia takkan sebutpun nama aku. Dia kawan baik, pelindung, abang, dan 1st crush aku. Tapi tiba2 dia berubah. Aku tak tahu apa aku buat untuk dia labelkan aku se...