⚫Bab 6⚫

44 7 0
                                    

Aku turun tangga rumah aku dengan happy sekali tambah dengan menyanyi-nyanyi ost School 2017. Versi kanak-kanak riang gitu.

Hari 1st day of Uni, well, Uni di Malaysia la.

Aku terus melangkah ke arah dapur bila dengar bunyi sudu garfu berlaga. Papa mesti dah balik pagi tadi. Aku bangun tadi terus siap-siap untuk pergi jogging. Jadi tak sempat nak check papa ada ke belum.

"Morning pa-" Suara ceria-gedik aku terus mati bila berlaga mata dengan makhluk tak disangka.

Terus terbantut otak aku nak suruh aku bernafas.

Dia dengar ke aku dari tadi?

Dhirar pandang aku
Angkat kening
Senyum senget

Confirm dengar aku melalak dari balik joging!

Hm, nak malu ke nak marah?

"Ha, Hana. Nape tercegat kat situ? Cepat, sini. Mari makan." Ajakan papa buat aku terangkat sikit bahu (terkejut) dan terus cover muka aku yang tadi nampak gila terkejut tu. Tak lupa juga yang aku baru tenung dia macam dialah satu satunya makhluk kat atas bumi.

Haih la..
Malunya!!

Macam mana la aku boleh lupa yang si Dhirar ni selalunya akan makan kat rumah aku.

Aku duduk kat kerusi sebelah kiri papa, menghadap Dhirar. Sejak umur aku 8 tahun rasanya kitorang memang duduk macam ni.

"Papa ada meeting pagi ni. Hana naik dengan Dhirar, kay?" aku terus tersedak air teh.

"Tu la Hana. Jangan minum gelojoh sangat," papa komen sambil hulur tisu.

Aku pandang Dhirar.
Dia pandang aku.
Tunggu jawapan aku.

"Em, tak pe la papa. Hana.. Hana, naik ngan Atim je." aku bagi alasan.

Ok-ok, aku memang cakap aku nak gaduh dengan dia, tapi ni sesuatu yang remeh untuk nak buat bahan gaduh. So, baik aku elak je dulu.

"Nak naik dengan Atim kenapa? Dia punya rumah bukan sehala pun, menyusahkan dia je."

Percubaan pertama,
GAGAL.

"Em, sebenarnya Hana tak maksudkan Atim, Hana sebenarnya nak suruh, em, Adila, ha, betul tu! Lupa pulak! Adilah ada tanya nak tak pergi dengan dia. Hana ikut dia je la." aku main kutip je nama minah yang tak wujud pun dalam kehidupan aku.

"Adilah? Bila masa Hana ada kawan selain Atim tu?" Papa tanya, muka memang pelik dengan keadaan dia tak kenal 'kawan' aku ni.

Really dad?

"So, papa nak cakap Hana takde kawan la?" aku tanya buat-buat merajuk.

"Eh, bukan la! Masalahnya Hana just kenalkan Atim dekat papa sepanjang 4 tahun ni. Rasanya memang dia sorang jer. " papa cakap sambil fikir lagi. Dia mesti nak pastikan ade ke tak.

Percubaan kedua
GAGAL.

"Tak pe papa. Saya dengan dia memang satu U kan? So dari menyusahkan ORANG lain, saya boleh je." Dhirar tiba-tiba buka mulut lepas aku dah nak habis idea.

What?!

Ok, aku pause jap. Korang mesti pelik nape Dhirar panggil papa aku papa, kan?

Well,

Aku panggil mama dia pun mama.

Senang cerita, dia cuba pujuk aku masa aku masih sedih dan tak nak menerima hakikat yang mak aku memang dah tak ada. Dan antara cubaan dia ialah

"Mama saya mama awak juga. Jadi awak panggil la mama saya mama. Kalau orang tanya awak ada mak tak awak cakap je mama ni mak awak. Mama pun sayang awak, macam dia sayang saya. Tapi, masih tak sebanyak saya sayang awak tau!"_macam tulah sedikit sebanyak ayat ang Dhirar guna time tu.

Hatiku Terhenti Disaat ItuWhere stories live. Discover now