⚫Bab 7⚫

45 7 0
                                    

Aku dan Dhirar diam dan aku tahu kami berdua tak ada keinginan untuk pecahkan kesunyian ni dengan bercakap.

Perjalanan ke Uni yang mengambil masa 15 minit ni berlalu dengan jam kura-kura.

Rasa nak lemas pun ada dengan ketegangan yang terkumpul dalam kereta yang tertutup rapat ni.

Dhirar hanya pandang depan walaupun dia perasan aku ada curi-curi tengok dia.

Sampai U dia matikan enjin dan lepas lock kereta terbuka je aku terus keluar.

Tak perlu dan tak nak aku duduk dengan dia lebih lama dari 15 minit yang sudah cukup terpaksa ni.

"Kau memang dari dulu tak berubah, tak membesar. Careless. Baik kau ambil barang kau ni sebelum aku campak kat luar" Dhirar cakap buat aku yang tengah nak tutup pintu terhenti.

Hadoi! Ada je benda nak jadi.

Hana, napelah kau punya cuai ni tak hilang-hilang?

Jap, sebenarnya aku rasa ni semua salah Dhirar. Dialah yang pastikan barang-barang aku dulu. dari start kenal sampai aku umur 15 memang dia lah ambil kerja tak bergaji tu. Lepas dia takde, aku memang asyik tinggal tu, tinggal ni, dan dia jugalah yang akan hantar barang dia jumpa kat pap(kalau benda tu dia rasa penting la) So, logic la aku ni akan jadi pelupa walau dah tua bangka ni.

Aku pusing balik dan ambil beg, purse dan handphone aku kat kerusi belakang.

Hish! Macam mana la aku boleh lupa aku guna purse yang dia hadiahkan?

Hadiah last dia bagi kat aku sebelum 'peperangan' kitorang. Dan dari gaya dia tengah tengok dengan sebelah mata tu, komfem dia ingat!

Kenapa la aku tak letak dalam beg je tadi?!

Aku cepat-cepat ambil dan Dhirar yang tengah tunggu tepi kereta pun kuncikan. aku jalan nak masuk bangunan bila dengar suara iblis tu lagi,

"Kau boleh tak takyah nak tunjuk desperate sangat rindu kat aku?"

"What?!"

Hey la mamat ni, memang dia tak tahan kot nak kacau jugak aku, habit dah jadinya.

Dia saje nak buat darah aku turun. Elok-elok kat muka terus kat kaki!

Ada la ni nak kena masuk gol.

"Asal nak buat-buat terkejut pulak. Kau memang saje nak guna benda lapuk tu. Jangan nafikan kau memang sayang benda entah hape-hape tu. Baik kau buang je. Dah 4, 5 tahun da benda alah tu." dia teruskan lagi bila aku hanya diam dan pandang dia dengan muka 'aku tak percaya yang kau nak cari fasal dengan benda ni'.

Aku tak tipu, aku memang simpan sebab aku sayang. Ni je satu-satunya hadiah dia yang aku masih boleh guna. Hadiah yang dia bagi guna duit dia sendiri, time dia terpaksa kerja 9 jam sebab dia masih tak mampu nak beli barang-barang macam ni untuk aku. 

Tapi seperti biasa tuan-tuan dan puan-puan,

Dia. Tak. Kisah!

"Kalau saya pakai ke tak pakai ke, hak saya" aku cakap perlahan.

Aku marah tapi aku rasa tak de orang boleh tak perasan suara sedih aku sekarang.

"I don't care, aku just tak nak tengok." Dia cakap dengan suara bosan dia.

"Awak ingat saya nak dengar cakap awak? Kenapa nak mengarah bagai? Awak macam budak-budak!"

"Yela, saya budak-budak. Says the girl that used a princess bag till she was 15" dia kutuk aku balik dan tak pandang aku.

Dia tengah tengok (atau pastikan) tak ada orang yang tengah tengok kami berdrama kat parking lot ni.

"Haa lupa pula kan fasal tu. Beg yang juga kau bagi dan beg tu juga yang aku sayang. Tapi thanks to someone, i no longer carry them because I'll be reminded of the mocking I got because of it!" suara aku dah naik 1 oktaf.

Hatiku Terhenti Disaat ItuWhere stories live. Discover now