Vendela
🌻"Vendelaaaa!" Ropar min bästa vän Alice, lite väl energiskt, när jag kommer in genom dörrarna till gymnasiet på fredagen.
"Heeej Alice" svarar jag trött men glatt, jag fick gå upp klockan sex imorse för att täcka över alla blåmärken. Mamma tappade en vas i förrgår när hon var som fullast, började dricka morgonen där på igen, och trodde därmed att det var jag som tappat vasen utan att städa upp. Resten tror jag ni fattar.
"Taggad på ett nytt skolår?" Jag kollar drygt på henne.
"Nej. Men när vi överlevt dethär året är det bara ett år kvar sen kan man dra härifrån, och det är alltid positivt." Säger jag och rycker på axlarna innan jag tar ut de sakerna jag behöver ur skåpet tillsammans med min dator och slår sen igen metalldörren. Med trötta steg tar vi oss sen mot no-salen.
~~
"Okay, so don't forget to work on the project at home, it needs to be done by Friday next week!" Ropar våran ytterst irriterande engelskalärare efter oss när vi går ut. Det är nu två lektioner sen no:n som man knappast överlevde.
"Hallå vet någon vad det blir för mat?" Frågar Axel, en kille i min klass, när vi kommer ut genom dörren.
"Vad spelar det för roll? Det är lika kefft och smakar o ser ut ungefär likadant ändå" svarar jag med en axelryckning och han bara kollar på mig.
"De e fan sant" säger han när han tänkt efter och jag himlar med ögonen, att han inte märkt det tidigare.
"Hallå Vendela, ska du med till caféet istället? Vi har tydligen fått nästa lektion inställd så tid har vi ju iallafall." Jag kollar tveksamt på Alice när hon säger det, jag vet inte om det är värt det då jag sparar till en egen lägenhet, allt för o komma hemifrån. Men det vet hon ju inte om. Nej, jag har inte berättat för min bästa vän vad som händer hemma. Jag vill helt enkelt inte att hon ska behandla mig annorlunda helt plötsligt.
"Jag bjuder?" Säger hon när hon ser min tveksamma min.
"Okej," svarar jag med ett leende "man kan ju inte säga nej till gratis mat, ellerhur?"
"Billigt är bra, gratis är bättre, eller vad det nu var din pappa brukade säga?" Skrattar hon och jag stämmer in i skrattet samtidigt som vi börjar gå mot busshållplatsen.
~~
"Hallå det är fest ikväll, ska du med?" frågar Alice när vi sitter inne på caféet med varsin dricka i händerna. Jag funderar en stund innan jag svarar.
"Visst."
"Men snälla, asså jag vet att du inte vill men du kan väl gå för mi-" hon avbryter sig själv och kollar på mig med stora ögon "sa du precis att du ska följa med mig på en fest?"
"Jag tror det lät som det, ja" svarar jag med en axelryckning och ett stort flin på mina läppar. Jag förtjänar at göra något annat för en kväll, få tankarna på något annat.
"Okej så vi kan göra iordning oss hos mig, du kan få låna kläder också för jag tror inte du har något som passar till en fest" nu är hon så exalterad att hon nästan studsar på stolen.
"Det blir perfekt. Så, nu kan du ta o lugna ner dig."
"Jaja, vi går hem till mig och börja göra iordning oss eller nåt nu, innan du ångrar dig." Jag skrattar bara åt henne innan vi lämnar caféet.
~~ (väldigt mke tidshopp, förlåt men asså de händer ju typ inget intressant såå)
"Du. Ser. Skithet ut!" nästan skriker Alice när hon fått se mig.
"Är du säker?" frågar jag henne osäkert och kollar ner på kläderna hon valt ut åt mig "Jag vet inte om jag passar i det."
"Skojar du med mig? Killarna kommer dregla när dom ser dig" jag skrattar bara åt henne innan jag kollar på min spegelbild. En röd kjol med ett svart linne sitter på min kropp och är platt, vilket händer ofta då jag nio gånger av tio plattar det innan skolan osv. Alice hade envisats med att få sminka mig lite, och jag gick med på det med villkoren att sminket jag hade på fick stanna kvar.
"Ah men dudå? Hetare får man leta efter" säger jag och kollar menande på henne. På hennes kropp sitter en ljusrosa tajt klänning, som matchar hennes läppar, och hennes blonda hår är plattat. Hon skrattar bara åt mig innan vi beger oss mot trappan. Jag sätter på mig ett par svarta klackar och en rödsvart jacka.
"Leeet's go!"
Vi går ut till busshållplatsen och hoppar på bussen som vi tänkt ta. När vi sedan hoppar av så kollar jag frågande på Alice som fattar hinten och tar upp adressen till killen som har festen, någon Valter tror jag det var, men efter att vi gått i kanske två minuter så kan vi höra musiken som dunkar. Vi följer bara musiken tills vi kommer fram till en stor villa med redan fulla ungdomar som både röker och dricker på gräsmattan. Jag kollar roat på när en väldigt full kille försöker ställa sig upp och hur hans ännu fullare kompis försöker hjälpa till. Det slutar med att båda två ligger skrattandes i en hög på marken. Det tills ännu en person springer fram och slänger sig på dom, då klagar dom istället.
Jag sliter bort min blick när jag går upp för trappan och in i huset. Direkt möts jag av den fruktansvärda stanken av alkohol och svett. Mer hinner jag inte tänka på det innan Alice drar med mig till vad jag tror är köket och sätter en burk cider i min hand. Jag öppnar den och tvekar, undrar om det verkligen är värt det. Sekunden efter har jag druckit upp hela och tar en ny innan jag går ut mot dansgolvet.
Jag kom hit för att få annat o tänka på, så låt mig ha kul.
tjo vem e beethoven? (älskar den raden hah)
ett extra långt kapitel såhär på måndagskvällen, häärligt. (o ett instagramkapitel e på väääg)
sitter o pluggar för körtkort till moppe woho, har kurs på fredag till söndag. sen är den kursen e typ ett bra tag hemifrån så kmr inte känna en jävel o jag är vääldigt socialt awkward, heja miig.
rösta och kommentera vad ni tycker!
// tusen o en natt
ESTÁS LEYENDO
drömmar värda miljoner (𝐥𝐮𝐝𝐰𝐢𝐠 𝐤𝐫𝐨𝐧𝐬𝐭𝐫𝐚𝐧𝐝 !)
Fanfic"Dem drömmar som fanns dem var värda miljoner. Pappa sa, pappa sa: 'Håll dig på jorden. Ja, du kan lyckas, så länge du tror det' " Smärta. Det är ett av begreppen som Vendela Larsson känner till bäst. Både fysisk och psykisk. Ett annat begrepp hon...