27 : Kubur

574 38 0
                                    

Aku memandang Felix yang berada disebelah. Memandangnya dengan pandangan 'betul ke apa aku buat ni ?'. Serentak itu Felix mengangguk laju.

"Jom balik ?" Aku mengajaknya tiba-tiba kemudian pantas aku menutup pintu kereta semula dan memeluk kuat bunga daisy yang berada digenggamanku sejak tadi. Aku, takut.

Mungkin takut dengan kenyataan yang aku dah hilang kawan aku.

"No! Okay Nata kau dengar sini. Kalau kau berjaya buat ni, aku main squad dengan kau dalam Rules of Survival okay ?" Felix cuba memujuk dengan harapan pujukannya berhasil.

"Kau ingat aku kecut ke tak berani main solo ? Aku main solo pun menang okay ?" Aku memberi senyuman sinis kemudian membuka pintu kereta dan perlahan-lahan turun dari kereta.

Angin sepoi-sepoi bahasa yang menyentuhku mukaku lembut aku nikmati. Angin sepoi-sepoi bahasa dekat tepi kubur ? Its kinda scary sebab rasa macam kubur mengalu-alukan kau.

Dah nak mati ke aku ?

Selendang yang hampir terjatuh aku betulkan sedikit sebelum berjalan sehingga menjumpai satu kubur yang masih merah. Aku duduk ditepi kubur yang jelas baru dikambus. Duduk bersimpuh di sebelah kubur manusia yang pernah ada di saat aku susah dan senang  ?

Damn this is hurt.

"Dia tak ada batu nisan" Ujarku perlahan sebelum memegang kayu tegak yang dipacak di kedua-dua belah hujung kubur.

"What do you expect ? Batu nisan terus ada lepas ada orang meninggal ke ? For sudden death like this it might take a month untuk batu nisan tu siap" Sure you always right perfect Felix.

"Kau Islam ke ?" Yes, aku tak tahu yang Felix ni islam ke tak. Gentle. After all this year aku masih tak tahu. Nampak kan aku bukan rasict ? Aku kawan dengan sesiapa.

Oh please jangan jadi munafik Azreen.

"Dude, kalau aku non muslim aku tak ada dekat sini tau" Dia memutar mata ke atas. Menyampah dengan pertanyaanku barangkali.

Bunga daisy yang masih basah aku letak di atas kubur yang masih mempunyai kelopak bunga mawar diatasnya. 

"Kau reti baca yasin tak ?" Aku menyoalnya lagi. Mungkin aku ni macam islam atas nama tapi i still know how to baca quran and solat.

Im not that bad.

"What do you take me for ?" Soal Felix sebelum duduk dan membuka yasin. Alunan yasin yang sangat mendamai menemani mayat yang berada 7 kaki di bawah tanah mula kedengaran.

Yus, im sorry. I truly am. Maybe thats true. Maybe aku antara salah satu sebab kau tak ada sekarang. Aku minta maaf. We want to graduate from this school so much but we literally cant with our condition right now. Right ? Im sorry aku tak nampak effort kau who is trying so hard to be someone yang ada bila-bila masa yang aku perlukan.

You tried your best to be the best. You really do. Im the one at fault here. Aku tak nampak kebaikan kawan aku. Apa yang aku tahu, aku happy dengan korang. But i dont really care apa yang korang rasa dengan aku. I bet you guys had such a hard time with me right ?

Im sorry. Aku layan korang teruk. Cara aku layan kau masa hari terakhir kau buat aku tak tentu arah. Aku halau kau when you trying to help me. Aku halau kau untuk make our damn dare a success. Im an idiot right ? Maybe this mean i need to live with apologetic feelings toward you in my whole life.

Im sorry, Yus. 

***

Aku memandang loker Yus yang penuh dengan sticker dan bunga yang dihias di loker. Sebelum ni kosong je sekarang tiba-tiba nak hiaskan loker orang dah tak ada buat apa ? Ya, social media and school riuh pasal Yus yang selama ni diorang hanya kenal sebagai salah seorang ahli MKH. 

Maybe apa yang kita selalu dengar tu betul. Orang akan recognize kau, akan hargai kau, akan acah-acah macam rapat dengan kau.

Bila kau dah mati.

What happen to Yus prove it all. Semua orang yang tak pernah aku kenal tak pernah rapat dengan MKH tiba-tiba cakap yang Yus tu baik depa rindu Yus. Hipokrit apa mereka ni ? 

Group dia sendiri macam buat tak kisah pasal dia kenapa depa sibuk ?

Aku tersenyum sinis memandang manusia-manusia yang mungkin mengejar populariti. Betting on siapa yang paling kenal Yus, siapa yang paling rapat dengan Yus sampailah cerita-cerita pelik keluar.

Such as, Yus sebenarnya jahat and shes not one of Mkh group member.

Gossip is wild.

Aku memandang Syam yang sedang berjalan bersebelahan dengan aku. Should I tegur dia ? Baru sahaja aku mengangkat tangan separuh aku terkedu, dia berjalan terus tanpa melihat sedikit pun ke arahku.

Looks like our friendship really ended right ?

I dont know if i should smile in this situation or not.

Telefon bimbit yang berdering aku perhati. Syaf ? Dia dah balik Malaysia ke ? 

"Hello ?" Aku memulakan conversation.

"What the hell happen ?" Aku terdiam. Tak ada salam or what tiba-tiba what the hell ?

She unbelievable.

"What are you talking about ?" Soalku semula. Aku mengambil tempat duduk di kerusi yang disusun rapi di tepi hallway. Mungkin lagi senang nak bercakap masa duduk ?

Tak logik Zeen. Tak logik. Cakap je kau malas nak berdiri.

"Kenapa semua orang leaving the group ?" Aku mengerut kening. Jap, jap group apa ni ?

"What group ?" Soalku perlahan.

"MKH Groupchat. Tinggal aku, kau dengan Yus je where is everyone else ?" Aku menarik nafas perlahan. Looks like Syam pun dah left group tu ?

"Looks like only us yang tinggal" Kataku perlahan.

"What the hell ?! Kau tunggu dekat sekolah. Nanti aku datang. Aku dah ada dekat airport ni" Aku mengangkat kening kanan perlahan.

"Tak jetlag ke ?"

"Pergi mampus dengan jetlag" Talian dimatikan. I dont know how to feel.

What should i feel right now ? Happy sebab Syaf dah balik Malaysia ? Or scared because she'll know what kind of nightmare happen here.

I dont know.

-tbc-


BAD GIRLFRIENDWhere stories live. Discover now