5) zwarte nacht

25 5 0
                                    

Thuis aan tafel was't ni goe.
Die sfeer kunt ge ni expliceren*.
M'n pa prikte en wrong me' zijn vork in een stuk worst en stak het naar binnen met trillende hand. Als ge al maar een hand kunt gebruiken voor t'eten... ik pak't 'm ni kwalijk.

Er werd op de vitrine geklopt. Geen van u vrienden die klopt me de vuist, ma een professionele raam klopper.

"Ik ga wel."
Michel wreef 't vet al van z'n mond af.
"Michel blijf't zitten."
"Allez ma."
"Zitten zeg ik!" brulde ik.

Ja. Ik brul tegen m'n kinderen. Da's hoe da ge doe als ge nen dag gelijk 10 mei 1940 meemaakt.

Ik stond recht.
Onze pa keek op. Trillend kauwde hij op 't stuk worst da hij just in z'n mond gestoken had. Me z'n vork nog in de lucht.

Ik wreef m'n handen schoon aan m'n schort.

't Was de gendarme.
Ik trok de deur open en wreef op voorhand een traan weg me de rug van m'n hand en 'k snoof.

"Ja" zei ik.
De mens pakte ze'n klak af*.
"Madam Maria?"
"Ja."
Niet da't ni in't groot op de vitrine geschilderd is ma bon.

"Wij hebben Louise gevonden. Twee straten van den epicier, ze had nog geprobeerd zich te verstoppen."

Ik sloeg me'n handen in m'n zij en en keek wa omhoog en opzij. 'k Hield m'n tranen binnen en snoof. Michel kwam aanlopen.

"Michel! Terug!"
Hij draaide om.
De gendarme vertrok.

Weet ge, zo'n slagerij, da wordt wel een heel kouw* en ironische plaats. Goe voelde u daar ni. Bedenk't maar effe*.

Door u knieën zakt ge dan. Op een kouw*, betegelde grond da we door vandaag nog ni me nat gekuist hadden.

En daar moet ge dan 's avonds ook nog zijn he. Laat op den avond.
In 't dodenhuis. Me polis* der neffe* en dan moet ge zeggen of da't inderdaad u kinderen zijn. Of ze ni de foute voor hebben.

Kogel in de borst bij d'ene, kogel in 't been, schouder en de rug bij d'andere.
Wie wat had weet 'k ni meer. Daar kun't ge die moment ni aan denken.

En dan stond k weer buiten. Me m'n rug tegen de muur op den hoek van't straat.

Me' een donkeren hemel.
Wa moet ge dan nog doen?

Vloeken?
Bidden?
Schreien?

Ik zeg't u.
Ik heb da die dag al allemaal gedaan.

* gesproken; explikeren, Frans voor uitleggen.
* pet/kepie
* koude
* even
* politie, een lager geklasseerde macht dan de gendarmerie
* naast

De Slag om Leuven (Leuvense versie)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu