k' Hem nog nooit in m'n leve' zo weinig volk op't stroat* gezien. 't Is 'n stad, ma' der loopt nog geen volk genoeg om 'n gehuchtje* te vullen.
Degeen* da' 'ier vooral rondlope' zen* pompiers en dan burgers me' emmers. Water scheppend uit de Dijle*, de daken van d'huizen nat houdend.
D'hitte van 't vuur is niet te houwen*. D'hele lucht kleurt oranje. Onvoorstelbaar, maar o God zo griezelig.
'N brandend boek vliegt omhoog en land brandend tusse' ons in. We wijken uit elkaar en lopen tegen elkaar aan.
M'n handen doen zeer van de handvaten van zwaar* emmers zo snel aan te pakke' en door te geve'.
'k Zie meneer pastoor mee helpe', en studenten. Die jongelen* moete' da' ni doen. Die hebbe' d'r niks mee te zien*.
Die hadde' al weg moete' zijn. Gevlucht terug na'* huis. Ma' nee. Ze zijn der* nog.
Rond mij zie 'k mensen in kostuums van den armee*. De gendarme is mee aan't blussen, ma die van't leger ni echt. De pompiers doen't hardst van alleman hun best. Ma 't is 'n vuur gelijk in d'hel.
De lucht lijkt zelfs mee te branden, zo heet is alles. Een immense oranje gloed die d'hemel lijke' te verslinden. 't Belford lijkt gespaard, maar't dak ernaast is verloren. Boeken vliegen in't rond als vlinders die in paniek opvliegen. Ze landen tussen ons in en vliegen zelfs nog veel verder.
Die van't leger stonden erbij en keken ernaar. Da's nog 't ergst van allemaal. Zij hebben't in de fik gestoke', en ze doen niks voor* te blussen.
Da' zegt veel over de sfeer dat'r hangt.
Ge gaat 't zien, ze gaan elkaar de schuld geven.*straat in fonetisch Leuvens
* een groep van enkele huizen naast een dorp of stad.
* degene of degenen (in deze zin meervoudig)
* zijn
* rivier waarlangs Leuven gesticht is. Niet te verwarren met de veel modernere "de Vaart"
* in deze zin houden
* in deze zin zware
*jongeren
* niets mee te zien = niets mee te maken
*naar
*er
*het leger
* naar
* in deze zin: voor = om
JE LEEST
De Slag om Leuven (Leuvense versie)
Historical FictionLeuven (Vlaams-Brabant) in de Tweede wereldoorlog werd twee keer, telkens in twee dagen tijd, volledig vernield. Dit is het verhaal door de ogen van een gewone vrouw. - WAARSCHUWING; dit verhaal is in het zwak Leuvens dialect geschreven, er zijn...