12) adempauze - 15 mei 1940

18 3 0
                                    

't Was van de morge' vroeg* koud. 't Kan ook zijn dat da in m'n kop zit. Ma' 'k heb't koud.

'k Had de deur al vrij gemaakt en 'k had de Fons bevole' van't stad me z'n famille* te verlate'.

Op't koertje heb ik emmers aan de pomp gevuld en ik maakte voor mezelf 'n bad gereed*. Voor't* stoof want anders was't te koud.

'k Trek m'n knieën op en 'k sla m'n armen om m'n benen heen en 'k leg m'n kop op m'n knieën. M'n haar plakt tegen m'n rug. 'k heb ni graag m'n haar los. 'T zit toch m'r in de weg.

Straks ga'k horen om 'n gazet*. 'k Moet wete' wat'r gebeurd is gister*. Wa' die Engelsen gedaan hebbe' en wat den Duts gedaan é*. En ni te vergete', wij de Belgen!

'k Wil wel trots zijn, ma' me't geschut da ze gister gebruikt hebbe', peis 'k ni* dat dat de Belgen ware'. Er is ni alleen geschoten' gister. Z'hebben grof geschut op de stad gebruikt. Bommen en zo. 'k Ben d'er zeker van.

Als'k aangekleed zen, doe ik m'n haar bijeen en ga 'k na' buite'.

De meeste mensen die ge normaal op't straat tege' komt zijn d'er niet. Er zullen mensen dood zijn... en gevlucht...

Laten w'hopen da' ze gevlucht zijn.

Op't straat ligt puin. Stof en grote splinters hout. En stukken baksteen. Maar 'ier in't straat is de schade goed te doen.

Op de Tiense straat is't erger. Veel erger. Eindelijk passeert er een krante'jongen.

"Hei!" roep ik, hij komt al na' mij toe lopen terwijl ik m'n geld al klaar hou. Hij neemt het aan met één hand en me' d'ander geeft'm mij de gazet.

"Merci", zeg ik.

Ik loop me de krant na' huis. Lope', want 'k hem* schrik vo'* wie d'er nog op't straat* kan rondlope'.

Ik trek de deur van de winkel goe' achter mij dicht. Ik loop door na' achter en 'k zet mij aan tafel in de keuke'.

't Eerste da'k lees is "Bommen". Bommen. Daar hadde' we't.

De Tiensepoort is vernielt net als de Tiense Vest**. De slachtoffers, de gevluchte burgers,... *snuift*, en dan de Diestsestraat. Gelukkig vooral materiële schade. Ah ja... de mensen zijn al weg.

Maar wat ik ook las "Leuven is nog niet gered".

Ik laat m'n krant zakken.

"God Heere Jezus" mompel ik.

* 's Ochtends

* lett. uitgesproken. familie

* het is DE stoof (houtkachel) maar in het Brabants wordt deze in het kort T

* klaar
* krant
* gisteren
* in deze zin: heeft
* denk ik niet
* heb
* voor
* opnieuw T ipv De

** De Tiensepoort is deel van de rand van Leuven, op weg naar dichtbij liggende stad Tienen en is deel van historisch Leuven.

De Slag om Leuven (Leuvense versie)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu