Ik had in geen tijden nog 'n militair apparaat zien marcheren. Laat staan Engelse'. 'k Peis niema' ni van ons.
't was just middag geweest en de klokken van de St. Pieters hadden al twaalf uur geslage'. Iedereen stond opnieuw op straat. Heel stil. Zonder al teveel hoop ook ni.
Allemaal tesamen na' 't centrum.
Was't control? Ginge' ze na' d'andere kant van't stad? Liete' ze just hun gezicht zien?
Diene moment wist nieman'ni van iet'.
Achteraf zou 'k te wete' komen dat dieje* da' van voor liep ne majoor was. Ene me ne naam da ge ni onthoudt. Mon goméri*. Zoiet'.
Iedereen kwam zien. 'Tuurlijk da. Zou't gij ook ni?
Alleen had 'k ni door da'k vergete' was da'k den deur ni had toe gedaan. Onze pa zag de soldate' lopen, en de mens krijgt toch bijna een attack* zeker?
'k Herkende m'n pa z'n stem. 'k Hoorden 'm geluid maken. Zoiet' als 'huu! Huuu!" 'n Heel schor en angstig geluid. En dan was'm zo heen en were aan't wiege'. Meneer doktoor* ha' gezeid*da da te maken had me stress na 't vechten. Van de schrik. Hij had da nog ma ene* keer g'had. Toen da 't er in 1920 nekeer* heel luid ne blikken emmer na beneje* viel. En die klap! Hij moe' gepeisd hemme' dat 't 'n obus was!
Allez ja. Da's de verhaal van toen hé. Ma na* zag 'm soldate' lopen. En de mens had terug zeer van z'n stress na 't vechten*.
"Pa!" riep ik bove' de rest, "pa! Ik zennet*! Kalmeert d'r is just niks aan 'd hand."
'k Hem langk* nodig g'had van 'm terug kalm te krijgen. Hij was 'eel de tijd aan't bewege' in z'n rolstoel en zijn hand was aan't trillen. Ocharm de mens.
"Pa! 'k Zal a* e' voetbad geven."
En 'k pakte de mens mee na't koertje en ik zette zenne voet in den tijl. En 'k kapte der water bij van't stoof*, same' me wa koud water. En dan liet 'k 'm rustig ademen. Gelijk da ge doe als u kinderen' 't bol maken en ge moe' u eigen kalm houwe*.
Onze pa was na rustig.
Ma 'k voelde 't toen al af komen é. Da gaat 'ier misère* worden.
*die
* Montgomery
* aanval
* de dorps dokter
* gezegd
* een keer
* beneden
* in deze zin 'nu'
* Post Traumatisch Stress Sysndroom
* ben het
* lang
* in deze zin "u"
* kachel, houtkachel
* houden
* miserie/ellende
JE LEEST
De Slag om Leuven (Leuvense versie)
Historical FictionLeuven (Vlaams-Brabant) in de Tweede wereldoorlog werd twee keer, telkens in twee dagen tijd, volledig vernield. Dit is het verhaal door de ogen van een gewone vrouw. - WAARSCHUWING; dit verhaal is in het zwak Leuvens dialect geschreven, er zijn...