Als ge 's ochte's* in uwe winkel sta', en ge hoort de klokken van St Pieters, St Geertui en St. Jacob... om negen uure achtendertig.. allemaal tegelijk luiden...
Dan weet ge da't ni goed zit.
Ik bevries waar ik sta. De Fons ook, want dieje* snapte 't ni. Geen erg, bewust é die de Grooten Oorlog ni meegemaakt, dus dan weet ge da ni.
Vroeger dede' ze da nog wel es als 't brand was ergens. Ma da was al lank* geleje* ze.
"Madam Marie?"
"Ja?"
"Wa' is da?"
"Da menne* jong*, da is na* echt es 't teken van 'maak da ge weg komt'."
"Nu?"
"Neeje. Wij kunne' nerge's ni meer na'* toe. Hier wachte' tot 't veilig is. En bidden da' we'r levend uit geraken."
Bij Fons sloeg de schrik na goe' toe. Ma ik was daar al over. 'k Had na al genoeg gezien van alles. 't Went... op 'n manier. Ja. 't Went.
Ni bij iedereen 'tuurlijk. Op 't straat liepen ze - en ik spreek de volle waarheid- gillend rond te lopen. Ge zou 't ni geloven é! Ma 'k zweer 't op m'n kinderen. *blijft hangen* allez ja... menne* zoon.
Waar zat'k nu weer?
Ah ja.
De mensen op't straat en de klokken die aan't luiden waren. Nu wiste' we 't. Iedereen wist 't.
Den duts* was ni alleen aangekome'. Hij was ook begonnen' me' de stad aan te vallen. Nog ni hier in't straat. Ma wel de stad.
Voorzichtig bewoog ik me naar de vitrine.
"Fons. Wilt ge niet eerst de vitrine beschermen? Ik ga onze pa beneden in de kelder zetten."
"Ja madam Marie."
En dan verspert hij opnieuw de vitrine. Al e* lagen de spullen na ni ver weg lagen. Van de vorige keer.
"Pa!" roep ik. Ik snap ni goe waarom 'k er tege' roep. Misschien dat 'm doof aan't worden is. Zonder da 'k 't doorheb, ma' toch wel.
"Ik ga u beneden zette'!"
Hij kijkt naar mij en zijn ogen lezen vragend.
"Voor de patatten*!Dan kunt ge kijke'!"Excuus van niks. Ma' eerlijk? Ik kan makkelijker me' z'n rolstoel weg. Dus ik ben baas.
En ik zet me beneje me m'n pa. Patatten te schillen. Doen alsof 't niks is.
En dan komt Fons ook na' beneje. Messe slijpen. Me' de hand want da' duurt langer.
En we wachten. Zitten. En bidden.
En patatten schillen.
* 's ochtends
* in deze zin 'hij"
* lang
* geleden
* mijn
* knaap, kerel, jongeman
* nu
* in deze zin 'naar'
* mijn
* Duitsers
* een
* aardappelen
JE LEEST
De Slag om Leuven (Leuvense versie)
Historical FictionLeuven (Vlaams-Brabant) in de Tweede wereldoorlog werd twee keer, telkens in twee dagen tijd, volledig vernield. Dit is het verhaal door de ogen van een gewone vrouw. - WAARSCHUWING; dit verhaal is in het zwak Leuvens dialect geschreven, er zijn...