15) de bibliotheek

10 2 0
                                    

D'hele dag gaat't bombardere' door. Functioneren als ne* normale mens ga* dan al lank* ni' meer

'k Kan me ni' meer herinnere of 'k die middag gegeten heb. 'k Weet ni eens of 'k me onze pa de living* verlaten heb.

'k Werd uit m'n roes geklopt, door een vuist op de vitrine.

En da' kan iedereen zijn. 'k Besluit van ni' open te doen. Als't Dutsers* zijn is m'n winkel verlore'. Dan roven z'alles leeg.

"Madam Maria!" hoor'k roepen. Da's iemand van 'ier. 'k Sta op en 'k doe de deur open.

't Is de Gendarme.

"Iedereen mee blussen" wordt er bevelend na'* mij gebruld.
" 'k Kan m'n pa ni achter late', die mens is gehandicapt!"

Ma' daar é* de gendarm* geen oren naar.

"D'universeit sta'* in de fik!*"
Da' was de stem van Frans. Die woont verder om den hoek.

"Wat?" stamel ik.
"Iedereen mee blussen voor 't vuur de huizen mee heeft*."

Da's serieus. En ni' ver van 'ier. Ma' niks in Leuven is ver weg.

"Pa!", 'k loop weer na binne'.
'k Hurk naast 'm neer.

"Pa. Ni' verschiete'. 'k Moet buite' mee d'universiteit blussen."
Onze pa trok eerst een bezorgde blik 'weeral'. Inderdaad. Weeral.

Maar hij knikte. 'k Geef 'm ne kus op de wang. Dan sta'k recht en loop'k na' buiten.

Alle burgers die er nog zijn moeten komen helpen.

Bijna alle vrouwen zijn weg. Wat er over blijft z'n ouderen en mense' die hun zaak niet verlore' wille' zien gaan.

Een grote pluim zwarte rook hing al boven 't stad. Tusse' puin da' op't straat ligt trap 'k op iet'*.

'k Buk en raap't op. 't Is 'n boek. Me' opgekrulde bladeren van d'hitte en een verkoolde kaft.

Als de boeken van de bib* al op't straat ligge, dan is't gebouw verlore'. Ma'* d'huizen errond moete' we proberen redden.

Me' emmers van op de koer loop 'k na' de Ladeuze*

'k Herinnerde mij d'eerste keer ook nog. Ma' toch is't nu weer anders.
't Is raar om te zegge' ma'k was toch terug verbaasd van wa'k zag.

Het dak was weg...

*een
*gaat
*salonkamer
* Duitsers fonetisch geschreven
* in deze zin naar
* heeft
* enkelvoud voor gendarme
* staat
* in brand
* de huizen vuur vatten
* iets
* bibliotheek
*In deze zin, maar
* Ladeuze plein waar de universiteitsbib staat en faculteitsgebouwen liggen

De Slag om Leuven (Leuvense versie)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu