't Is nog heel vroeg als 'k opsta en naar de St. Pieters* ga. Als 'k later op den dag zou gaan overleef 'k 't misschien ni' eens. De deur is open en 'k loop na'* binnen. Der is veel volk. En alleman ziet 'r 't zelfste*uit.
Als levende dooien*, bleek want nieman'i* é*goe' geslape' van de schrik.
'k Peis* ni da'k sinds de Grooten Oorlog* de mensen ni' meer zo intens em* zien bidden.
'k Ga ook eerlijk zijn, 'k maakte da'k weer weg was. Veilig na huis. De kerk was nagenoeg leeg, iedereen was weg.
'k Loop na huis. De lucht. Da* is iet' mee. Gespanne'.
'k Gooi de deur van de vitrine achter me dicht en leun ertegen, uitgeput alsof'k net gelijk vroeger 'n heel dag bieten heb staan uit doen*.
En weer barricaderen. Zonder Fons of Michel. Want die hem* ik beide' weg gestuurd.
Alleen onze pa nog. Die is nog hier.
En ik zweer u. We vlogen beiden omhoog van de schrik. Zonder alarm. Zonder waarschuwing. Zonder iets....
Viel de eerste bom. En o moeder Gods, tis dichtbij.
En meer bommen. En nog. En schieten.
'k Hoor puin. Ergens is een huis geraakt. Dichtbij. Door de kieren van d'afgeschermde vitrine zie ik rook opvliegen. Witte rook. Geen zwarte kolen rook.
'k Hoor vliegers*. Over 't huis! 'k Krimp in mekaar. Ogen toe en armen boven m'n kop*. Wachtend op de bom.
Maar 'ij valt ni'. Of toch ni' 'ier. Ma'k hoor wel iet' ontploffe'. 'k Ga gokken. Tis op de Statie straat*!!! Z'hebben ons huis net gemist!
D' hele dag hoor 'k bommen. En schieten. En wij zitte' vast.
M'n pa en ik. Biddend voor ons leven.
* Collegiale Sint Pieterskerk Leuven
* in deze zin "naar"
* hetzelfde
* doden
* niemand niet, niemand
* heeft
*denk
* wereld oorlog I
* heb
* daar
* oogsten
* hem
* vliegtuigen... I know... Leuvens is hilarisch
* hoofd
* Stationstraat tot 1914, nu de Bondgenotenlaan. Maar Leuvenaren wennen niet goed aan nieuwe namen
JE LEEST
De Slag om Leuven (Leuvense versie)
Historical FictionLeuven (Vlaams-Brabant) in de Tweede wereldoorlog werd twee keer, telkens in twee dagen tijd, volledig vernield. Dit is het verhaal door de ogen van een gewone vrouw. - WAARSCHUWING; dit verhaal is in het zwak Leuvens dialect geschreven, er zijn...