Kapitel 5

32 0 0
                                    

Tjugonde juli 2015. För ett år sedan hade Tom kommit till FMD och han, John och Oskar hade hunnit med mycket sedan dess. Dykning, tältningar, skämt, bråk med Roger och mycket mer. Det kändes som en betydligt kortare tid än ett år. Och nu skulle de snart få en ny gruppmedlem. Tom hade berättat några dagar tidigare att hans vän Frida Ramberg var på väg dit. De hade haft mycket kontakt med varandra sedan Tom kom till FMD och nu ville Frida också dit. John, Oskar och Tom stod och väntade vid bryggan när båten närmade sig. Det stod två flickor i båten. Den ena var blond, den andra hade brunt hår och glasögon. Båda var lika långa som John och Oskar, som båda nu var aningen kortare än Tom.

"Roligt att se dig igen", sa Tom och kramade den blonda flickan.

"Detsamma", sa hon och vände sig mot John och Oskar. "Jag är Frida". "Det här är min vän Anna".

"Hej", sa Anna.

"John".

"Oskar".

"Trevligt att träffas", sa Frida. "Tom har berättat mycket om er".

Samma kvinna som kom emot Tom förra året gick fram till dem.

"Jag visar deras rum och ni visar dem runt?", frågade hon.

Tom nickade.

Frida gick med John, Oskar och Tom till matsalen medan Anna blev på rummet och vilade. De stötte senare på henne med en grupp flickor som visade henne runt.

"Hon vill då tydligen inte vara med oss", sa Tom.

Frida ryckte på axlarna. "Vet inte vad det beror på". "Hon känner sig säkert mer bekväm med sina nya vänner".

På kvällen fick Frida samma dyklektion av John och Oskar som de hade hållit för Tom ett år tidigare. Och den här gången var Roger inte och spionerade. De såg honom först tre dagar senare.

"Så det här är det senaste tillskottet till loserklubben", sa han och nickade mot Frida.

"Så du är Roger", sa hon. "Du är fulare än Tom beskrev dig".

Roger gav henne en ful grimas och gick vidare. De andra skrattade. Frida var ett bra tillskott i gänget.

Frida fick precis som alla nykomlingar börja med att lära sig fridykning, så John, Oskar och Tom såg mindre av henne när hon var på fridykningsövningar och de själva övade annat. De var alla tre snorklare nu och de hade också fått börja öva lite med syrgastuber. De fick öva i en fem meter djup bassäng och vid stranden, så de kunde dyka väldigt fritt. I ännu djupare vatten skulle det bli annorlunda. Då måste man stiga upp mot ytan i etapper och tryckutjämna. Stiger man upp för fort finns risken att överskottskvävet i kroppen bildar bubblor i blodkärl och vävnader. Bubblorna orsakar dykarsjuka, ett smärtsamt och ibland dödligt sjukdomsfall. Men nu när de bara övade på fem meters djup behövde de inte oroa sig för det.

Några veckor senare fick John en glad överraskning när han gick på en judoträning. Det pågick en nybörjarträning när han gick in i dojon. Och Frida var med på den.

"Hej!", sa hon glatt när träningen slutade.

"Roligt att se dig här", sa John.

"Jag blev intresserad av att testa när du berättade att du tränade judo". "Det är verkligen roligt".

"Så du tänker fortsätta?".

"Ja".

"John, vi börjar", sa tränaren.

"Vi ses senare", sa John till Frida och ställde sig i ett led med de andra. Han var glad över att Frida ville fortsätta. Det betydde att de om ungefär tre månader också skulle vara träningspartners. Det var verkligen roligt att hon kom till FMD.

MetallvirusetWhere stories live. Discover now