İnternet Fıkhı 3

160 23 0
                                    

İnternet; dinimizi sulandırma, ifsat etme, akidemize ve şeriatımızın pratiğindeki bir uygulamaya yönelik yanlış kullanıldığında da tepki gösterilmelidir. Aileler çocuklarının belli internet sitelerine girememesi için şifreler kullandıkları gibi imanlarına zarar verecek bir konuyu görmemeleri için de filtrelemeyi düşüneceklerdir.

Ağlanarak anlatılması gereken bir hatıradır; yakın bir arkadaşım bana telefon ederek "şu an Hazreti Hamza'nın kabrinin karşısındayım, seni de duygularıma ortak ediyorum, dua ediyoruz, dinle" demişti de telefonumu kapatıvermiştim. Hamza radıyallahu anhın kabrinin başında almamız gerekenleri, internet olduğu gibi toprağa gömer. O kabrin başında yapılması gereken bir hayat muhasebesi ve Allah'a ulaşmada şehadetin ölçülerini biçmek, geri döndüğümüzde de erimiş günahlarımızdan kurtulmaktır.

Günah olan bir şey bir web sayfasında yayınlanmadan önce onu bir kişi konuşuyordu, günah 100 puan ederindeydi diyelim. Yayınlanınca bu günahı yüz kişi görmüşse o günahın ederi artık 100x100'dür! Resûlullah aleyhissalatu vesselam Efendimiz, bir günahı başlatan kimsenin o günahın peşinden giderek günaha girenlerin de günahlarına ortak olduğunu buyuruyor. Bir bidati, haramı, çirkinliği, ahlaksızlığı yaymanın bu kadar büyük bir tehlikesi vardır.

İnternet ve cep telefonunun hayra kullanılma imkânı değerlendirilirse bu bir sevaptır. Bir hoca efendinin kürsüden vaaz etmesiyle Twitter ortamında aynı vaazı etmesi, kürsüden ulaştığı insan sayısı ne kadar sevap getiriyor ve Twitter'dan ulaştığı ne kadar getirir oranında bir değerlendirme sonucu o oranda katlanmış demektir. Kürsüden onu 50 kişi dinlerken Twitter'dan 500 kişi dinlerse Allah'ın dini 500 kişiye ulaşmış demektir.

Hayat olduğu gibi internete kayarken hayatı ıslah etmek için gelmiş bir dini internetin dışında tutamayız. Çünkü İslam, hayatı bütünüyle Allah'a teslim etmek için gelmiştir. İnternet hayat hâline gelmişse biz de derhâl onu şeriatımıza göre kullanma gayreti içinde olmalıyızdır.

Bir caminin kapısına bira reklamı asmakta ne sakınca görürsek aynı reklamın bilgisayarımızda bulunmasından da rahatsız oluruz. Kâfirlerin fotoğrafları, günaha davetiye çıkaran fotoğraflar/filmler, Hıristiyanlığa veya başka bir muharref dine ait resimler/simgeler Facebook'umuzda, Twitter'ımızda, cep telefonumuzda, bilgisayarımızda bulunamaz.

Mesela bir Müslüman'ın çalışma masasında Hıristiyanlar'ın haç işareti bir eğlence aracı olarak bulunamadığı gibi bilgisayarında dahi bulunamaz. Filanca futbolcunun, aktörün fotoğrafı, filmi de aynı kanuna tâbidir. Bunu yazıcı melekler de 'sadece telefonunda/bilgisayarında bulunduruyordu' şeklinde bir kolaylıkla karşılamazlar.

İnternet fıkhı açısından 'filtrelenmiş' telefonlar ve bilgisayarlar kullanmaya mecburuz. Arka plan olarak kullanılan bir şehir fotoğrafında ilk göze çarpan şey bir kilise olursa Müslüman bunu kullanma zahmetine girmez. Elbette bunu arka plan fotoğrafı olarak ayarlayınca kiliseye gidilmiş olmuyor ama göz göre göre kiliseye karşı duruşun zayıflatıldığı da bir gerçektir.

Sigara içen bir şairin fotoğrafını kullanmak da sigaraya karşı refleksin ‐velev otuz sene sonra olsun‐ zayıflaması ihtimali sebebiyle bu kurala tâbidir. Göz, gördüklerini beyine taşır ve beyin de kendisine gelenleri atmaz, stoklar. Bir noktaya geldikten sonra da stoktakilere göre sahibini yönlendirir. Bu psikoloji kaidesi dolayısıyladır ki fasıkların fotoğrafını geçici de olsa internet üzerinden bulundurmamaya çalışmalıdır.

İnternet ırkçılığı teşvik için kullanıldığında haram hâle gelir. Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz, ırkçılığı Veda Hutbesi'nde yok kabul etmiş ve Allah'ın razı olmadığı işlerden olarak zikretmiştir. Müslüman, internetinde alkol reklamı görmek istemediği gibi ırkçılığı da görmez. Hangi ırk olursa olsun. Resûlullah aleyhisselamın ırkı olan Araplık da buna dâhildir.

Herkes soyunu ve kimliğini muhafaza eder ama bu başka insanlardan‐soylardan üstün olmak anlamına kullanılırsa Allah'ın yasakları çiğnenmiş olur. İnternet buna alet ettirilmemelidir.

İnternet Fıkhı Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin