BAB 5

1.9K 119 24
                                    

"Tell me about how the sun loved the moon so much;

He died every night to let her breathe."


                          ---------^_^---------

Bila hidup di istana ni ann...semua orang buat. Nak pakai baju, ada dayang yang pakai kan. Nak makan, ada orang sediakan. Semuanya sempurna bila dah tinggal di istana. Tapi tu laa.. Oceana mana pernah tingal di istana...

Flashback

Kok kok kok...

Bunyi ketukan pintu di luar bilik Oceana mengganggu tidurnya.

    "Eee... siapa datang pagi pagi ni? Orang nak tidur pun tak senang." Kata Oceana dengan mamai lalu bangun dengan terhuyung hayang kearah pintu biliknya.

   "Huarhh.. mengantuknya..." Oceana menguap sambil membuka pintu.

Klap

Pintu bilik dibuka olehnya.

Maka terpacullah wajah dayang dayang istana yang menggerumun diluar biliknya.

      "Apa yang awak awak semua nak?" Soal Oceana dengan wajah pokernya. Dia rasa mengantuk lagi... dahlah katil kat biliknya ini selesa. Lembut tak payah cakap lah. Saiz king lagi. Kalau tidur tak de orang ganggu, comfirm sampai tiga hari terus.

     "Maaf, tapi saya Asanyeo. Saya ialah orang kanan puteri mulai sekarang. Jadi kalau ada apa apa, tuan puteri bagitau saya yea. Lagi satu kami datang ni nak tukar baju puteri Cha HaeSoo . Jadi benarkan kami meng'escort' puteri ke ruang mandi." Kata Asanyeo  sambil menundukkan kepala. Dayang dayang lain juga menundukkan muka mereka.

    "Siapa? Siapa yang awak semua cakap kan ni? Cha HaeSoo tu siapa?" Soal Oceana dengan wajah dan nada yang hairan. Okay, sekarang dia betul betul pening. Cha HaeSoo tu siapa? Takkan aku kot. Aku ni Victoria Oceana Evilhive, tak mungkin jadi HaeSoo pulak. Masalah betul laa..

Sebaik sahaja Oceana berkata demikian, muka dayang dayang tersebut berubah sedikit keruh.

     "Tuan puteri lah Cha HaeSoo tu." Kata Asanyeo itu lagi.

     "Tak mungkin. Boleh tak awak awak semua ni angkat sikit muka tu bila bercakap dengan saya? Saya paling tak suka bila saya bercakap, orang tu tak tengok muka saya!"

     "Ka-kami min-mintak maaf tuan puteri Cha. Ta-tapi o-orang bawahan se-seperti kami ni tak layak nak ber-bercakap dengan golongan diraja de-dengan mengangkat wa-wajah ka-kami.

     "Haihh... pening betullah dengan korang ni." Keluh Oceana. Macam ni ke hidup jadi orang yang dihormati? Bercakap pun diorang kena tundukkan kepala ke? Kalau diorang angkat pun, bukannya tiba tiba ada pedang datang melayang dan pancung kepala diorang pun.

Dayang dayang tersebut senyap tak terkutik. Nak gerakkan jari pun tak berani.

     "Lupakan. Apa yang korang semua buat depan bilik saya pada waktu waktu macam ni, hah?" Oceana menyoal lagi. Takkan nak biar je diorang berdiri kat sini kot. Tak pasal pasal keejap lagi ada yang pengsan.

       "Bukan ke saya dah bagitau tadi yang kami ni nak tolong tuan puteri bersiram." Jawab Asanyeo. Ni dah kali kedua dia bagitau niat dia datang ke sini. Pelupa betulla puteri Cha HaeSoo ni.

RISE OF ANGEL [DISCONTINUE]Where stories live. Discover now