Philippas perspektiv
Jag vaknar upp av en knackning på min dörr. Jag stönar högljutt och öppnar motvilligt mina ögon. "Vad är det?" får jag ur mig innan huvudvärken äntrar mitt huvud. Jag kniper igen mina ögon hårt. "Du har besök" ropar mamma och jag tittar förvånat upp mot dörren.
Med den lilla kraft och ork min kropp har reser jag mig upp från sängen, snurrar in mig i en morgonrock och tar mig ner till ytterdörren. Utanför står ingen mindre än självaste Noel. Fuck.
"Jag antog att du behövde skjuts till skolan" säger han och lägger sina armar i kors."Eller?" säger han och tittar mot mig. Precis när jag ska svara knyter det till i min mage. Jag håller upp pekfingret mot honom innan jag sedan rusar iväg mot toaletten.
Såklart. Jag kommer aldrig, aldrig, aldrig festa igen. Iallafall inte så hårt.
Jag sköljer av hela mitt ansikte och borstar mina tänder noggrant. Tillsist dränker jag mig själv med parfym. Jag ser absolut inte pigg ut. Jag går ut från toaletten och tar mig tillbaka till Noel som nu sitter i vardagsrummet.
"Wow, du ser ut som skit" säger Noel och jag himlar med ögonen. "Är det inte det som var ditt mål eller?" säger jag och lägger mina armar i kors. Han lägger sina armar i kors.
Jag kommer egentligen inte ihåg hur jag tog mig till festen igår, det enda jag kommer ihåg är att jag gick tillsammans med Max hem.
"Vad hände ens igår?" frågar jag och gnuggar mig sömnigt i ögonen. "Jag vet inte, men vi borde förmodligen röra på oss om du vill komma i tid till skolan, ta med lite vatten och en sak till, spyr du i min bil så dödar jag dig" säger jag och går ut från vardagsrummet och sedan vidare ut mot ytterdörren.
Jag vill inte åka tillsammans med honom. Det sista jag vill är att åka tillsammans med ett rövhål, för det är bokstavlig talat vad den killen är. Det svåra är dock att jag inte har någon ork för att gå hela vägen till skolan.
Jag skyndar mig att byta om till några ordentliga kläder, sätter på lite smink och borstar ur mitt toviga hår. Innan jag går ut till Noel plockar jag på mig en flaska vatten som han rekommenderade. Han borde ju vara ganska rutinerad när det kommer till hur man mår dagen efter och det är ju inte jag precis.
Jag hoppar in i passargerarsätet och han startar motorn direkt. När vi har ungefär ett kvarter kvar fram till skolan ber jag honom att stanna bilen. Han tittar konstigt på mig men gör ändå som jag säger.
"Vad gör du?" frågar han och jag knäpper upp säkerhetsbältet. "Lämnar bilen, jag kan gå härifrån, tack för skjutsen" säger jag och öppnar bildörren. "Du behöver inte.." säger han och jag rycker på axlarna. Innan han hinner säga något annat stänger jag igen bildörren och fortsätter min väg till skolan.
Inom mig har jag en stor känsla av att något hände igår på festen, men vad kan jag inte komma på. Mitt minne är så suddigt och jag kommer knappt ihåg en enda liten del från gårdagens fest.
Direkt när jag kliver in på skolgården får jag bekräftat att något hände på festen. Alla ler stort mot mig och jag får flera high-fives från folk som jag aldrig har pratat med och knappt visste existerade. Jag skyndar på mina steg in till korridorerna men blickarna och leendena slutar aldrig.
***
Ungefär alla ettor på hela skolan har varit helt knäpptysta större delen av dagen. Jag och Max pratade knappt innan lunch, det enda vi gjorde var att utbyta blickar med varandra. Men nu efter lunch har jag äntligen börjat få tillbaka lite ork igen och samma gäller för Max.
Varenda gång jag går förbi Noel i korridoren tittar han strängt på mig.
Egentligen är det ganska konstigt. När man tittar på Noel och inte känner honom så verkar han vara en riktigt ängel, svärmorsdröm typ. Men det kan jag inte påstå att han är direkt. Dock skulle jag ljuga ifall jag skulle säga att han inte är söt. För herregud, söt är han verkligen.
"Varför är det ingen som hånar mig typ, gjorde jag inte bort mig på festen? Jag kommer inte ihåg något alls" frågar jag Max när vi väntar på att nästa lektion ska starta. "Vill du att folk ska göra det?" frågar han och skrattar till lite. "Nej, jag bara..har fått en helt annan uppmärksamhet än vad jag brukar ha, denna verkar positiv i guess" säger jag och rycker på axlarna.
"Men varför? Kommer du ihåg något?" frågar jag Max och lägger mina armar i kors. Han ler mot mig och tittar sedan omkring ifall någon står i närheten.
"Noel Flike försökte kyssa en tjej men tydligen så slog tjejen till honom så det blev ingen kyss för Flike. De lämnade festen samtidigt så många trodde att de gjorde något mer men jag har sagt att det inte är sant" säger han och jag tittar oförstående på honom.
"Och vad har det med mig att göra?"
"Du, du är tjejen"
YOU ARE READING
han i trean ➳ noel flike
FanfictionVarje gymnasie har sina traditioner när det gäller de nya ettorna, även kallade lammen. Sandagårds gymnasieskola har en speciell tradition för nykomlingarna. Man kan beskriva denna tradition med hjälp av tre simpla meningar. Varje etta ska bli vald...