Part 2

451 28 11
                                    

@ PUTRI AISYA

~~~~~~~~~~

Aku menggosok mataku yang masih kuyu dan badan diregangkan. Anak mata memandang pada jam yang berada di meja lampu tidur. Terpapar tepat pukul 9 pagi.

Aku bangun dari baringan lalu menuju ke bilik air untuk membersihkan diri. Lepas saja solat subuh tadi, terasa letih sampaikan tertidur.

Selesai mandi, aku duduk di kerusi meja solek. Dipandang cermin sambil mengelap rambut yang baru dibasuh. Disikat rapi dan diikat tinggi rambutnya. Kemas dan perfect!

Baru saja kaki menjejak tangga pertama hendak turun, telinga terdengar sesuatu di bawah. Cepat-cepat aku sembunyikan diri untuk mendengar.

"Kau biar betul Naz?"

Keningku ternaik. Itu suara papa. Papa tak pergi kerja ke? ,Aku hanya menumpukan lagi mendengarnya.

"Aku hanya sampaikan aje. Dia yang minta aku datang sampaikan hajat ni."

Aku terkejut. Itu suara uncle Naz. Hajat? Apa ni? ,hatiku mula meronta.

"Hajat? Apa hajatnya?"

"Masuk meminang Aisya, satu-satunya puteri yang kau ada tu."

Zap!

Aku terduduk terkejut. Tubuh tiba-tiba terasa kaku seperti batu. Seakan tidak percaya apa yang baru didengar.

"Pi...pinang? Aku?" tergagap bibirku menuturnya perlahan. Laju aku menuju ke bilik dan...

Dum!

Terkejut masing-masing yang berada di ruang tamu.

"I think Sya dah dengar." tutur Puan Anis. Dia tahu pintu bilik siapa yang berbunyi tadi. Hanya anak dara dia seorang saja yang berada di atas dan semua pintu dah ditutup. Itu sebab dia dapat teka dan perasaan seorang ibu kuat.

Encik Aqim memandang Encik Naz. "Aku tak tahu lagi nak cakap apa. Nanti aku tanya anak aku tu dulu. Lagipun ni untuk masa depan anak aku juga."

Encik Naz mengangguk faham.

"Tapi ni rahsia kita saja. Jangan cerita dekat Aisya dulu."

Semua mengangguk.

-----

Enjoy it? Kali ni kita sama2 terokai flashback sikit hehee.. Comment and vote yer. Hope u all like.

Perginya Kasih Rindu✔Where stories live. Discover now