Bab 16: Dugaan

1K 15 0
                                    

SUASANA di dalam bilik disiplin ini amat menggerunkan kerana adanya Encik Nazri, guru disiplin yang teramat garang dan sangat tegas.

Matanya tajam memandang ke arah maya yang sedang menunduk itu.

" jadi..awak tahu apa kesalahan yang awak dah buat? " soal encik nazri dengan nada yang agak kuat.

Maya terdiam dan memandang ke arah naim.

Encik Nazri pula paling pantang kalau pelajar dia membisu.

" JAWAB SOALAN SAYA! " terhenjut bahu mereka bila encik nazri tengkingnya dengan kuat.

Naim membisik ke telinga maya sambil tangannya menggeletar melihat encik nazri marah maya.

" Shh..ni semua kau punya pasal tau tak! "

Maya mengetap giginya, geram dengan naim.

" salah kau sebab paksa aku datang sini! "

Bulat mata encik nazri melihat mereka berdua bertolak badan.

" Naim, maya! " terus mereka menoleh ke depan setelah dipanggil guru disiplin mereka.

" YES, Sir! " kedua-dua mereka mengangkat tangan sama serentak.
maya dan naim tak berpuas hati bila diorang cakap serentak sekali gus, tangan diorang tak berhenti mencubit.

" DAH CUKUP! " sekali lagi mereka terkejut dengan jeritan encik nazri.

" Syed Naim Bin Ahmad! " fuhh, nama penuh terus disebutnya.

" ye, saya tuan! " tangannya diangkat memberi tabik hormat..kononnya mahu menjadi tentera la tu.

Maya yang tergelak itu terus menutup mulut dengan tangannya.
" pfftt..nak jadi tentera ke? " usik maya dengan gelak dia lagi.

" Diamlah kau! " naim bengang, tak pasal-pasal dia kena soal pulak dengan encik nazri.

" awak tahu awak tu seorang pengawas kan? " soalnya tegas sambil memandang ke arah naim.

" ya..cikgu " jawabnya pula dengan menunduk.

" Awak ada masalah ke dengan maya?? " soalnya lagi.

Naim memandang lagi ke arah maya dan membuat muka humble.
" tak..takde cikgu! "

" dah tu..kenapa awak gaduh dengan dia?! maya jawab! " disuruh maya pula yang jawab.

" Dia ni yang cari pasal dulu dengan saya cikgu! harap je pengawas.." jawab maya dengan muka muncung.

" disebabkan awak berdua buat hal hari ini...awak berdua didenda sapu sampah satu sekolah! " bulat mata mereka bila Encik Nazri memberi arahan yang berat macam tu.

Naim tak boleh nak terima arahan daripada cikgu disiplinnya, macam mana pengawas boleh kena denda pulak ni??

" Jelas arahan saya?! " soalnya dengan tegas dan kuat.

" jelas cikgu.. " kedua-dua mereka jawab lagi dengan serentak.
maya menjerling ke naim dengan penuh geram, naim pula rasa macam nak humban maya ke dalam tandas.

" Alright..awak berdua boleh keluar sekarang..maya, jangan ingat yang awak boleh lepas ye..ada banyak lagi denda yang awak kena terima akibat semua kesalahan awak tu " naim tertawa kecil dengan apa yang encik nazri katakan itu.

Encik Nazri naik angin bila naim ketawakan maya " Awak pun sama naim! jangan sampai saya keluarkan nama awak daripada list pengawas.. "

" awak tu dah 4 tahun jadi pengawas..sekali awak buat silap saya takkan teragak-agak nak buang awak, faham? " naim terdiam dan hanya mengangguk.

Izinkan Aku PergiWhere stories live. Discover now