Chapter 10

80 6 0
                                    

Reika pov:

" Maaflah kitaorang datang lambat." kata seorang perempuan berambut hazel.

" Oh takpe, lagipun kitaorang baru habis makan. " kata Lina sambil mengukir senyuman.

" Oh biar saya perkenalkan diri saya. Nama saya Diana. Pembantu peribadi pemaisuri Fantasy empire. Gembira bertemu awak. Eh, korang perkenalkanlah diri korang. " kata Diana sambil nenyiku rakanya.

" Nama aku Katsu. General muda Fantasy Empire. "

" Nama aku Alexander Maximus. Panggil aku xander. "

" U-um na-nama saya A-Alice. Malunya... "

" Sila perkenalkan diri. Kami hanya kenal kembar Marquess sahaja." kata Diana formal.

" Nama saya Tatsuya, yang rambut putih tu Putera Albert, yang tu Luna dan Lina. Yang ni tiga orang pembantu penting saya iaitu Leon, Liliana dan Reika. " Terang Tatsuya.

" Sila ikut kami mengadap raja dan pemaisuri. Tuanku baginda telah menanti kamu. " kata Diana.

" Baiklah. " kata Tatsuya.

End Reika pov.

Tatsuya pov:

Di istana....
Kami menghadap raja dan ratu Fantasy Empire. Aku berdebar-debar.
Harap2 segalanya akan berjalan lancar.

" Patik, Tatsuya Lucretius. Datang mengadap tuanku dengan rakan seperjuangan patik.  " kata aku.

" Beta sudah lama ingin berjumpa kamu semua. Beta yakin kamu semua sudah jumpa orang yang akan membantu kamu iatu Alice ahli sihir istana yang memiliki kuasa istimewa, Diana iaitu wakil yang dipilih ratu, General muda Katsu dan Pengawal beta yang paling berbakat dan tinggi pangkatnya Xander. Harap kamu terima pertolongan beta. " kata Sang Raja.

" Saya berbesar hati menerima pertolongan tuanku. Boleh patik tanya satu soalan? " soal Tatsuya.

" Silakan. "

" Apakah tugas kami? "

" Tugas kamu adalah untuk menjadi sukarelawan tetapi misi utama kamu adalah bantu beta menghapuskan Silentbreaker. Beta dapat berita daripada perisik beta yang ada orang silentbreaker di kota utama kerajaan beta. Beta mahu minta kamu semua hapuskan mereka. Adakah kamu mahu tolong beta?"

" Dengan berbesar hati."

" Kalau macam tu, Diana sila tunjukkan mereka kediaman mereka." kata Sang Ratu pula.

" Baik tuanku. "

Selepas kami selesai mengadap, kami pergi berehat di bilik masing2. Tiba2 aku mendengar bunyi ketukan. Dengan malas aku menapak untuk membuka pintu. Apabila aku membuka pintu aku melihat Reika.

" Ada apa? " kata aku.

" Tuan,  malam ni ada jamuan bersama Raja dan Ratu. Jamuan itu bermula pada pukul 9 malam. " kata Reika.

" okay...  " kata aku dengan tenang sebelum menutup pintu.

Pada waktu malam.... Aku kelihatan segak dengan tuksedo bewarna hitam. Aku pun menunggu yang lain sebelum bergerak.  Semua pun sudah datang. Tiba2 mata aku terpandang ke arah satu susuk.  Ianya Reika.  Dia kelihatan cantik dengan dress bewarna putih biru penuh dengan lace. Mukanya kelihatan cantik dengan mekap nipis. Kulitnya yang putih bak salji,  bibir semerah darah,  mata biru yang berisnar seperti bintang. Sangat cantik...

" Kenapa tuan pandang saya lama2 ni?  " kata Reika.

" Tak, awak nampak lebih cantik dari biasa. " puji aku ikhlas.

" Tak lah saya biasa2 je. Tuan pulak nampak kacak dengan tuksedo. " puji Reika sambil pipinya sedikit merah.

Comel sangat.... Hati aku berbisik.

Kami pun bergerak ke jamuan tersebut. Setelah kami tiba... Kami duduk di meja panjang bersama Raja dan Ratu.

" Kamu nampak sangat cantik. Siapakah nama kamu? " tanya Sang Ratu.

" Nama patik Reika. " kata Reika sambil mukanya merah.

" Muka kamu mengingatkan beta kepada Bidadari lagenda.  Puteri Aria."

" Ramai yang berkata begitu kepada patik tuanku. " kata Reika.

" Beta rindu masa beta jumpa mendiang Aria dahulu. Dia sangat cantik. Kulit bak salju, bibir merah seperti darah, mata biru gelap seperti langit yang kelam tetapi masih menarik. Tetapi mata kamu bersinar seperti bintang yang bersinar menghiasi langit yang kelam.  Jika Seraphina jumpa kamu dia pasti akan menangis kerana kamu mirip rakan baiknya. "

" Boleh saya tahu siapa Seraphina?" soal Reika.

" Seraphina seperti Aria. Salah satu bidadari yang terkuat. Dia merupakan rakan baik Puteri Aria. Dia Ratu Lightland. Dia kehilangan suaminya semasa mengandungkan seorang Putera. Beta rasa sedih bagi pihak dia.  "

" Beta, Raja. Juga merasakan yang kamu mirip Aria. "

" Tatsuya. " panggil Raja.

" Ya, tuanku. "

" Kamu beruntung kerana berjumpa dengan gadis yang sangat cantik malah mirip mendiang Aria. " kata Sang Raja.

" Y-ya, patik s-sangat beruntung. " kata aku sambil mukaku merah.

" Malam ni mari kita meraikan kedatangan pahlawan yang berani. Mari kita bergembira. " kata Sang Raja sambil mengangkat gelas minumanya.

" Mari!! " kata semua yang lain sambil mengangkat gelas minuman masing2.

Kami semua bergembira pada malam itu. Keesokan harinya kami memulakan perbincangan. Tetapi sebelum itu kami perlu menjalankan satu ujian. Ujian ilusi.

" Berdasarkan perintah tuanku,  baginda mengarahkan kamu melalui satu ujian ilusi untuk melawan perasaan kamu semasa berlawan. Harap kamu semua lulus dengan cemerlang. " kata Diana.

Selepas kami diberikan Perintah, kami perlu berada di hutan ilusi di taman diraja. Semasa kami berjalan di hutan itu kami akan diserang dengan perasaan sendiri. Jika kamu berjaya keluar dari hutan itu kamu lulus. " terang Diana.

" Biar, saya mulakan dulu. " kata Christa sambil mengangkat tangan.

Kemudian Christa berjalan ke arah hutan itu. Bayangan adikku hilang disebalik hutan tebal. Aku berharap yang dia lulus.

End Tatsuya pov

Christa pov:

Semasa aku berjalan di hutan itu aku melihat bayangan diri aku.

" Kenapa dunia ni tak adil?! kenapa diorang bunuh mama dengan papa?! Kenapa abang semakin dingin?!! Kenapa aku selalu ditinggalkan?!! " soal bayangan itu.

Aku terus berjalan tanpa menghiraukan ilusi itu. Tetapi hakikatnya, aku terasa dengan kata2 bayangan diri aku sendiri. Itu memang isi hati aku. Bayangan itu terus mengcau aku dan aku susah untuk menghiraukan kata2 bayangan aku kerana setiap perkataan yang diucap oleh bayangan itu ibarat pisau yang menghiris hatiku satu persatu. Aku terus berjalan sehinggalah aku diberi satu tawaran yang menarik.

" Kalau kau berjaya berikan jawapan yang betul tentang kenapa hidup kau begini aku akan lepaskan kau." kata bayangan diriku.

" Baiklah. "

" Jadi, berikan jawapanya. "

Aku menghela nafas sebelum memberikan jawapanya.

" Walaupun hidup aku sebenarnya macam ni, tapi aku tak kisah sebab pada akhirnya nanti aku akan ditinggalkan semua orang kalau aku mati. Jadi, sementara aku tunggu untuk ditinggalkan baik aku nikmati masa sekarang. Sebab masa sekarang ni berlaku sekali je dalam hidup aku so aku tak boleh sia2 kan. Lagi pun aku dah tak lama dah. Okay, cau. " kata aku sebelum berlalu pergi.

Setelah beberapa minit aku berjalan aku pun akhirnya berjaya keluar dari hutan itu.

End Christa pov.

Reika pov:

Setelah Christa dan yang lain berjaya dari hutan itu tibalah giliran aku. Aku menghela nafas sebelum berkata..

" Mari mulakan. " kata aku sambil mula melangkah masuk ke dalam hutan itu.

Dreamcatcher : A Long Journey To Catch My DreamWhere stories live. Discover now