t w o

1.2K 139 14
                                    

• ha minkyung •

Aku pandang appa dengan perasaan tak puas hati.

"ikut appa malam ni. Kita ada dinner dengan family kawan appa"

Engkau tengok tu. Dia suka nak paksa aku macam tu saja. Aku benci betul.

Lepastu sibuk nak kembangkan company sama-sama. Tengoklah nanti aku mangsa appa.

"bosanlah. Nanti appa tak habis-habis borak pasal company"

"ah tak ada siapa boleh lawan apa yang appa arahkan. Pergi siap cepat,kamu pun yoonbin" kata appa.

Yoonbin yang elok baru nak turun tangga terus disergah oleh appa.

"apahal yoonbin pun kena sekali" yoonbin mengeluh.

"pergi siap cepat,kita dah nak gerak ni"

Suka sangat nak memaksa. Terpaksalah aku siap cepat. Nanti dia memekak lagi.

Nasiblah aku sayang appa kalau tak dah lama aku lari dari rumah. Yoonbin pun masuk bilik dan bersiap cepat.

Skip

• park jihoon•

"lamanya kawan appa ni" bebel aku.

Eomma terus menjeling aku. Eh eh jeling pulak.

"sabarlah. Diorang dalam perjalanan tu" appa balas seringkas mungkin ewah ringkaslah sangat.

"haa tu dah sampai" appa mula berdiri.

Terpaksalah aku dan eomma berdiri sebab nak sambut tetamu kononnya. Dia ni tak tahu ke yang aku tak suka pergi majlis-majlis ni.

"maaflah, jalan jem tadi" kata pakcik di depan appa.

"haa tak apalah meh duduk"

Kami semua duduk atas kerusi. Jangan duduk atas meja. Ada makanan atas meja tu woi.

"tujuan kita di sini sebab nak menyatukan anak kita berdua" pakcik ni mula bersuara.

Aku nak sangat tahu nama pakcik ni sebab tak perlulah aku panggil dia pakcik sepanjang masa ewah.

" kenalkan ini anak aku, ha yoonbin dan ha minkyung" kata pakcik tu.

Aku terkedu bila mendengar nama anak dia. Kepala aku yang dari tadi ditundukkan terus tegak memandang wajah minkyung.

Dia nampak muram dan tak ceria. Ada masalah ke sistur?

"kamu minkyung kan? Dah besar rupanya kamu" kata appa.

"ah ne uncle" kata minkyung lemah.

"ini jihoon, anak aku" kini giliran appa pulak memperkenalkan aku.

Minkyung terus memandang ke arah aku. Matanya terbeliak tapi dia cuba mengawal riaknya. Dia tersenyum lebar pada aku.

"appa,uncle. Izinkan saya keluar berbual dengan minkyung sekejap" kata aku.

Mereka berdua mengangguk dan kemudian minkyung punya senyuman makin melebar. Ewah suka ya engkau.

Aku mula berdiri begitu juga dengan minkyung. Kami berdua keluar dari restoran itu. Aku cuma tak nak dia cakap benda yang merepek pada appa.

"sunbae,saya tak pernah tahu yang sunbae anak uncle tu. Jodoh kita kuat ni" kata minkyung sambil tertawa kecil.

Kepala hangguk dia ini jodoh. Ini bodoh bodoh.

"boleh tak kau halang perkahwinan kita dari dirancang? Aku tak sukalah kena paksa-paksa ni" aku merungut.

"tak boleh sebab saya sukakan sunbae. Sunbae pun tahu semuanya"

Aduh budak ni. Aku lepuk kang kepala dia ni.

"kau ni kan. Suka betul spoil mood aku" kata aku.

"biar saya gembirakan hati sunbae"

Mesti ada wayar putus dekat kepala otak budak ni. Kesian appa dia. Tapi lagi kesian dekat budak ni. Muda-muda dah bengong.

"dah jom masuk. Nanti apa pulak family kau fikir" kata aku.

Kami berdua masuk ke dalam restoran semula. Terukir senyuman pada wajah ahli keluarga kami berdua. Eh pahal senyum-senyum ni.

"haa kamu berdua dah setuju ke?" soal appa.

"minkyung setuju!"

Eh eh semangat sia budak ni. Aku cuma terdiam. Semangat aku dah melayang ke mana entah.

"jihoon?kenapa diam je?" soal pakcik ha.

"jihoon rasa kami berdua patut kenal dulu dan bercinta. Kahwin tu macam melebih je" kata aku.

Terpaksalah aku rendahkan suara ni. Tak boleh nak tinggi-tinggi nanti appa bising.

"bagus jugak cadangan jihoon tu. Nanti kahwin tiba-tiba cerai, kan tak elok tu" eomma pun sokong aku.

Thank you eomma. Jihoon sayang eomma muah.

"kalau macam tu kami bagi kamu berdua tempoh dua bulan untuk bercinta dan lepastu kahwin" kata appa.

Semangat appa ni. Tahulah sibuk sangat nak aku kahwin tapi tak payahlah sampai macam ni.

Kesian yoonbin. Kalau aku ada adik perempuan memang aku kahwinkan dia dengan si yoonbin ni.

"jomlah makan. Sejuk pulak nanti makanan ni" kata aku.

Tak elok kekok-kekok ni anak-anak. Aku tak naklah jadi hambar macam fanfic ni. Terpaksa aku gembirakan suasana ni.

tbc.

[끝] with you ; park jihoonWhere stories live. Discover now