Terbongkar rahsia Vena~part 9

707 35 1
                                    

Benny yang sudah siap berpakaian mengayuh laju langkahnya menuju ke kereta Cein.

"Kejap Cein ada sa mau kasi tingu ko,"
Benny berlarian masuk ke dalam rumah Vena yang tidak berkunci.

Sejurus kemudian itu dia keluar sambil membawa sesuatu.

*TUP*
kereta dipandu laju menuju ke tempat
Kejadian, di mana anggota2 yang lain sedang menunggu mereka berdua.

Dalam perjalanan~

"Cuba ko lihat ni," Benny menghulurkan kepingan kaca botol kepada Cein.

Cein mengambil kepingan itu dan melihatnya.
"What? ini ubat depression ni Ben.mana ko dapat ni? Siapa punya ni?" Cein mengangkat kening memandang wajah sahabatnya

"Vena. Dibilik si Vena." Benny menjawab perlahan.

"Eh? bila masa dia makan ubat begini? Nda percaya sa. Ok saja dia tu.Teda pun tanda2 macam orang depress."

"Tapi Cein,Vena....She's totally
lost her mind!
Perangai dia pagi tadi berubah sama sekali. Sa pun terperanjat, dia macam orang hilang akal, Cein. Macam
orang gi.." Benny memandang Cein lagi. Tidak dihabisi kata2nya. Takut jikalau cien tersinggung.

"Bro, seriously? Sanggup ko cakap macam tu ka? kita tidak tau kenapa Vena jadi begitu. Sedangkan Amuley sama si Audrey nda pernah komplen pun pasal Vena." Jelas cien lagi seperti tidak setuju dengan apa yang dinyatakan oleh Benny.

"Durang taukah Vena begini ka?" Soal Benny lagi.

Cien terdiam seketika.

"Setahu saya, nda pernah pula durang cakap apa2 pasal ni." - Cien

"Tak kan lah berkawan begitu lama,langsung nda tau apa2 pasal kawan baik durang ni?" Kata Benny yang masih tidak berpuas hati dengan penjelasan Cein. Dia menyandarkan badan diseat leather sambil  mengeluh.

"Sa pun nda pasti oh.
Sepanjang kami berkawan, tidak pernah pun si Vena menunjukkan perangai pelik. Lagipun, sa baru kenal Vena setahun dua. Bercakap
pun jarang , apatah lagi berjumpa."

"Mustahil pula muley sama Aud nda
prasan prangai si Vena, durang selalu juga berjumpa ba kan?" -Benny

"Itu kita kena tanya Bff dia. Nanti sa call dorang Amuley, mau
kasi tau ni hal. Parents si Vena pun otw sudah datang sini," -Cien

"Itulah yang sebaik baiknya." Balas Benny.

"Ahh..Lupa pula tanya. Apasal ko berbungkus selimut saja tadi tu?" Ungkit Cein.

Riak wajah Benny berubah pabila
disoal tentang hal tadi.

"Ben? Ko mau kasi tau apa2kah pasal tu?" Cein memaksa lagi.

Benny menggelengkan kepalanya.

"Oh come on Ben, itu pun ko mau kasi rahsia dari sa ka? I'm your bestie kan Ben?" Mata Cien melirik kearah sahabatnya yang diam membatu.

Dengan keterpaksaan, Benny membuka mulut dan dengan perlahan menjawab soalan Cein.

"Uhmm..semalam dia...kami berdua.."
Terbantut kata2 Benny disitu. Tidak sanggup dia meneruskan ceritanya.

"Go ahead Ben,I'm listening.Ceritakan
dari A to Z." - Cein

"Eerrr.. We had sex last night"
Benny membuang wajahnya keluar tingkap. Kedua tangannya menepuk dahi. kelihatan raut wajahnya mulai tersembul jelas urat urat merah disebalik kulit wajahnya yang putih gebu.

"Oh.. Ok... And?" Soal Cein ingin tahu lagi.

"Well that's it. And damn, i didn't know that she's... " Benny mengalihkan pandangan ketika itu wajahnya kembali kemerahan.
Dengan perasaan berbelah bagi dia merenung ke wajah Cein dan meneruskan kata2nya.
"She's virgin".

Cein terbatuk kecil terlihat bibirnya mengukir senyuman.
"So, what's up with her being virgin? Bukankah itu good news bagi ko?
Means, Vena is a good girl, you know.Ko pun cakap ko suka dia kan, so?
She gave you her valuable thing,means she like you a lots, Ben.
Ko tidak bertepuk sebelah tangan, my friend."
Sambil menepuk bahu sahabatnya yang sedang runsing memikirkan apa yang sudah dia perlakukan terhadap gadis itu.

"I trust you, Ben. Sa kenal ko sudah lama. Lagipun ko baru bercerai, jadi ini hal bukan baru untuk ko. Sekarang Vena adalah tanggungjawab ko Ben"
Nasihat Cein lagi meyakinkan sahabatnya yang kelihatan serba salah.

"Yang penting sekarang, kita cari dia sampai jumpa. Nasib baik awal pagi dia lari, kalau tengah malam buta,macam mana?" -Cien

"Hmm..Tidak tau apa sa mau jawap
sama parents dia nanti la Cien." -Benny

"Bukan salah ko juga dia lari Ben.
Ko pun nda tau apa punca dia lari.
So macam mana parents dia mau kasi salah ko dalam hal ini?" Balas cien mententeramkan sahabatnya itu.

"Still Cien..Sebab..Sa tidur sama dia semalam then pagi2 tiba2 dia jadi begitu. ko rasa.. Mungkin sebab sa
mhm..." Benny mematikan kata2nya disitu.

"No la. Ada mungkinkah begitu?"
Jawab cien menekan brek dan meletakkan keretanya dibahu jalan.

"Nda payah la runsing pasal tu,
Ah.. Tu pun parents si Vena sudah sampai. Rilex la, dapat selesai juga ni hal nanti" Pujuk cien lagi menepuk bahu Benny.

"Hmmm" -Benny.

~~~~~~~~~~~~
"Hello aunty uncle, apa khabar?"
Cien menyapa orang tua Vena
yang tercegat dari tadi memandang kearah hutan tebal dihadapan mereka.

"We're doing great Cein, hbu?-Vena's parents.

"Sihat ba, oh ya uncle aunty, ini Benny Jeff kawan sa yang sa ceritakan tu."

Benny menyalam tangan kedua orang tua Vena.

"Nice to meet you aunty uncle. Sa minta maaf atas kejadian yang menimpa si Vena. Maaf, sa tidak dapat halang dia," Kata Benny yang kelihatan sugul.

Kedua orang tua itu mengeluh lemah.
"Tidak apa. Memang kami sudah jangkakan, lambat laun hal lama sebegini akan berulang lagi ." Ujar Bapa Vena tanpa berselindung lagi.

Kedua lelaki tampan itu berpandangan antara satu sama lain.
Dengan serentak mereka berdua berkata," hal lama? Apa maksud uncle ni?"

Bapa Vena mengeluh panjang.
"Vena ada penyakit kemurungan,depresi yang melampau.

Sambil mengenggam jari Isterinya, dia melanjutkan kata2nya lagi.
"Vena terpaksa bergantung dengan ubat ubatan dan uncle rasa dia tidak mengambil ubatnya seperti yang ditetapkan." -Vena's father

"Tapi malam semalam dia ok saja tu, uncle. Kenapa pula hari ni dia berkelakuan begitu?" Soal Cein lagi

"Itu yang uncle muskyilkan."

Benny hanya tertunduk diam mendengar kata2 Bapa Vena.
Seperti dia hendak memberitahu segalanya apa yang terjadi semalam antara dia dan anak gadisnya itu, tapi tiada keberanian dalam dirinya.

"Sa akan beritahu juga nanti, tunggu saja masa yang sesuai," Bisik Benny dalam hati."









Aku Bukanlah Yang Pertama SE 1(COMPLETED) Where stories live. Discover now