Chapter 1

1.7K 39 19
                                    

Ilham merenung keluar tingkap memandang abang dan kakaknya bermain bola. Alangkah seronoknya dia boleh bermain bersama-sama abang dan kakanya bermain bola. Boleh belari kejar bola.

"Ilham" panggil Alyah lalu menyusun langkah pelahan kearah Ilham yang asyik melihat abang dan kakaknya bermain bola.

Ilham tersentak mendengar namanya dipanggil lalu mendongak keatas melihat Alyah sudah berdiri disebelahnya.

"mummy nak main boleh?" soal Ilham dengan nada merayu.

Alyah tersenyum hambar lalu membelai kepala Ilham penuh sayang dan kasih.

"tunggu Ilham sihat baru kita boleh main ya" pujuk Alyah.

Ilham memuncung mulutnya seperti itik. Dia dah bosan mendengar jawapan yang sama dari mummy, papa dan yang lain.

"Kalau macam tu.. Ilham nak sekolah boleh mummy?"

"Kenapa Ilham nak sekolah? Kat sini kat Ilham boleh belajar." Ujar Alyah lagi

Oleh sebab keadaan Ilham yang lemah anti body dan jantung yang ada masalah. Pihak doktor tidak mengalakkan dia pergi sekolah buat sementara waktu khuatir keadaannya semakin teruk.

"Kakak Allisya dan Kak Ellina boleh pergi sekolah.. kenapa Ilham tak boleh?" soal Ilham lagi.

Alyah tersenyum lalu mendukung tubuh kecil Ilham dan berjalan keluar melihat anak-anaknya yang riang bermain.

Walaupun usia Ilham sudah mencecah 6 tahun tapi tubuhnya yang kecil dan ringan memudahnya untuk mendukungnya. tidak menyebabnya sakit pinggang dengan beban yang sedang dipikulnya

"Ilham tak boleh pergi sekolah sebab mummy tak nak berpisah dengan Ilham. Nanti mummy menangis kalau Ilham tak ada sebelah mummy. Mummy nak Ilham disisi mummy. Mummy tak nak Ilham tinggalkan mummy. Ilham nak tengok mummy nangis?" soal Alyah lalu mencium pipi Ilham.

Ilham tersenyum

"Tak nak tengok mummy nangis.. kalau macam tu Ilham tak nak sekolah. Ilham nak jaga mummy" ujar Ilham polos lalu memeluk leher Alyah.

Begitu mudah untuk memujuk hati suci Ilham. Alyah yang tengah mendukung Ilham tersenyum lalu memeluk tubuh kecil Ilham.

"Sayang"

Lamunan Alyah tersentak apabila namanya dipanggil lalu kepalanya menoleh kearah susuk tubuh yang menuju kearahnya.

Alyah membalas senyuman manis suaminya.

"Papa!" panggil Ilham riang.

"hari ini anak papa buat apa?" soal Encik Izzudin lalu mencium kedua-dua pipi Ilham dan dia mencium pipi dan dahi Alyah. dia terus mendukung tubuh kecil Ilham.

"hari ini Ilham main dengan abang Haikal, Kak Allisya kak Ellina dan abang Danish. Lepas tu abang ajar kira-kira" terang Ilham seronok.

Encik Izzudin duduk di kerusi kayu sambil mendengar Ilham becerita. Dia ikut teruja apa yang dibicara oleh Ilham.

"abang nak minum apa-apa?" soal Alyah sebaik saja Ilham berhenti bercerita. Dia tak nak menganggu anak-beranak itu bercerita.

Encik Izzudin mengelengkan kepalanya.

"Abang nak sayang rehat. Duduk sebelah abang je. Hilang penat abang kalau tengok muka sayang" Ujar Encik Izzudin.

Alyah tersipu malu membuat Encik Izzudin mencuit hidung isterinya. Kenapalah isteri aku comel sangat gumam hati kecil Encik Izzudin.

"abang!" marah Alyah lalu menyentuh hidungnya itu.

Encik Izzudin dan Ilham tergelak melihat wajah Alyah seakan-akan merajuk itu.

Jangan PergiWhere stories live. Discover now