#Part 5😳

52 3 0
                                    

"Ayna Zulaikha..."

"You have a nice name...dah la cantik,baik pulak...sape la yang bertuah dapat memiliki awak"
*********************
"Mama masak apa hari ni??"kata Ayna sambil meletakkan dagu di atas bahu Puan Haslina.

"Ayam masak merah,masak lemak cili api and the special is.....ayam goreng."Ayna meloncat kegembiraan seperti budak kecil.

BUK....

"Adui....sakit punggung I..."Ayna terjatuh.

"Sape suruh loncat?Kan dah dapat padah..."Puan Haslina tersenyum melihat anak dara kesayangannya itu.

"Mama ni,...tolong la adik..."tetiba

"Tu la sape suruh loncat...potong kaki tu kang..."Alif datang membantu adiknya untuk bangun.

"Along pun sama...tak nak kawan..."Ayna memuncungkan mulutnya.

"Apa muncung-muncung??Nak protes la tu.Tak payah protes sgt..tak hingin nak pujuk..."

"Fine......"Puan Haslina hanya tersenyum melihat telatah anak anaknya itu.Tetiba...

"Assalammualaikum,oo Assalammualaikum"kata si pemanggil.

"Sape tu??"tanya Ayna yang sedang dipapah Alif.

"Alif,pegi la tengok sape tu..."Puan Haslina berkata sambil mengacau masak lemak cili api.

"Jom pegi..."Ayna mengajak.Mereka pun pergi ke arah pintu.

"Assalammualaikum,...."Ayna membuka pintu sambil masih lagi dipapah alongnya.

"Ya Allah adik...apa jadi ni??"

"Angah!!!I miss you so much...where are you going hah??!!"Ayna melepaskan tangannya dari Alif lalu memeluk abang keduanya itu.

"You ask me,where is i'm going??Baru 3 tahun tak jumpa,dah hilang ingatan dah??"kata lelaki itu kepada Ayna.

"Sorry,I'm forgot...How are you.Sepanjang angah pegi,along selalu buli adik..."lelaki itu ketawa.

"Ehh...tak nak ajak org masuk ke??"

"Ohh lupa...sila sila"kata Alif sambil memapah semula Ayna.

"Alif Iskandar...why you balik you don't want to tell me hah??"kata Puan Haslina yang berjalan dari dapur ke ruang tamu.

"Saje nak buat mama and papa surprise. Where's papa?"Iskandar cuba mencari kelibat bapanya.

"Papa gi surau.Ada mesyuarat agong...kenapa?Is nak ikut??"Iskandar menggeleng sambil menunjukkan reaksi penat.Puan Haslina memahami maksud anak keduanya itu.

"Angah,ada hadiah tak untuk adik??"

"Of coourse ada..."Iskandar membawa keluar kotak kecil bereben pink.

"This is for you baby..."muka Ayna berkerut.

"Who's your baby??I'm your younger sister okay..."kata Ayna sambil mengambil kotak itu dari tangan abangnya.

Ayna terkejut melihat isi di dalam kotak kecil itu..."Rantai emas for me??!!Thank you angah...I love you so much."Ayna memeluk muka abangnya itu hingga hampir sesak nafas.

"Untuk along takde ke??"tanya Alif kepada adiknya.

"Ada...sabar ye wahai along yang dikasihi..."Iskandar mengeluarkan kotak sederhana besar dari beg rodanya.

"Haa...ni untuk along...buka lah..."Alif melihat kotak itu dengan tanda tanya.

Tiba-tiba Ayna menjerit,....

"Ipad?!!!Apa ni angah??Kat along,bagi ipad.Kat adik bagi rantai.Tak aci"

"Aci kat India....Hahahhahahahha"Iskandar tergelak besar.

"Ohh lupa pulak.And this....(sambil mengambil beg kertas di tepi begnya)for mama..."Iskandar menghulurkan beg kertas itu kepada Puan Haslina.

"Mama,adik nak tengok jugak..."Ayna mengada-ngada sambil tergapai-gapai ingin melihat isi dalam beg kertas.

"Angah bagi mama and suruh mama tengok.Bukan suruh adik yang tengok kan..."mencelah Alif.Iskandar tersenyum sahaja melihat telatah abang dan adik kesayangannya itu.

"Tenkiu Is...cantik sangat yang Is bagi ni...nnti mama belanja baskin keh?"

"Dalam tu ada apa ma??Adik nak tengok jugak..."Puan Haslina mengeluarkan isi beg kertas itu untuk ditunjukkan kepada anaknya itu.

"Baju kurung melayu kat London??Kichen London??Lukisan pemandangan kat London??Are you kidding me??Kenapa adik tak dapat semua tu??Dah la mama nak belanja aiskrim.Merajuk la camni..."Ayna memuncungkan mulutnya.

"Nnti mama belanja adik sekali..."

"Adik,rantai tu khas utk wanita yang cairkan hati angah tau...adik sorg je yang angah bagi rantai.Yang lain sume,angah bagi buku,lukisan,baju.Adik je yang special..."Ayna menangis.

"Eleh...tadi merajuk sangat.Angah baru cakap benda touching sikit,dah nangis..."

"Along tak faham perasaan adik...adik terharu tau...mana ada lelaki sebaik angah.Along pun selalu buli adik.Angah je yang faham perasaan adik..."Iskandar menyingka air mata Ayna.

"Dah,dah jangan nangis. Mana wajah manis yang angah nampak tadi??"Ayna tersenyum terharu.





Sweetnya ketua pembimbing rakan sebayaWhere stories live. Discover now