#Part 8😂

47 1 0
                                    

"Hai Na..buat apa tu??Sibuknya aku tengok..."terjahan Farhany membuatkan Ayna terkejut.

"Kau ni...sib baik takde sakit jantung.Bagi salam takleh ke??Sib baik kawan...Kau nak apa??"kata Ayna sambil mengurut-urut dadanya.Farhany hanya tersengih.

"Sorry la Na...aku ingat kau dah tahu aku kat sini...yela selalunya kau tahu je aku nak terkejutkan kau...sorry sorry..."muka Farhany jelas merayu.

"Yela...lain kali jangan buat camni lagi...sib baik sayang"Ayna mencuit pipi Farhany yang gebu itu.

"Aku pun sayang kau...Na,aku nak tanya...pandang la aku..."Farhany menarik kepala Ayna agar memandangnya.

"Mamat yg asyik tegur-tegur kau tu mana ehh??Lama tak nampak dia..."

"Yang kau fikir-fikir pasal dia kenapa??Biar la dia nak pegi mana pun.Takkan sepanjang masa asyik nak duduk depan mata kau je...dah dah takyah fikir pasal dia..."Ayna sambung membuat kerja sekolahnya yang tergendala tadi.

"Kau ni...cuba risau sikit...dia tu dah la hensem,pandai,ketua PRS pulak tu.Ramai tau org minat dia.Ramai jugak yang bagi surat kat dia tapi semua itu hanya fakehope.Pastu hari tu,aku dengar cerita..."Ayna menutup mulut Farhany yang tak berhenti bercakap dan sering memuji lelaki yang dikenali sebagai BM(Budak Menyampah)itu.
*****************************************
"Na,dengar la cerita aku yang tergendala tadi..."

"Kalau kau nak cakap pasal mamat menyampah tu,lupakan jela hajat kau sbb aku tak nak dengar"Ayna sudah muak dengan cerita mamat PRS yang menjadi gilaan ramai.

"Okey okey,sikit je...hari tu aku dengar yang dia ada minat sorg budak form kita.Tapi tak tahu la sape...mungkin kau kot..."Ayna membulatkan matanya.

"Asal aku pulak?!Aku tak suka dia la sayang oii...Dah la slalu ada kat mana je aku ada...tolonglah,stop sebut nama dia yang bukannya hensem sangat and sedap sgt pun..."Ayna buat muka menyampah.😒

"Na,orang tua tua kata...."

"Jangan benci-benci,lama-lama nnti sayang...aku tahu la apa ayat kau.Tak yah mengarut.Benda tu takkan terjadi..never"Ayna terus meninggalkan Farhany dengan muka menyampah.

"Na,tunggu aku...."Farhany mengejar Ayna yang sudah sedikit jauh ke depan.
*****************************************
"Ma,sakit...angah tak kuat untuk semua ni..."

"Sabar lah ngah...Allah bagi ujian kat angah sbb Allah sayangkan angah...banyakkan berdoa supaya Allah sembuhkan penyakit angah..."

"Hmmm"😢

"Angah,janganlah muka camni...sedih org tu tengok muka angah camni..."

"Nak ke orang tu terima angah yang tunggu masa je ni?Angah rasa,tak sempat angah jumpa dia nnti..."

"Jangan cakap camtu...of course orang tu nak terima angah.Angahkan sayangkan dia..."

"Aminn...haraplah"
*****************************************
"Assalammualaikum,ma.Adik dah balik...sedapnya bau.Mama masak apa??"Ayna memeluk Puan Haslina yang sedang masak.

"Mama masak ayam masak merah favourite along..."

"Kenapa favourite along pulak??"Ayna muncungkan mulutnya.

"Sbb along yang minta mama masakkan.Dia kata,dah lama tak rasa air tangan seorang ibu..."Puan Haslina tersenyum.

"Mama,adik naik dulu keh...Nak lelap jap...ngantuk pulak tetiba.."

"Haa...pegi la lelap.Jangan lupa solat dulu,baru lelap.Dah siap makanan nnti,mama panggil."Ayna membuat jari '👌' dan terus menaiki tangga dan terus masuk kebiliknya.

"Banyaknya keje hari ni...math math math..dah nak SPM pun banyak keje lagi..."Ayna berdegus lemah mengenangkan kerja math yang berlambak-lambak.

"Assalammualaikum,honey.."Ayna yang sedang membelek buku,memandang ke arah suara yang memberi salam.

"Waalaikumsalam.Angah nak apa??"

"Angah nak ajak adik pegi mall.Nak shopping kejap.Jom..."

"Adik banyak keje la nak buat.."Ayna menunjukkan buku mathnya kepada Iskandar.

"Ala...math je pun.I can teach you la beautiful.Please,teman angah."

"Tapi soalan dia susah..."Iskandar terus memasuki bilik adiknya itu kerana adiknya mempunyai banyak alasan agar tidak keluar dengannya.

"Adik,math is easy to me.You can ask every question about math.Angah study everyday tau math ni.Jom la beautiful,please."Iskandar menarik tangan adiknya.

"Fine..."
*****************************************
"Angah nak beli apa sampai pegi Mall??Boleh je kan pegi kedai runcit biasa?"

"Ada la something..."Iskandar hanya melemparkan senyuman kepada Ayna.

"Apa something tu??"Iskandar tersenyum lagi.

'Apa angah ni,semua nak berahsia.Apa la yang dirahsiakan tu??'bisik hati Ayna.

"Adik!Termenung apa tu??!Sini..."panggil Iskandar dari kedai cenderamata.Ayna berjalan laju kearah suara yang memanggilnya.

"Angah nak beli apa kat sini??"

"Mana yang cantik??"Iskandar menunjukkan 2 kichen berlainan bentuk.

"That one..."Ayna menghalakan jarinya ke kichen berbentuk hati dan berwarna merah.Di atasnya tertulis 'You are my love' .

"Untuk sape ni??"kata Ayna sambil memeluk tubuh.Iskandar tidak menjawab malah tersenyum memandang adiknya itu.

"Org tanya,senyum-senyum kambing pulak..."Iskandar tidak menghiraukan kata-kata adiknya lalu pergi ke kaunter untuk membuat pembayaran.

"Adik nak balik lah..."

"Why??"

"Takde sape nak layan adik pun.Pegi dengan org tapi bercakap dgn hantu..."Ayna memuncungkan mulutnya.Iskandar tahu adik kesayangannya itu sedang merajuk.

"Sorry honey...angah bukan taknak layan adik,angah excited sgt nak beli hadiah utk org.Sorry.."Ayna tidak menjawab sepatah pun.Tiba-tiba terlintas satu idea di minda Iskandar.

"Okay,okay.Let me treat you baskin,okay.Jgn la merajuk camni.Angah takleh tengok sayang-sayang angah ni merajuk...Tak comel dah..."Iskandar mencuit pipi gebu adiknya itu.

"Sib baik abang tau.Kalau boyfriend,dah lama adik pukul-pukul dia..."Ayna menunjukkan demonstrasi menggunakan beg tangannya.

"Amboi ganasnya sayang angah ni..."

"Biasala...Ayna Zulaikha kan..."Ayna menepuk dadanya  buat-buat sado.

"Tapi Zulaikha kan lemah lembut orgnya..Mana ada kasar macam adik ni.."

"Kalau kita berlemah lembut sangat,org ambil kesempatan kat kita.Ehhh...cerita pasal nama adik pulak.Jom la..kata nak belanja aiskrim tadi"

"Oo kalau pasal aiskrim,cepat je.Cuba angah suruh buat kerja rumah ke apa ke,mesti malas punya.."Ayna tersengih lalu menarik tangan abangnya itu ke tempat yang ingin dituju.

Sweetnya ketua pembimbing rakan sebayaWhere stories live. Discover now