"Along oh along!!"Ayna menjerit memanggil abangnya didalam rumah banglo yabg agak sunyi.
'Mana pulak along ni...tadi nampak dia kat luar,skrg hilang tanpa jejak pulak...Ishh..'gumam Ayna di dalam hati.
"Adik...."Ayna terkejut.Abang sape ni??Tolong ambik.
"Along,ya Allah.Salam mana??"Ayna mengurut-urut dadanya.
"Assalammualaikum,adik yang ku kasihi.Ada apa anda memanggil saya macam ada benda takleh settle?"
"Along,teman adik..."
"Pegi mana??"
"Pegi mall.Mama suruh adik beli barang masak ni..."Ayna menunjukkan sehelai kertas berbentuk bulat yang tertulis senarai barang yang perlu dibeli.
"Kenapa tak ajak angah tersayang adik tu..along tengah sibuk ni."
"Asyik sibuk je sampai takde masa utk adik??"Ayna berpeluk tubuh.
"Bukan takde masa,tapi...."
"Sudah la.Along memang tak sayang adik dah.Adik pegi sorang je la."Alif menepuk dahinya.Sudah,adiknya merajuk.Macam mana ni??
"Adik adik...sorry la."Alif menarik tubuh adiknya yang berlalu pergi tadi.
"Okey,along teman.Tapi jangan lama sangat...along banyak keje nak buat.Along buat sebb adik kesayangan along ni je tau."Ayna melompat kegembiraan seperti kanak-kanak riang.Alif menggeleng kepala sambil tersenyum.Tenang hatinya melihat org yang dia sayangi tersenyum.
*****************************************
"Doktor,macam mana keadaan anak saya??""Anak puan perlu menjalani pembedahan bagi membuang sel kanser yg semakin merebak ke anggota badan yang lain.Nasib baik puan cepat menghantar anak puan ke sini.Jika tidak,mungkin sel kanser itu akan merebak ke otak pula.Saya minta diri dulu.Kalau ada apa-apa yang berlaku,bagitahu saya ye puan.."wanita yang dlm lingkungan 50-an hanya mengangguk sambil memerhatikan anak lelakinya yang sedang tidur diatas katil wad.
"Angah,mama sedih tengok angah macam ni...bilalah mama boleh tengok senyuman angah lagi??"
*************************************
"Berapa lama lagi nak belek sayur tu??Dah okey,dah cantik,dah dah semuanya dah...""Mana ada dah dah dah...adik tak tahu nak pilih sayur yang mana cantik untuk mama..."laju tangan Alif merampas sayur-sayur dari tangan Ayna lalu dibeleknya.
"Better,this..."Alif menyerahkan sayur bayam merah kepada Ayna.
"Are you sure??Bukan along tak minat sgt ke bayam merah ni??"
"Sejak tengok adik makan sedap je,along pun teringin la nak rasa..."
"Eleh...okey,lepas ni kita cari....."tangan Ayna menyeluk poketnya untuk mengambil senarai barang yg hendak dibeli.
"Buah...."
"Buah hati??"mata Ayna laju memandang muka abangnya itu lalu tersenyum.
"Ooo,along ada buah hati tak bagitahu pun..."
"Memang along ada pun...nak tahu tak siapa??"Ayna mengangguk laju.
"Orang kat depan mata along ni ha..."Ayna menampar lembut belakang abangnya itu.
"Along pun buah hati adik jugak...tu yang semua tempat yang adik pergi mesti ada along"muka Alif sudah cuak.
'Maksudnya,dia nak pegi mana,semua aku ikut?!!Kau ni kan Alif,lain kali nak cakap fikir dulu akibat dia...'Alif menampar mukanya sendiri.Ayna pula tidak henti-henti gelakkan abangnya itu.
"Along,jom...udah udah la tampo tampo tu..."Ayna menolak troli kehadapan sambil tergelak setelah Alif sedar dari lamunannya.
************************************
"Hello assalammualaikum""Waalaikumsalam...angah kat mana??"
"Angah kat tempat keje.Why mama??"
"Adik dengan angah ke??"
"Mana ada...bukan adik ngan along ke??"
"Mana angah tahu??"
"Along tell me just now...why mama tak call along je??"
"Tadi dah telefon,tak angkat pulak..nnti angah bagitahu along yang mama pegi hospital..."
"Why mama nak pegi hospital??Are you sick??"
"No lah...anak kawan mama sakit...mama nak gi lawat la ni..."
"Oo..nnti angah bagitahu.Kirim salam kat kawan mama tu ye..."
"Okay,kalau dah habis keje,dtg hospital tau..."
"Okay,angah bawak adik ngan along skali...assalamualaikum"Iskandar mematikan telefon.
*************************************Sorry cerita ni tak best sgt....takde idea sgt...sorry
YOU ARE READING
Sweetnya ketua pembimbing rakan sebaya
Teen FictionKisah hidup diantara Nur Ayna Zulaikha dan Muhammad Arif Zulhairi.Mempunyai bahagian yang lucu,romantik,sedih dan kegembiraan bersama.Bacalah hingga habis untuk mendalami kisah mereka yang pelbagai telatah.