تفاعل كتييييير عشان انزل فصلين بكره💪❤
#رحله_انتقامي
الفصل الخامس💙💙فريده ببكاء:ع فكره انت الي غلطان مش انا.
السائق بطريقه سوقيه:ماليش دعوه انا الحكومه هي الي تجبلي حقي،(ثم اكمل بصوت عالي وهو يضرب بكفه ع سطح المكتب)احنا بقالنا ساعه هو فين الظابط الي هنا.
:مين الي بيزعق هنا.
يلتفتوا جميعا لذلك الصوت المزلزل للمكان
فريده مصدمه وقد توقفت عن البكاء بهمس:انس.
انس بصدمه:فريده؟! فريده انتي ايه الي جابك هنا ومالك بتعيطي ليه اتفضلي اقعدي.
فجلست،ليصيح السائق:يعني هي الي تبقي غلطانه وكمان تقعد.
انس بحده:اخرس مافيش حد هنا يتكلم بدون اذن.
فريده ببكاء:والله العظيم هو الي غلطان،انا انا (وبدأت شهقاتها ان تعلو.)
انس بصوت هادي:اهدي خلاص واحده واحده وكل حاجه تتحل،بطلي عياط بس،(اخد نفس عميق ثم وجه حديثه للسائق)ايه الي حصل يابني.
السائق:بص ي باشا انا ماشي ف امان الله ام بقي الست دي راحت قعدت تشتم وانا كراجل ماقبلش اي حرمه تشتمني رحت جيت اوقف المشروع ام ايه خطبت المشروع اكل عيشي ،استفدت انا ايه قمت جيت هنا عشان الحكومه تاخدلي حقي.
انس بصوت هادي موجه حديثه لفريده:الكلام ده حصل؟!
فريده ببكاء:لا هو عشان كان ماشي بيتمرجح كده بالمكروباص قمت انا زعقت فيه عشان مال عليه كذا مره وكان هيخبطني ام فجأه بدون اي مقدمات رح كسر عليه جيت افرمل بسرعه راح خبط اول عربيته والله هو ده كل الي حصل وانا ماليش ذنب ولو ياانس مش مصدقني انا ممكن اصلحله المكروباص ع حسابي.
انس:اهدي طيب،(ثم وجهه كلامه للسائق):سؤال وترد ع طول ،كسر عليها فجأه ولا لاء؟
السائق:والله ي با....،ليقاطعه صارخا.
انس:كسرت فجاه ولا لاء؟
السائق بخوف:ايوه ي باشا.
انس:تمام اوي كده افتحلي يابني محضر ازعاج سلطات.
السائق:ليه ياباشا يعني انا جاي وليه حق اطلع معملي محضر.
انس وهو ينهض للوقوف امامه:مهو لما يبقي ليك حق فعلا تاخذه،لكن سيادتك جاي تتبلي عليها،قلت معاها عربيه ومتريشه وكمان واحده يعني هتعرف تضحك عليها براحتك مش كده.
السائق بصوت عال:اه قول كده بقي عشان هي معرفه عايز تطلعها زي الشعره من العجينه لا وكمان موزه فليك حق ياحظابط ،والي ليه حق ف داهيه.
انس نظر للارض يحاول كبت غضبه ثم رفع عينه للسائق ويعض ع شفته السفلا من الغصب ،فما ع السائق الا ان يتلقي لكمه جعلته يترنح ارضا.
انس بصوت جهور:عسكررررري.
دخل العسكري والقي تحيته العسكريه ليأمره انس:خد الحيوان ده الحجز.
ليطيع اوامره تحت صرخات السائق ،ليغلق الباب خلفه،ثم ينظر الي فريده الباكيه والمزهوله ايضا.💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
صبا:افندم حضرتك طالبني.
مصطفي:ايوه ،عايزك تبعتي الايميلات دي وبعدين تتصلي بشركه اياد نصار عشان تحددي معاد عشان نوقع علي الصافقه .
صبا:حاجه تاني؟!
مصطفي:اه ،خدي الملف ده ظبطيلي الاخطاء الي فيه،وهاتيلي ملف صافقه اياد نصار ده عشان نراجعه مع بعض قبل التوقيع.
صبا :حاجه تاني.
مصطفي وهو يعيد النظر للاوراق التي امامه متصنع الامبالاه:لا خلاص ممكن تروحي.
جاءت لتغادر،ليوقفها صوته .
مصطفي:استني.
استدارت صبا بتأفف:افندم.
مصطفي:اعملي حسابك هتيجي معايا الاجتماع الي هتحدديه ده.
صبا:نعم ازاي،اجي ازاي وانا اولا لسه جديده ثانيا .....
ليقاطعها صوته الحازم
:ع الجديده قلت هتجيبي الملف وهنشوفه سوا وثانيا انتي سكرترتي ومسمحلك ترفقيني في كل اجتماعاتي الي بره ومافيش كلمه زياده ،اتفضلي علي شغلك.
استدارت وهي ف قمه غضبها قائله بصوت منخفض سمعه(برطمه يعني):يارب صبرني ع الشهر المنيل ده.
مصطفي:بتقولي حاجه؟!
لتجيب وهي تكمل سيرها للباب:مابقولش.
ليبتسم بانتصار بعدما خرجت:انتي لسه شفتي حاجه صبرك عليه.