DANIAL Ariz menyimpan kotak kecil bewarna merah ke dalam laci semula. Matanya beralih pula pada bingkai gambar milik mama dan papanya. Dia rasa bersalah sebab tidak mengikuti orang tuanya pada hari kemalangan. Yang berlaku pada beberapa tahun lepas.
Kalau ikut, mesti dia pergi meninggalkan dunia bersama-sama arwah orang tuanya dan tidak berasa kesunyian seperti sekarang. Ish... mengarut apa ni? Tabah Riz, tabah. Sudah takdirnya Allah memanggil mereka berdua untuk meninggalkan alam dunia.
Mama.... papa... Riz mohon ampun sangat-sangat sebab Riz degil taknak ikut mama dan papa ke majlis tu. Salah Riz sebab Riz terlalu ikutkan mata Riz yang mengantuk. Riz sunyi sangat sekarang. Riz ada lamar gelfren Riz yang nama dia Raisah, tapi dia tolak. Gelfren Riz main kayu tiga, sudah bertunang rupanya. Tu je kot, selamat malam mama dan papa. Riz sayangkan mama dan papa. Semoga mama dan papa bahagia di syurga. Amin...
Danial Ariz tertidur di samping Johny, kucing parsi kesayangan. Angin sempoi yang memasuki tingkap mendinginkan lagi suasana walaupun tidak menghidupkan aircond bilik.
Danial Ariz sudah move on dengan bekas kekasih dia yang menolak lamarannya, namun hatinya masih tersimpan parut luka.
Tak guna punya ex girlfriend. Punyalah dulu sanggup habiskan not RM100 untuk spend makan western. Kalau ajak lepak mamak, ex girlfriend dia cakap, "Eee... dahlah hitam, pengotor pulak tu. No excuse, I nak western jugak!"
Dalam hati Danial Ariz, memang ada rasa nak sepak kaki ex girlfriend dia yang tengah pakai kasut tumit tinggi lima inchi sampai jatuh dalam longkang berbau hanyir. Tapi nanti orang cop dia dayus, gengster or kaki buli awek sendiri pula. Eh, sekarang 'ex'. Benar lah orang kata, ex memang babi. Tapi tak semuanya babi, ada juga yang manusia.
"SIAPA nama kamu cu..."
"Oh... nama kamu Danial Ariz ya? Kacak.... macam arwah suami nenek..."
Fian Risya yang sedang meneguk secawan susu vanilla sambil matanya tertumpu dengan filem seram Evil Nun hanya mendengar ingauan nenek moyang dia.
Nenek moyangnya kerap mengigau ketika tidur. Mengigau keluar rumah pun pernah. Fia membiarkan nenek moyang dia berbicara dengan seseorang di alam mimpi.
"Nenek rasa, cicit ni sesuai kahwin dengan si Fian tu." bait kata-kata nenek moyang yang sedang mengigau menyebabkan Fia tersedak air minuman sendiri.
"Ish. Nenek nih," Fia menepuk lembut tangan nenek moyang dia. Nenek moyang Fia terbangun kemudian.
"Fian, kenapa kamu tenung nenek macam tu? Nenek ada mengigau lagi?" soal nenek moyang Fia. Fia anggukkan kepala.
"Macam biasa lah, nek. Nenek kan selalu ngigau."
"Fia..."
"Ya nek?"
"Nenek ada satu permintaan. Nenek nak kamu berkahwin dengan Danial Ariz." terbuntang mata Fia mendengar. Berkahwin? Gila. Merasai pengalaman bercinta pun tidak pernah, inikan pula berkahwin dengan seorang lelaki yang tidak dikenali. Siapa nama dia tadi? Danial Ariz?
"Nenek jangan merepek lah... Fian tak suka. Fia tak pernah bercinta, inikan pula nak berkahwin? Entah-entah si Danial Ariz yang nenek cakap seorang tua ker, perut buncit ker, muka selipar jamban ker... Kita mana tau?" Balas Fia dengan laju.
"Nenek tak tipu, Fia. Danial Ariz memang hensem orangnya. Rupa pun cam instafamous dan retis. Bukan tu je, dia kaya orangnya." nenek moyang Fia memakai cermin mata dan meminta Fian mengambilkan surat khabar Utusan Malaysia untuk dibaca.
"Nenek okey?" soal Fia.
"Nenek sihat, wahai cicitku Fian Risya. Angkat sofa pun mampu lagi. Takda sengal-sengal otot dan tulang." ujar nenek moyang Fia dengan yakin. Memang benar, nenek moyang Fia kuat seperti orang muda walaupun umur dia 89 tahun.
Tak macam dia, nak angkat televisyen leper pun tak mampu. Asal sakit tulang belakang jer, letak sticker Salonpas. Sakit bahu jer, sapu Yokoyoko. Anak muda zaman sekarang memang tak gentle.
YOU ARE READING
Suami Judgemental
General Fiction[Otw for edited] -Kemaskini Lambat- Status Fian Risya dan Danial Ariz; Sudah sah berkahwin. "Taknak aku bercakap dengan orang tak pandai berbudi bahasa nih."