"Ayda,mama nak mintak maaf kat Ayda .Mama salah .Mama yang suruh Redza kawin lagi .Mama mintak maaf Ayda ."rayu Datin Aisyah .
"its okay maa, Ayda dah maafkan semua dah .Tak payah la nak mintak maaf kat Ayda "ujar Ayda .
"Mana anak kita sayang ?"tanya Redza .
"Dont call me sayang "ujar Ayda tegas .
"sorry"kata Redza .
Tiba tiba seorang nurse masuk dengan membawa seorang bayi lelaki yang comel .
"comel ,apa nama dia ?"tanya Dato Asyraf .
"Wan Muhd Raffael "ujar Ayda ringkas .
Tetapi dalam ayatnya yang ringkas itu,Redza terkedu .Hal ini kerana Wan itu diambil dari kerabat Ayda .dan mungkin Ayda takkan memaafkannya ."Cantik nama tu "ujar Datin Aidyah memecahkan kesunyian .
Ayda hanya tersenyum nipis .
"dah.diazankan?"tanya Redza .
"Dah,"jawab Ayda ringkas .
"Mama ngn Papa balik dulu tau .Nanti Ayda baliklah rumah Mama ye ?" ajak Datin Aisyah .
"insha Allah ma"jawab Ayda .
"Sayang,abang nak mintak maaf kat sayang .Abang tak pertahankan sayang masa sayang nak pergi dari rumah abang .Malah abg sokong semua yang perempuan gila tu cakap .Abang mntk maaf sayang .Abang salah .Maafkan abang .Bagi abg peluang kedua boleh ?"tutur Redza dengan air mata nya .
"semua orang akan ada peluang kedua .tapii ."kata kata Ayda terhenti di situ .
"tapi apa sayang ?"tanya Redza
"Tapi,saya tak tau berapa lama lagi saya akan hidup .saya dh lama maafkan abang .tapi .saya tak boleh bagi peluang kedua tu .Siapa tahu kalau malam ni saya akan dijemput oleh ilahi "ujar Ayda tenang .
"saya tak kesah .Yang penting kita hidup sesama .Daya akn bantu awak lawan kanser ni .Insha Allah kita boleh sayang "pujuk Redza .
"Takpe ,saya taknak buat apa .Kalau saya dah takda awak tolong jaga Akhmil dengan baik .Bagi dia didikan agama yang baik "ujar Ayda .
"Maafkan saya sayang . Tolong maafkan saya "rayu Redza .
"Saya dah maafkan awak tapi .."kata kata Ayda tergantung kerna Redza memotong ayatnya
"Tapi apa sayang ? Awak ikut saya balik rumah ye sayang . Kita habiskan masa bersama "ajak Redza .
Ayda berfikir sejenak lalu mengangguk .
****
Sebulan berlalu .Ayda sudah pun habis berpantang .Cuma sakitnya semakin menjadi jadi."Abang, Raff mana ?"tanya Ayda .Redza semakin rapat dengannya .Redza sanggup tidak turun ke office dan hanya bekerja di rumh hanya utk menemani Ayda .
"Raff ada kat ruang tamu tu haa "jawab Redza .
"jum sayang,makan sikit . Dari pagi lagi sayang tak makan "kata Redza sambil menyuakan bubur ayam ke mulut Ayda .
"Emmm,taknak laa .Takde selera "tolak Ayda .
"Makanlah sikit sayang "pujuk Redza .
Hanya tiga suap .Ayda sudah tidak mahu makan lagi .Badannya semakin susut .
***
Berseri seri muka Redza pulang dari kedai ke rumah apabila ibunya memberitahu bahawa Ayda teringin nak makan masakan nya.
"Sayangg ? Abang dah masak ni,Sayang kat mana ?" panggil Redza apabila dia membawa talam yang berisi air dan makanan yag dimasaknya ke dalam bilik tetapi kelibat Ayda langsung ke kelihatan di atas katil .
"Sayang ?"panggil Redza lagi .Tiada sahutan .
Dia mengetuk pintu bilik air .
"Sayang ada kat dalam ke ?"tanya Redza sambil megetuk pintu
Dia nekad mahu membuka terus pintu itu Tidak berkunci ? Alangkah terkejutnya dia melihat Ayda terbaring pucat di atas lantai bilik air .
"Ya Allah ! Sayang ! Sayang bangun sayang ! Maaa ! Paaa !"jerit Redza panik .Kemudian dia mengangkat tubuh kecik Ayda lalu turun ke bawah kerus ke kereta nya .Dia perlu segera ke hospital .Mama dan Papanya hanya melihat dengan cemas kerana mereka perlu menjaga Raff cucu pertama mereka .
***
Setibanya di hospital,Ayda terus dimasukkan ke wad ICU .Semasa dalam perjalanan ke hospital,Redza sempat menelefon rakan baik Ayda iaitu Balqis .Balqis segera mendapatkan Redza di ruang menunggu kelihatan dia dtg bersama suami dan anak perempuan mereka."Macam mana dengan Ayda ? Kenapa boleh jadi macamni ? Kau kata kau akan jaga dia ?!"tanya Balqis separuh menjerit .Diam amat risaukan Ayda .Sembilan bulan lelaki ini hilang dari hidup Ayda .Dan tiba tiba datang menyatakan hasrat mahu menjaga Ayde setelah mengetahui sakit yang dialaminya .Tapi kenapa boleh jadi macamnii.
"Aku pun tak tau .Aku tinggalkan dia sekejap je .Pastu aku balik tengok dia dan terbaring dalam bilik mandi "terang Redza .Dalam hatinya hanya berdoa akan kesejahteraan isterinya .
"Dahla sayang,benda nak jadi .Takkan la sayang nak salahkan Redza pulak ."pujuk Daniel .Dia. dh memaafkan Redza ketika hari Ayda discharge selepas melahirkan dulu . Anak yang digendongnya sudahpun tidur lena .Bella Daniela .Nama anak perempuan Balqis dan Daniel .
"Aydaaaa,jangan tinggalkan aku Aydaa "tangis Balqis .
***
YOU ARE READING
PESANAN TERAKHIR (SHORT STORY )✔️ [C]
De TodoMasuk tahun 2019 ni sudah 3 tahun perkahwinan Ayda dan Redza . Tapi,belum juga dikurniakan zuirat .Sejak kebelakangan ini ,sikap Redza banyak berubah .tidak seperti tahun tahun sebelumnya .Ayda banyak menghabiskan masa sendirian menghitung hari har...