BAB 7

25K 717 8
                                    

Aku duduk menyusun buku-buku novel, sambil menyusun tu aku baca sinopsis. Nak beli aku berfikir dua kali sebab duit tu aku perlukan untuk perkara yang lebih penting. Sebab itu minatku membaca novel aku biarkan saja, asalkan dapat baca sinopsis sudahlah.

"Hai Ika"

"Hai abang Yat, takda kerja ke kat belakang?", soalku.

Abang Fayat salah satu pekerja kat kedai buku ni. Dia bahagian stor yang angkat-angkat barang. Jarak umurku dengan umurnya dalam 5 tahun sebab tu aku selesa panggil dia abang.

"Semua dah siap, tunggu barang yang sampai lagi. Sementara tu join Ika kat sini, busy ke?"

"Owh, taklah busy sangat abang Yat. Susun buku je ni"

"Owh bolehlah ni abang ajak borak kan?"

"Boleh apa salahnya"

"Lunch nanti ikut abang ya, abang nak belanja Ika makan"

"Hmm takpalah abang Yat, saya ada bawa bekal makanan hari ni"

"Bekal tu bawalah sekali, boleh makan banyak-banyak"

"Takpa abang Yat, abang simpan je duit abang Yat tu. Bukan saya tak sudi tapi tak perlulah membazir saya dah bawa bekal tu"

"Hmm yelah kalau dah Ika cakap macam tu. Lain kali jangan tolak okay?"

"Yelah, Insyallah"

"Ika ada boyfreind tak?"

"Takda tapi tu..."

"Yat! Barang dah sampai ni, cepatlah!", kami menoleh ke belakang.

"Takda erh? Okaylah abang buat kerja dulu nanti kita borak lagi"

Aku hanya mengangguk, tak sempat nak cakap apa. Abang Fayat laju je ke belakang.

"Ya boyfreind takda tapi tunang ada", bisikku.

Kawan sekerjaku tak tahu pun aku dah bertunang, aku malas nak hebohkan kat mereka. Lagipun tak penting sebab lepas kahwin nanti belum tentu aku kerja kat sini lagi, mungkin.

Jam sudah menunjukkan jam 9 malam, masa untuk balik. Aku yang sudah siap itu mula melangkah keluar dari kedai. Langkah dibawa menuju ke pondok perhentian bas.

"Ehem hai cewek cantik"

Aku tidak mengendahkan suara gatal itu, entah mamat manalah ni. Mabuk kot.

"Alahai sombongnya marilah kat abang"

Belum sempat tangannya menarik tanganku, aku pecut berlari.

"Woi nak ke mana tu?!"

"Alamak dia kejar aku?"

Aku pantas berlari sampaikan melintas jalan raya tanpa tengok kiri dan kanan.

Pin!!!

Aku terkaku, kedengaran bunyi hon kereta dan tayar bergeser menandakan brek ditekan mengejut.

Aku memejamkan mata, redha.

"Cik?"

Aku tak kena langgar ke? Aku membuka mata, aku masih berdiri kaku tengah jalan raya.

"Aku selamat", aku lega.

Tapi aku lupa mamat yang kejar aku tadi. Aku menoleh dia turut tergamam lalu pergi dengan pecut.

"Kau okay tak ni?"

"Hah saya okay. Maaf saya tak sengaja, ada lelaki kejar saya tadi nak buat benda tak baik kat saya"

Kenapa aku macam pernah nampak lelaki ni?

"Awak? Encik kerek?"

"Eh kau yang langgar aku kat mall tu kan?"

Aduh macam mana boleh jumpa mamat kerek sombong ni kat sini pula?

"Ya. Saya minta maaf, saya lari sebab ada lelaki kejar saya tadi"

"Lain kali hati-hati kalau tak mati sia-sia kau kat sini"

Aku mencebik.

"Kot ya pun orang kejar janganlah lintas kat jalan raya ni. Bahaya tahu tak? Tak sayang nyawa ke? Ke kau ni buta?"

"Eh encik ni. Saya dah minta maafkan janganlah membebel. Saya tahu saya salah nak buat macam mana, saya tak sempat nak fikir masa kena kejar tadi"

"Alasan kau je ni"

"Suka hati enciklah. Tadi kena kejar dengan mamat gila plus gatal dan sekarang kena bebel dengan mamat kerek ni"

"Kau panggil aku apa?", matanya tajam memandang aku.

"Err mana ada saya cakap apa-apa. Terima kasih tak langgar saya, saya pergi dulu"

Aku pantas beredar dari situ, kereta belakang kereta mamat kerek tu dah berbaris menunggu. Mujur dorang tak keluar tumbuk aku.

Aku mendapatkan teksi, aku sudah ketinggalan bas. Nak tunggu bas seterusnya lama lagi.

Dalam pada masa yang sama, aku turut berjaga-jaga manalah tahu mamat gatal kejar aku tadi muncul semula.

*****

"Macam mana korang buat kerja ni?"

"Maaf bos kami tak sempat bos"

"Alasan tak boleh pakai! Nasib baik dia dapat lari dari lelaki gila gatal mana entah. Kalau tak, entah apa jadi kat dia. Silap-silap mamat gila tu 'ratah' dia kat situ"

"Kami minta maaf bos"

"Mujur dia takda apa-apa. Nasib baik juga dia tak kena langgar kat jalan raya tadi kalau tak... Aku bunuh korang semua!"

Anak-anak buahnya tertunduk, gerun.

"Sekarang cari mamat yang kejar dia tadi. Sebab lelaki tak guna tu hak aku
hampir dalam bahaya"

"Baik bos"

"Cari dia sekarang dan bawa ke markas. Check dia sama ada waras ke tak"

"Baik bos"

"Keluar"

Mereka tunduk hormat lalu keluar dari bilik itu.

"Tak boleh pakai"

Orang kanannya yang setia bersama dia menghulurkan segelas air untuk meredahkan kemarahan bosnya.

"Pastikan dorang semua tu tak buat kesalahan macam tadi"

"Baik bos, saya akan uruskan"

🌼🌼🌼
Tq for reading and voting❤
Hello silent readers hehe tap lah sikit vote tu😅😂
Sorry jika ada salah silap, just comment ok

MAMAT KEREK ITU SUAMIKU✔ (E-book)Where stories live. Discover now