FREDDY mendengus di dalam bilik pejabatnya. Si Alin, P.A nya baru saja resign. Aduh... apa kena laa tu perempuan? Resign tanpa jumpa dengan aku dulu. Apa yang kurang di ofis ni pun aku tak tau. Fail-fail di atas meja Freddy hempas.
Gagang telefon dipegang. Dia panggil salah seorang staffnya. "Lusia, masuk bilik saya kejap."
"Baik, boss." Tidak sampai satu minit, Lusia sudah sampai. Nota kecil ada di tangannya. Rasanya dia berlari masuk bilik Freddy. Bukan tidak kenal perangai panas baran Freddy. Dari dalam ofis sampai luar ofis sedia maklum dengan perangai dia. Tidak boleh buat silap sikit pun. Bertahan hati sajalah staff yang bekerja di Green Corporation ini.
"Saya mau kau buat iklan cari kerja. Saya mau P.A yang baru tak sampai sebulan. Kalau gagal cari orang, saya potong gaji kau RM50. Okeyy... boleh keluar!" tegas Freddy.
Lusia ternganga tapi, dia paksa juga angkat kaki lemah keluar dari bilik Freddy. Sampai di mejanya, dia termanggu. Apa punya boss laa tu? Ingat senangkah mau cari orang?
Irfan dan Suzie datang ke meja Lusia. "Apa lagi yang boss kita mau tu, Lus?"
Lusia menepuk dahinya. "P.A baru. Mesti cari tida sampai sebulan pula tu."
"Haaa? Apa dia ingat cari P.A ni macam tukar baju? Bila kotor, boleh tukar yang baru?" komplen Irfan.
Ehemmm! Kedengaran batuk Freddy yang baru keluar dari bilik nya. "Memang tiada kerja kah semua ni? Kasi buruk nama boss saja tau. Potong gaji karang baru tau!"
Irfan dan Suzie bergegas ke meja masing². Tidak pasal-pasal kena cuci telinga hari ini.
Freddy meninggalkan Green Corporation. Tiada semangat betul mau kerja hari ini. Pasal Si Alin, hilang terus semangat dia. Nasib kau tiada depan aku. Kalau tidak, memang teruk juga kau dengar maki-hamun aku!
Mercedes hitam milik Freddy mula bergerak. Kebetulan ada cafe di tepi jalan, Freddy berhenti untuk membersihkan tekak. Dia pilih meja di satu sudut dan berada di luar. Dekat sikit dengan kereta nya. Dia pesan chocolate ice saja.
5 minit lepas itu, seorang pelayan wanita menghantar pesanan yang dimintanya tadi. Entah macam mana masa meletakkan minuman itu di atas meja, ia tergelincir dari tangan dia. Minuman itu tertumpah dan terkena baju Freddy. Tumpah semuanya.
"Maafkan saya, sir." Hanya itu saja yang mampu wanita itu ucapkan.
"Hari ini betul-betul hari malang aku. Jumpa lagi pelayan yang tidak bertamadun macam kau ni! Macam mana kau buat kerja? Bagus kau jadi pelayan pub, lagi baik!" tengking Freddy.
Sakit hati wanita itu. Belum pernah dia terima rasa malu seperti hari ini. Nampaknya jodoh dia untuk kerja di cafe ini berakhir hari ini. Dia pandang Freddy dari atas sampai bawah. Muka saja handsome tapi perangai teruk, marah hatinya.
Masa itu juga, pemilik cafe datang. "Maafkan kelalaian pekerja saya, Sir."
"Haaaa... itu laa jawapan yang bagus. Baik tidak payah simpan pekerja macam ni. Tida pasal-pasal baju saya yang mahal ni suda jadi pengelap meja. Huhh!" perli Freddy.
"Lia... Macam mana kau buat kerja?"
"Saya bukan robot, Abang Badrul. Saya memang banyak buat silap. Tapi, tida patut saya terima penghinaan yang semacam ini. Saya berhenti kerja!" Wanita itu membuka apron nya dan keluar dari cafe dengan hati yang sebal.
Memang patut pun kau berhenti. Freddy tersenyum. Dia juga meninggalkan cafe. Tidak selesa betul dengan keadaan baju yang kotor. Pemilik cafe masih berdiri di situ. Rasa serba-salah pada pekerjanya tadi bertimpa-timpa.
*Sorry kalau part pendek*
#Bersambung