NATALIA ikut saja bila Freddy cakap mau buat kejutan birthday untuk Eriz. Ikut hati rasa mau tolak saja. Eriz sudah pertaruhkan soal perasaan dalam hal ini. Soal perasaan 3 hati pula tu. Natalia serba-salah untuk beritahu semuanya pada Freddy.
Freddy sengaja buat kejutan birthday Eriz jauh dari semua orang. Dia buat kejutan birthday itu berdepan dengan pantai Tanjung Aru. Tidak terlalu dekat dan tidak terlalu jauh.
Freddy dan Natalia masih menunggu kedatangan Eriz.
Freddy pandang Natalia.“Mana Rifa?”
Rifani juga akan datang, Natalia jemput.
“Kejap lagi Rifa sampai.”
Mereka berdua masih menunggu. Belum banyak makanan yang dibawa keluar. Masih disimpan dalam kereta. 15 minit lepas itu, Eriz sampai. Dan Rifani pula menyusul.
“Sorry, Eddy. Jalan sesak tadi.”
“Tida apa. Yang penting sampai.”
Mereka duduk di atas tikar yang dibawa dari rumah. Freddy dan Eriz bercerita. Natalia dan Rifani juga bercerita.
“Suda lama kita tida lepak-lepak macam begini kan, Eddy?” soal Eriz. Dia nampak ada beberapa jenis makanan yang tersusun di atas tikar.
“Kau tida cakap mau bawa makanan? Boleh aku singgah di seven eleven tadi,” ujar Eriz.
“Tida perlu, Eriz. Hari ini biar aku belanja kau.” Freddy tersenyum.
“Oyaa... Masih ada makanan yang belum keluar dari kereta. Rifa, jom teman aku ambil,” kata Freddy.
“Okey...” Rifani angkat tangan.
“Biarlah Lia yang ambil.” Natalia pandang muka Freddy.
“Lia duduk laa. Lia tu suda penat atur itu ini sejak dari tadi lagi.”
Freddy dan Rifani bergegas pergi.Natalia mengeluh. Risaunya dia bila berdua dengan Eriz di sini. Perangai Eriz ni lebih dasyat dari Freddy. Berani sentuh orang. Seriau pula bila ingat balik.
“Masih belum terlambat kalau kau mau tarik balik keputusan kau, Lia.” Natalia sudah agak. Memang isu tempoh hari belum habis.
“Keputusan?”
“Ya. Tinggalkan Freddy.”
“Freddy tu terlalu baik untuk ditinggalkan, Eriz.”
“Kau tida bahagia kahwin dengan dia. Kau tida cintakan dia.”
“Mana kau tau aku tida cintakan dia?” tukas Natalia. Biar terbakar hati Eriz.
“Trust me, Lia. Aku mampu bahagiakan kau lebih dari Freddy bahagiakan kau." Eriz menyentuh tangan Natalia dan diciumnya lembut. Pelan-pelan Natalia tarik tangan dia.
'Freddy pun tida pernah buat aku macam ni. Haiihhh...' marah hati Natalia.
“Nahh, Eriz. Bukan senang tau jumpa seorang kawan yang baik hati macam Eddy ni. Happy birthday!” ucap Rifani.
Terkejut Natalia. Harap-harap perbualannya dengan Eriz tadi tidak bersaksi.
Belum hilang lagi rasa tidak senang hati Natalia tadi. Dia renung muka Eriz dengan tajam.
'Betul-betul laa si Eriz tu tida menghargai kawan. Mau rebut kebahagiaan kawan dia ada laa.'
“Terima kasih, Eddy. Dan terima kasih semua. Aku sendiri pun tida ingat birthday aku.” Bencinya Natalia dengar ungkapan itu. Pandai betul Eriz berlakon.
Lepas pohon hajat, potong kek dan menikmatinya, mereka berempat layan cerita suka dan duka. Cuma Natalia saja yang kurang bercerita.
**********