HF : 30

6.5K 264 6
                                    


"Kau nak ke mana Airis? Alissa?"

Aduh. Tak tidur lagi ke langsuir ni?

"Nak balik lah." Balasku tersenyum palsu.

Firza jalan merapati aku. Oh shit.

"Takkan nak balik pukul 3.30 pagi? Baliklah esok ke?"

Laju aku menggeleng. Jantungku kini berdegup dengan lebih laju.

"Takpe nanti Al ada flight. Noah ambil Al sekarang." Jelasku kepadanya. Jam di dinding aku kerling dan masa sudah pukul 3.35 pagi. Aduhmak.

Firza mengangguk faham dan dia memandang wajah gelisah Airis pula.

"Yang kau, kau nak pergi mana dengan anak haram kau tu?" Firza duduk bersandar di tepi dinding.

Airis tak menjawab tetapi tangannya digenggam. Aku tau dia mesti rasa nak belasah betina gila tu tapi ditahan sahaja kerana tak nak buat masalah lagi lagi dengan ayah di dalam bilik, tidur.

"Al, kau pergi dulu. Aku ada benda nak settle dengan betina gila ni." Bisiknya kepadaku.

Aku laju menggeleng tak setuju. Gila apa nak aku tinggalkan dia? Dengan si minah tu pula tu.

"No! Al tunggu dekat luar. Nanti dah habis, panggil je. Nanti kita turun sama sama." Aku mengenyitkan mata kepadanya.

Aku melangkah keluar dan membiarkan pintu rumah sedikit terbuka. Aku meletakkan kotak di sebelah pintu rumah dan duduk mencangkung.

Talefon aku berdering.

Noah.

"Hello Al you dekat mana ni? Asal lama sangat? Witch tu tak kasi you dengan Airis keluar ke?" Noah menguap besar selepas menghabiskan percakapannya.

Aku mengeluh kecil dan menggeleng. Walaupun perbutan aku itu, Noah takkan nampak.

"Dia tengah cakap something dengan minah tak betul tu. You datang sini dengan Haikal ke?"

"Haah. I taknak bawak dia tapi dia ni ha sibuk insists nak ikut. Semak betul."

"Ah diam lah kau!" Satu suara yang sedikit jauh dari Noah. Mesti suara Haikal.

Aku ketawa kecil.

"Noah, I'm sorry about this morning. I shouldn't have left you." Menyesal aku rasakan. Tapi kalau aku tak balik, sampai bila-bilalah aku takkan jumpa keadaan Airis.

"We will talk about that later, sissy. Now get down here, I dah mengantuk." Dia menguap lagi.

"Shush. Kak Airis tak keluar lagi."

"Alah-"

Belum sempat Noah menghabiskan kata katanya, Airis terkoncoh-koncoh keluar dari rumah. Kelam kabut dia mematikan talefon aku dan memasukkannya kedalam beg tangan aku.

"Al lari Al. Alang tu dah datang dia kat bawah." Airis menggesaku untuk bangun dari cangkungan dan menarik aku pergi mengikutnya.

Tanpa membuang masa, aku mengangkat kotak tadi dan lari menuju ke tangga.

"Kau nak lari kemana hah Airis? Alissa? Kau datang sini balik sebelum aku kejar kau!" Jerit Firza dari dalam rumah. Dia telah keluar dan bersiap mengejar kami berdua.

"Halamak si gila ni apehal lah tak mati mati lagi?!" Bebelku melajukan larian turun tangga.

"Jangan banyak cakap Alissa. Cepat turun sebelum dia kejar kita."

Ya allah punyalah jauh tangga dengan unit rumah ayah ni. Pecah peluh aku lari ke tangga.

Dari jauh aku nampak Firza berlari ke arah kami. Berlari. Lawak lah pula tengok dia lari. Macam Telletubies cuma hodoh.

Her Fate | COMPLETEDWhere stories live. Discover now