Dorina maga sem értette miért – hiszen ez alkalommal nem titokban jött –, de az emeleti folyosóra ráfordulva, újra birtokába kerítette az a különleges és ismerős, az egész testét kishíján összeroppantó érzés, ami minden szombaton este, valahányszor csak Havashy Istvánhoz igyekezett.
Ujjával erősen megmarkolta a kissé már rongyos, sárga, határidőnaplóként funkcionáló füzetecske gerincét, miközben megállt a festő lakosztálya előtt. Mint rendesen, most is elszámolt tízig, aztán kopogtatott és benyitott.
Az első dolog, amit megérzett, a száradó olajfesték szaga volt, ami alaposan felkorbácsolta a kíváncsiságát.
Dorina a férfit szólongatva lassan elindult befelé, ám egy ponton a földbe gyökerezett a lába.
– Jó ég – kapta a szája elé a szabad kezét. – Megfestette – suttogta félhangosan, elindulva a helyiség túlfelén száradó kép irányába. – Hát ezért volt minden.
A festmény elé érve Dorina alakja árnyékot vetett a kép közepén kényelmesen elfekvő, karcsú, igazán formás nő sziluettjére, tekintete pedig mélyen belevájt a dacosan és büszkén a távolba révedő, tökéletesen megfestett kék szempárba.
Dorina azonnal felismerte, hogy kit ábrázol a kép, és hirtelen borzasztóan elszégyellte magát mindazért a sok ostobaságért, ami tegnap este megfordult a fejében.
Hogy is hihetett egy pillanatig is Laurának? Hogy gondolhatta, hogy Havashy István, a nagybetűs úriember, holmi könnyűvérű nőt hívott ide?
– Mekkora egy barom vagyok – suttogta feldúltan maga elé, még csak nem is sejtve, hogy a háta mögött álló Havashy István mindent hallott.
A férfi a hálószoba ajtajának rejtekéből figyelte a lányt. Jól tudta, hogy Dorina mit gondol a tegnap estéről, ezért azt akarta, hogy saját maga ébredjen rá az igazságra.
– Ne okolja magát – szólalt meg, amikor a lány minden kétséget kizáróan összeillesztette a fejében a kirakóst.
Dorina a nemvárt hangtól ijedten megugrott, majd a szívére szorított kézzel megperdült a tengelye körül.
– Sajnálom – szabadkozott Havashy –, nem akartam megijeszteni.
– Semmi baj – rázta a fejét a lány. – Csak nem gondoltam volna, hogy... hogy egyszer csak megjelenik.
Havashy némán bólintott, aztán halkan bezárta maga mögött a hálószobája ajtaját.
– Azt hiszem – fordította vissza pillantását a lányra, miközben felé indult –, nem tévedek nagyot, ha azt mondom, magához hasonlóan mindenki ugyanazt gondolta volna. Ezért felesleges, hogy rossz érzései legyenek, vagy ami még rosszabb, lelkiismeret-furdalása. Emberek vagyunk. Egyszerűek, közönségesek, hiszékenyek. Mindegy is – zárta rövidre a témát. – Inkább arról beszéljünk, hogy milyennek látja a festményt – Na, csak bátran! – biztatta őt. – Mondja az első dolgot, ami eszébe jut.
– Furcsa – motyogta halkan a lány pár másodperccel később.
– Furcsa? – vonta fel a szemöldökét Havashy. Ez nem kifejezetten az a bók volt, ami egy festő hiúságát legyezgette volna... Ám ő a legkevésbé sem sértődött meg. Sőt! Épp ellenkezőleg! Most vált csak igazán kíváncsivá. – Folytassa, kérem... – próbálta ösztökélni a lányt.
Dorina az ajkába harapott, és a haját kezdte rendezgetni. Havashy tisztán érezte a lány zavarát, így néhány másodpercnyi csendes várakozás után megköszörülte a torkát.
– Ne féljen tőle – szólalt meg halkan. – Mondja ki nyugodtan, hogy nem tud mit mondani a képről, mert nem lát benne semmit. Vagy tévedek? – Dorina határozottan nemet intett a fejével, mire a festő féloldalasan elmosolyodott. Hagyott némi időt a lánynak, hogy feldolgozza a hallottakat, aztán az arca elkomolyodott, s mintha mi sem történt volna, folytatta a már megkezdett monológját. – Tudja, magának megvan az a különleges képessége, hogy átlát a festéken. Látja azt is, amit sokan akkor sem látnának, ha ezer évig néznék a képet. Nem tudja megindokolni, egyszerűen csak látja. Érzi a festék mögött a történetet, vagy ebben az esetben annak a hiányát. Igazán figyelemreméltó és ritka képesség. Meglehetősen hosszú és tapasztalatokkal teli életem során csupán néhány emberrel találkoztam ez idáig, akik birtokában voltak eme tudásnak.
أنت تقرأ
Akt
عاطفيةLinszki Dorina frissen végzett egyetemista, aki a diplomáját kézhez kapva, azonnal munkát vállal masszőrként a fővárostól nagyjából száz kilométernyire lévő, hotelként működő, Résedi-kastélyban. Havashy István az ötvenes évei elején járó, világszert...