" Ae.. "
Kedengaran ahjumma Choi mengetuk pintu bilik ku. Lantas aku membukanya.
" yaa ahjumma? "
" Ten ajak Ae makan malam "
" baiklah. Nanti Ae turun "
Dia mengangguk dan terus turun meninggalkan aku. Aku pergi ke cermin dan mengambil getah rambutku dan terus aku mengikat rambut.
Aku turun ke tingkat bawah dan pergi ke dapur. Kelihatan Ten dah duduk di meja makan sambil bermain dengan telefonnya.
Perlahan-lahan aku mendekati meja makan.
" ha duduklah " pelawanya setelah sedar yang aku baru menyusul.
" nae "
See guys! Aku still tak boleh lepas perkataan ' nae ' bila berhadapan dengan Ten.
Kami memulakan makan dengan suasana yang sangat sunyi. Ahjumma? Dia dah beredar. Puas Ten pujuk ajak makan bersama tapi jawapannya die sudah kenyang.
" Ae awak nak ikut saya melawat Yong pukul 8 nanti? " Soal Ten memececahkan suasana yang sunyi.
" eo? " aku mengangguk tanda setuju.
" awak belajar di mane? " Soal Ten lagi
" Universiti Seoul. Tapi dh habis belajar. Degree jer " jawab ku mendatar." ha finnally awak jawab soalan saya tanpa perkataan ' nae ' " katanya sambil senyum memandang aku.
Aku hanya balas senyumannya.
" awak suka saya ke? " soalnya selamba.
" uhuk! Uhuk! " terkejut sampai terbatuk aku mendengar soalan itu.
" hahahahaha. I'm just kidding " die gelakkan aku.
" jadi...jangan timbulkan perasaan janggal bila kita berdua. Buat aje macam biase. Awak tak habis-habis malu dengan saya "
" saya? malu dengan awak? " kataku sambil menunjuk pada diri sendiri. Manafikan apa yang Ten cakap.
" yaa! " katanya yakin sambil menyuap sup kedalam mulut.
" bila? " aku cuba untuk menafi lagi.
" setiap kali kita berdepan... "
" mane ade! Awak ni! "
Weyh malu weyh! Mane ade aku macam tuu! Tolong aku keluar dari sini guys!
" Ae telinga awak merah " sakatnya lagi. Aku malu dan terus menghiraukan dia dengan makan makanan aku sampai habis. Aku dengar dia gelak kecil.
Perangai kedua dia yang aku baru tahu sekarang. Perangai suka MENYAKAT. Haih dia tak habis-habis buat jantung aku berdegup laju.
-
" Yong! " jeritku setelah sampai di wad Yong.
Lantas Yong memeluk aku. Tadi mase perjalanan ke sini, Ten ade cerita kat aku pasal Yong ni. Ten kata, Yong boleh cepat rapat dengan aku disebabkan dia tak penah ada kawan, katanya lagi bukan Yong yang tidak mahu berkawan tapi tiada sesiapa yang nak berkawan dengannya.
Pelik aku Yong ni boleh tahan cantik jugak tapi tak ade orang yang nak berkawan dengan dia? Maybe dia disegani kot. Boleh jadi, sebab dia ni dikalangan orang yang berada.
" macam mane rumah aku? Selesa tak " dia memulakan perbualan.
" terlebih selesa. Gumawo Yong-ah sebab tumpangkan aku " ucapku.
" no prob lah babe "
" mane Ten oppa? " soalnya lagi sambil matanya meliar-liar cari Ten.
" dia jumpa doktor hang lah" jawab ku dan dia mengangguk faham.
" ha Ae! Aku nak tanya something ni..."
" apedia? "" oppa aku tu? Ok tak? "
" dia? Ok jer "
" bukan itulah maksud aku " dia mengetuk kepala aku. Kurang asam punya Yong!" i mean.. what do you think with my oppa? Do you like him? " mataku terus terjegil mendengar soalan itu.
" apa yang anda merepek ni Yong?! " tiba jer dia tanya macam tu dah kenape.
" eh aku tanya betul-betullah Ae! " katanya tidak putus asa untuk buat aku jawab soalannya.
" eh dah lah dari kau merepek lagi baik kau baring sekarang dan makan buah ni " suruh ku.
" kau ni aku serius tau.. oppa aku tu dia mana pernah nak bertemu janji bagai. Naik muak aku memujuknya. Katanya siapa nak jaga aku. Dia pergi mane-mane mesti ajak aku, sampaikan orang fikir aku ni girlfriend dia. Aku nak jugak ade orang jaga dia, asyik dia je nak jaga aku. " terang Yong panjang lebar.
Bestnya dapat abang sebegitu :(
" Ae...ape kata aku tolong kau dapatkan oppa aku "
Yong sudah mula mencadang sesuatu yang pelik lagi. Haih.
" Yong... dah makan ni " aku menyuapnya buah oren. Dia terus membuat memek muka disebabkan aku hiraukan cadang-ngan nya.
" Yong.. " seseorang membuka langsir. Itu dia Ten.
" nae " jawab Yong.
" doktor kata saeng buat perangai tak nak makan ubat.." kata Ten kepada Yong. Aku tergelak kecil mendengar statement dari Ten.
Yong takut makan ubat ke? Yeah dah ade tajuk nak sakat Yong!
" Ae.... " Yong memanggil nama aku bila dia tak suka aku gelakkan dia.
" Yong... sepatutnya makan ubat - " and bla bla bla.. Ten dah mulakan sesi membebel kepada Yong. Aku hanya jadi penonton melihat telatah adik beradik ni.
I'm done! Yahoo! Seperti biasa author tak tahu author tulis ape... ye author tahu korang muak dengar author asyik cakp tu...tapi nak buat macam mane, author dah suka dengan ayat tu. Hmm :( Pape ponnnnn...tq guys. Sarangheyoo
YOU ARE READING
similar - ten
Fanfiction[ complete ] [ malay fanfic ] start : 20/06/26 end : 21/ 07/ 17 - you are my reason to breath