one

826 79 48
                                    

Aku memegang kepala, pening membaca buku-buku di depan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Aku memegang kepala, pening membaca buku-buku di depan. Walaupun baru je dapat lulusan degree. Cita-cita nak jadi pensyarah kenelah master. Macam biasa duduk di perpustakaan seorang tiada teman.

Aku melihat tingkap disebelah, tanpa aku sedar matahari sudah mahu terbenam. Aku menutup buku yang aku baru sahaja pinjam.

Aku keluar dari perpustakaan dan menuju pulang ke rumah. Langkah aku lajukan setelah mengingati bahawa pagi tadi eomma memberitahuku makan malam ialah makanan kegemaranku.

Setelah sampai di rumah, aku pelik melihat rumah ku yang gelap seperti tiada orang. Lantas aku membuka pintu rumah.

Terkejut aku melihat keadaan rumah yang bersepah. Aku bergerak menuju ke ruang tamu. Lagi aku terkejut sehingga mengeluarkan air mata sedikit demi sedikit kerana melihat tubuh eomma dan appa terbaring dan badan mereka dilumuri darah yang banyak.

   " eomma! appa! "

Tidak sempat aku mendapati mereka berdua, seseorang berserba hitam keluar dari bilik kerja appa dan ditangannya memegang pisau. Dia mendekati aku dengan perlahan manakala aku menjauhinya.

Aku berlari keluar dari rumah sambil menjerit meminta tolong. Aku mencapai telefon di poket seluar dan terus menyorok di kawasan semak.

Tanganku bergetar mendail nombor 119. Ya aku cuba menelefon polis.

  " to...tolong saya.."

' cik bertenang dan beritahu saya apa yang berlaku ' ucap si polis

  " ade pem..pembunuhan be..berlaku di kawasan rumah sa..ya " bergetar suara aku.

' baik kami datang segera '

Setelah menelefon polis, aku cuba untuk tidak membuat bunyi dan menahan nafas. 15 minit aku duduk di sini, tiba-tiba

   " kat sini kau rupanya "

  " arghh! " jerit aku takut.

Dia mencengkam kolar baju aku. Deruan nafas aku semakin tak teratur. Aku memandang matanya yang tajam memandang aku.

   " hey! "

Itu polis.

Sebelum pencuri itu melepaskan kolar baju aku dia sempat berkata.

  " Lee Yong Ae, dengar sini baik-baik. Kau tutup mulut kau dan aku takkan kacau hidup kau lagi. "

Dia lari dan sebahagian polis yang berada di situ mengejarnya dan yang lain menuju ke arah aku yang dah jatuh.

  " cik! cik! "

Mataku terus kabur dan pengsan disitu.

-

Buka mata sahaja aku tahu keberadaan aku dimana sekarang. Aku berada di wad hospital. Aku menyedari disebelah aku ade dua pegawai polis.

    " cik dah sedar "

Aku mengangguk.

   " bagaimana dengan eomma appa saya? " soal ku. Nampak mereka memandang sesama membuatkan hati aku lagi tak tenang.

     " Encik Lee dan Puan Lee sudah tiada.. " lambat-lambat dia berkata. Selepas mendengar kenyataan itu air mataku terus laju membasahi muka. Kepala aku terasa pening dan aku kembali pengsan.

-

Aku membuka mata perlahan dan seperti semalam dua pegawai polis itu masih berada di sebelah katil ku.

" Cik. Maaf kalau kami mengganggu tapi kami disini untuk mendengar kenyataan tentang kes pembunuhan ni. Tapi kalau cik tidak bersedia kami faham. "

  " saya akan bagi kenyataan sekarang " kataku. Aku dah tak kesah tentang warning yang diberi oleh si pembunuh itu. Yang aku tahu perasaan marah aku terhadap dia membuak-buak.

Pegawai polis itu segera megeluarkan buku nota mereka.

Aku memberitahu semua yang berlaku semalam termasuk warning tersebut.

  " baiklah. Terima kasih atas kerjasama cik. Dan kami harap cik tabah apa yang berlaku kepada cik " kata pegawai polis itu.

Aku mengangguk dan mereka meninggalkan aku.

-

  " oppa takpayah lah suap Yong..Yong tahu lah nak makan..Yong ok lah "

Aku mendengar suara disebalik langsir wad aku.

Aku teringatkan eomma dan appa. Pengurusan kematian eomma dan appa dilakukan dengan saudara-mara ku. Aku sedih tak dapat serta kerana keadaan aku yang begini.

Selepas itu, aku terkejut kerana langsir perantaraan pesakit diselak.

  " omo! Maafkan saya mengganggu. Saya ingatkan tak ade orang " kata perempuan yang nampak sebaya aku itu.

   " eo, gwencanayo " kataku sambil senyum ke arahnya. Walaupon aku tengah bersedih tapi aku tak nak dianggap sombong.

  " saya Lee Yong Ae " die kenalkan dirinya. Terkejut aku, kerana nama dia dan aku sama.

  " eo?! Saya juga Lee Yong Ae " die juga nampak terkejut.

  " tak sangka kita ade name yang same. Dan saya rase kita ni juga sebaya. I'm 21 and you? " soalnya sporting.

" me too " die senyum

" awak nampak sedih. Kenapa ni? "

   " eo?! Ani. Mane ade " aku cuba sorokkan daripadanya.

   " Yong! " seseorang memotong pergaulan kami.

  " nae oppa " jawab die.

  " oppa nak pergi dah ni- eo? " setelah lelaki itu meletakkan air die baru sedar keberadaan aku terus tunduk hormat dan aku juga membalasnya.

  " kawan baru yong. Nama dia and umur dia sama ngan Yong oppa....percaya tak oppa?" tak sangka dia sudah menganggap aku kawannya.

Lelaki itu senyum memandang aku.

  " anneyong. Naneun Lee Yong Heum imnida paggil saje Ten " aku menggangguk dan senyum.

  " oppa pergi dulu "

" nae.. "

-













Uish author tahu korang complicated sangat nak paham cerita ni kann.... author pon tak tahu author tulis ape...

similar - tenWhere stories live. Discover now