fithfteen

311 56 19
                                    

" kenapa dengan mata Yong

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

" kenapa dengan mata Yong. Sembab semacam ahjumma tengok " ahjumma cuba memegang wajah anak buahnya itu tapi Ae laju mengundurkan wajahnya. Selepas itu dia menunduk.

" Ae, cerita kat ahjumma apa yang berlaku sebelum Ae datang rumah ni " Ae tetap menunduk memandang bawah.

" takpelah. Ahjumma faham. Masuk bilik kamu dulu nanti ahjumma panggil kita makan sama-sama yee " Puan Lee mengusap bahu Ae dan terus menuju ke dapur.

Ae berjalan malas ke arah biliknya. Ruang bilik itu takdelah besar mane, tapi sangat selesa.

Dia duduk di birai katil. Termenung sekali lagi. Dia dah mulai rindu akan lelaki itu. Siapa lagi kalau bukan Ten.

Tangannya bekerja melipat kain dan masukkan ke dalam almari. Tapi otaknya melayang jauh. Mengingati memo memo yang indah bersama Ten dan Yong.

" rindu " ujarnya apabila melipat baju Yong yang dibawa. Baju tu jugalah first date dia bersama Ten.

Sekali lagi air matanya keluar.

Dia sangat rindukan lelaki bernama
Lee Yong Heum (ten) .

-

" Ten dah okay? " tanya ahjumma Jung apabila melihat Ten di meja makan.

Ten hanya membalas dengan senyuman. Hari ni genap seminggu, banglo besar itu berpenghunikan 2 orang sahaja. Ten dan ahjumma Jung.

Dia cuba untuk move on, tapi bila dia duduk dimana-mana sahaja di rumah ini mesti banyangan orang-orang tersayangnya muncul. Termasuk Ae.

Oleh itu dia bertekad untuk bekerja supaya dia boleh move on. Telefon dibuka dan banyak masagge masuk daripada PA nya Sohyun.

Tiada panggilan atau massage dari Ae. Keluhan demi keluhan yang keluar.

" ahjumma! Ten pergi dulu lah "

" sekejap Ten! Ni bawa ni. Ahjumma dah bekalkan. Jangan lupa makan yee. Ae yang pesan suruh Ten tak skip ma- " ahjumma behenti apabila dia dah tersebut nama Ae didepan Ten. Dahinya ditepuk.

Ten menunduk kebawah.

" maafkan ahjumma "

" Tak mengapa. Ten pergi dulu. Terima kasih untuk bekal ni ahjumma " balasnya dengan senyuman. Cuba untuk menyorokkan perasaannya sekarang.

Dia berjalan memasuki perut kereta dan terus memecut laju ke pejabatnya.

-

" Ae! Kau ade cakap nak cari kerja en? " soal Taeyong yang mengilap kasut kerjanya.

" haah " jawab Ae yang sibuk membasuh pinggan.

" kawan aku ada beritahu aku dia tengah cari tutor baru untuk pusat tuisyen isteri dia. Kau nak- " belum sempat Taeyong habiskan ayatnya laju Ae menjawab.

" Nak! Nak! " terangguk-angguk gadis itu kerana teruja.

" uish. Lek lah. Ye ye aku dah agak dah kau nak. Sebab tulah aku dah suggestkan kau kat kawan aku tu and ya dia setuju dengan aku tapi kau kene interview esok lah "

Laju Ae mendapatkan Taeyong tanpa membuka sarung tangannya. Dia pegang kedua pipi Taeyong.

" tq weyh!!! " digosok-gosok pipi itu.

" weyh! Habis muka aku kene detergen. Aku baru lepas cuci muka lah Ae.. " Ae gelak apabila sedar yang dia tak membuka sarung tangan.

" jahatlah kau Ae! " kata Taeyong sambil jalan menhentak-hentak lantai menuju ke toilet. Ae hanya sambung mencuci pinggan sambil gelak terbahak-bahak. Terhibur dia melihat sepupunya itu.

Walaupon mereka berdua dah berumur 20-an tapi sifat mereka yang suka bergurau mengalahkan remaja dan kanak-kanak.

Gelaknya beransur hilang.

Akhirnya dia ada peluang untuk mengajar. Impian untuk menjadi pensyarah tak tercapai tapi cukup lah dia dapat mengajar. Itu yang diminatinya. Dia berharap interview esok berjalan dengan lancar.

Dengan bekerja dia boleh melupakan apa yang berlaku.

-

" Ae kamu dah bawak resume? Salinan-salinan lain? Jangan lupa " pesan Puan Lee.

" dah ahjumma. Semua settle "  jawab Ae.

" yelah. Nah buat tambang teksi " Puan Lee menghulur sejumlah wang kepada Ae.

" takpayah lah ahjumma. Ae naik bas jer. Bukannya jauh sangat location tu " Ae menolak huluran Puan Lee. Keluhan keluar dari mulutnya.

" kamu ingat bas tak guna duit jugak. Ni ambik ni jangan nak menolak lagi " diammbilnya tangan Ae lalu dimasukkan duit itu ke dalam genggamannya.

" terima kasih ahjumma " ucap Ae. Terpaksa menerimanya. Nampak raut wajah ahjummanya yang menandakan dia akan kecewa. Jadi dia mengalah.

" sama-sama. Hwaiting Lee Yong Ae " kata puan Lee memberi semangat kepada Ae.

Ae berjalan ke perhentian bas. Nasib dia baik kerana tak lama dia tunggu, bas sudah tiba.

" hwaiting Lee Yong Ae " katanya perlahan memberi semangat pada dirinya.

Interview itu mengambil beberapa jam untuk selesai. Tak sangka pulak mereka interview sampai nak tengok cara Ae mengajar. Mulanya dia nervous tapi bila nampak budak-budak disitu bersungguh nak belajar, perasaan nervous hilang.

Berkat usahanya, dia berjaya dapat pekerjaan disitu.

Dia dibenarkan bekerja disitu mulai lusa. Kegembiraan dihatinya berputik sedikit.

Dia berlalu pergi meninggalkan pusat tuisyen tersebut. Langkah pertama dia untuk mulakan hidup yang baru selesai.

-


Hehe dh lama tak update.... maafkan saya. Thanks korg!

similar - tenWhere stories live. Discover now