Sorry lambat update..teruskn membaca..and pada yang menyokong terima kasih..😁
*****************
"Kau!!"kata Amani dan Iman serentak. Semua yang berada disitu terkejut apabila mendengar suara yabg kuat dari Amani dan Iman.
" Aikk.. Korang dah kenal ke?"tanya baba membuatkan Amani tersedar. Dia berdehem sebelum berkata.
"Ma-mana ada..kiteorang tak kenal pun..terserempak jee" kata Amani sambik menjeling Iman yang duduk dihadapannya. Iman pula menyangkan riak kosong kepada Amani.
"Dh ii..jemput makan dulu.. Nnti kite bincang dekat depan" kata Umi. Amani menjamu selera tanpa menghiraukan pandangan dari Iman.
Selesai makan,mereka berkumpul di ruang tamu untuk membicarakan sesuatu.
"Err..along.. Baba nak bincang apa?" tanya Amani kepada Aryan.
"Entah la dik. Along pun tak tahu." kata Aryan. Amani menjungkitkan bahunya.
"Baiklah. Tanpa berlengah lagi ..saya memulakan bicara pada petg ini." akhirnya baba bersuara.
"Amani, Iman.. Baba harap kamu berdua terima dngn apa yang baba bakal katakan.
Baba nak satukan kamu berdua." kata ii baba mengejutkan Amani dengan Ariq.Iman dan keluarga nya beriak biasa begitu juga Aryan dan umi.
"But why baba??kenapa Amani?? " tanya Amani.
"Sbb Umi dengan baba berkenan dengan Iman. Sejak dulu lagi umi,baba aunty dan uncle nak satukan kamu berdua." kata umi pula.
"But umi..kenpa dngn usia semuda ini umi??kenapa tak tunggu Amani habis beljar dulu??" kata Amani yang hampir menangis.
"Baba dengan umi nak tgk kamu bahagia sebelum kami berdua menutup mata Amani!" kata baba tegas. Aryan dengan Ariq menenangkan adik mereka yang sudah mengalirkan air mata.
"Iman mcm mana?" tanya umi.
"Iman setuju aunty" kata Iman sambil memandang Amani. Amani memandang Iman dengan riak wajah yang terkejut. Tanpa menghiraukan semua yang berada disitu,Amani berlari naik ke biliknya lalu pintu ditutup dengn kuat sehingga mengejutkan semua yang berada di bawah.
Prangg!! Aryan dan Ariq bangun untuk melihat apa yang terjadi tetapi dihalang oleh baba.
"Biarkan dia" kata baba. Mereka duduk semula.
Keluarga Iman meminta diri untuk pulang apabila hari sudah mengenjak petang.
"Aku minta maaf ye Qai,Syuk.. Kalau la aku tahu benda ni tak jadi..." kata aunty Leeya sambil menunduk.
"Tak pe Leeya. Lagipun bukan salah kau. Aku nak minta maaf sbb tindakan Amani yang biadap sedikit. Berikan dia masa untuk berfikir." kata umi sambil memandang aunty Leeya sayu.
"Tak pe.. Kami faham.. Kami pergi dulu yee" pamit uncle Malik. Mereka masuk ke dalam kereta milik Iman Asyraf iaitu abang kepada Iman. Kereta jenama BMW itu meluncur laju membelah jalan raya.
2 hari kemudian
Amani tidak keluar bilik depanjang kejadian itu berlaku. Makan pun tidak. Dia masih memikirkan kenapa dia harus disatukan oleh lelaki yang tidak dikenali pada umur yang sebegini. Dia juga mahu mencapai impiannya.
Barang didalam bilik bersepah akibat dibaling oleh Amani. Sungguh 2 hari ini Amani berubah. Dia duduk di penjuru bilik sambil membenamkan mukanya diantara lutut.
"Sayang..buka la pintu ni.. Makan sikit. 2 hari Amani tak makan.. Nanti Amani sakit umi risau sayang.. Keluar la sayang. Makan sikit." pujuk umi. Amani hanya mendiamkan diri.
"Macam mana umi?"tanya Aryan. Ariq dan babanya turut ada disitu. Umi hanya menggelengkan kepala sambil meraup wajahnya.
Mereka bertiga mengeluh. Tidak tahu lagi macam man nak pujuk Amani yang terlalu manja.
" tak pe lah umi. Biar Along dengn Angah cuba. Umi dengn baba turun lah dulu."kata Aryan sambil memasukkan kunci di tombol pintu itu. Umi dan baba mengangguk lalu turun ke bawah.
Akhirnya pintu berjaya dibuka tetapi ditahan dengan sesuatu benda berat. Amani telah menghalang pintu itu dengan almarinya dan meja solek miliknya.
"Asal long?" tanya Ariq.
"Pintu ni tersekat lah. Aku rasa adik sekat benda supaya x boleh buka sbb semalam aku rasa mcm ade org tolak perabot." kata Ariq.
"Ahh..apalagi tolak ahh" kata Aryan. Ariq mengangguk lalu dengan eegala tenaga yang ada mereka menolak pintu itu. Akhirnya pintu itu berjaya dibuka luas lalu mereka masuk keadalam bilik Amani yang gelap dan berselerak itu.
"Amani sayang.. Amani tak sayang along dengan angah ke??" tanya Aryan. Amani masih mendiamkan diri.
"Kalau adik tak kesian along dengan angah pun tak pe. At least adik kesiankan la umi dngn baba. Diorang yang bersusah payah membesarkan adik dari segi agama,akhlak.. Adik dh lupa ke jasa diorang." Aryan membuka bicara dengan menyebut pasal jasa umi dan baba. Dia tahu Amani akan tersentuh.
Tanpa sedar Amani mengalirkan air mata dengan lebih banyak. Dia bertindak untuk memeluk Aryan. Aryan membalas pelukan adiknya itu. Ariq hanya melihat adiknya dengan mata yang sayu.
"Kenapa adik along. Adik pun nak merasa zaman muda adik along,angah. Kenapa korang buat macam ni dekat adik ??" luah Amani. Dia menangis di bahu Aryan. Basah baju Aryan tidaj dihiraukan olehnya aslkan adiknya tenang.
"Adik..apa yang berlaku ada hikmahnya. Kite juga tahu apa yang umi dan baba buat demuanya terbaik untuk kite. Adik jangan mcm ni. Adik nak ke umi dengan baba kecewa?" tanya Aryan lembut sambil mengusap kepala adiknya.
Amani menggelengkan kepala. Dia melepaskan pelukan lalu mengesat air mata.
"Anggaplah sdik buat ni untuk balas jasa umi dengan baba selama membesarkan adik ye" kata aryan. Amani mengangguk.
"Dah.. Adik pergi mandi. Bilik ni nanti kite kemas sama ii. Now adik mandi,makan..lepastu minta maaf dengan umi dan baba. Faham?"kata Aryan. Amani mengangguk lalu mencapai kain tuala sebekum melangkah masuk ke dalam bilik air.
Aryan dan Ariq tersenyum lalu memandang 2 pasang mata yang memerhati mereka dengan tangisan yang hampir pecah. Merrka keluar dari bilik sementara menunggu kehadiran adik kesayangan mereka turun ke bawah.
---------------------------------
*haa..macam mana?? Okey x?? Kalau okey sila vote..kalau x okey tegur lah..selamat membaca
YOU ARE READING
First Love Si Pengawas
Teen FictionNurul Amani Aqiela Seorang gadis berumur 17 tahun. Bersekolah di Silver Highschool. Merupakan penolong ketua pengawas yg. Cantik,bermata hazel,pendiam dan manja dgn keluarga. Muhammad Iman Hafiz Seorang remaja lelaki berumur 17 bersekolh di Galaxy H...