BAB 25

7.4K 396 21
                                    

Iman dan Amani bersiap ingin ke sekolah. Sejak hari Amani ditikam, satu sekolah mereka sudah tahu bajawa mereka berdua suami isteri.

Jadi mereka tidak akan ke sekolah dengan berasingan lagi.

Mereka berdua turun ke bawah untuk bersarapan. Saling berpegangan tangan semasa menuruni anak tangga.

"Amboi happy je pasangan pengantin ni." usik baba. Iman dan Amani hanya mampu tersengih.

"Tak de lah ba.." kata Amani lalu duduk disebelah ummi.

Aryan dan Ariq menjeling Iman dan Amani.. Ai single tahu takk' jerit hati Ariq.

"Haa.. Yang dua orang dekat depan ni menjeling kenapa? Jealous la tu single" kata ummi mengundang tawa semua orang kecuali Ariq dan Aryan.

"Itu lah lonh..ngah.. Dah tua pun tak kahwin lagi..HAHAHAHAH." kata Amani diakhiri dengan ketawa yang kuat.

"Ehh..slow la sikit sayang oiii" pesan Iman perlahan.

Amani tersengih lalu menyambung makanannya yang masih banyak.

"Baba.. Baba dah nak pergi kerja ke?? Kenapa awal sangat?" tanya Amani.

"Baba ada outstation dekat Singapore. Itu yang kena gerak awal." kata baba.

"Berapa hari?" tanya Amani lagi.

"3 hari je" kata baba.

"Ouh.. Nanti baba bawak balik ole-ole tau untuk adik." kata Amani lagi sambil tersengih..

"Ye lah.. Nanti baba bawak untuk adik,Iman,along dan angah ye.." kata baba sambil tersenyum.

"Aik.. Diorang je?? Saya tak de?"rajuk ummi.

"Ehh.. Mesti lah untuk sayang pun ada. Isteri terchenta kan" kata baba sambil menggenggam tangan ummi. Ummi jadi malu-malu bila anak-anaknya memerhati.

Ariq menepuk tangan diikuti Aryan.

"Pasangan ni lagi sweet. Wei long..naik jom..bukan boleh lama-lama dekat bawah ni.. Kang makin geram aku." kata Ariq lalu menarik tangan abang kembarnya.

"Tak yah la tarik tangan aku.. Kau pikir aku gay ke macam kau" kata Aryan sambil merentap kasar tangannya dari pegangan Ariq.

"Kau ni.. Aku baru nak bersweet sikit macam ummi dengan baba.. Adik dengan Iman.. Aku ngn kau la..kita kan single." kata Ariq sambil membuat muka gedik.

"Eeeii..sengal lah kau.. Kau naik kereta kau pergi kerja hari ni.. Jangan harap kau naik dengan aku." kata Aryan sebelum berlari menaiki anak tangga menuju ke biliknya.

"Tunggu long.. Sorry aku gurau weiiiiii!!!!!" kata Ariq sambil mengejar langkah abangnya yang jauh kehadapan.

Ummi,baba,Amani dan Iman hanya ketawa melihat along dan angah begitu.

"Dah la.. Jom.. Saya duty hari ni." kata Amani lalu menggalas beg sekolahnya. Tangan ummi dan baba digapai lalu disalam. Diikuti Iman yang berbuat begitu.

"Hati-hati ye.. Assalamualaikum" kata ummi. Baba hanya tersenyum.

"Baik ummi..bye..waalaikumsalam" kata Amani sambil melambai ummi dan babanya laku masuk ke dalam perut kereta Iman.

Kereta yang dipandu oleh Iman perlahan-lahan meninggalkan perkarangan rumah Dato Syukri.

----------------------------------

Sampai disekolah, Amani keluar dari kereta lalu dia dikelilingi oleh Amira,Aulia,Ain dan Aina.

"Wei.. Rindunya aku dengan kau!!!" kata Aulia sambil memeluk Amani. Amira di belakang sudah menjeling Aulia. Mengada!

First Love Si PengawasWhere stories live. Discover now