BAB 10

8.3K 476 17
                                    

Iman dan Amani hanya menadah telinga mendengar perbualan tentang majlis mereka. Mereka redha jika ditakdirkan jodoh mereka awal pada umur remaja.

"Kalau mcm tu,esok lepas balik sekolah.. Iman dengan Amani terus test baju pengantin laa. " arah Dato Kamal. Iman dan Amani hanya mengangguk tanda setuju.

Mereka telah bercadang untuk membuat majlis akad nikah sahaja. Itu semua kehendak Amani dan Iman. Dan majlis itu akan diadakan pada hujung minggu ini. Yang mana bakal mendapat kad jemputan tu sila datang lah..hehehe...

---

Pada keesokan hari nya..gp 'Fiv 'A' dan gp Iman berkumpul (x tahu nak bagi nama kumpulan iman apa).

"Aku dengan Iman ada benda nak bagitau korang." kata Amani. Dia memandang Iman,Iman mengangguk meyakinkan.

"Kau nak bagitau apa?" tanya Naufal. Yang lain sudah menunggu jawapan dari mulut Amani dan Iman.

"Kiteorang bakal nikah hujung minggu ni" kata Amani. Dia memejamkan mata apabila gengnya dan geng Iman menjerit.

"WHAT!!!"

"Series la Amani.. Tak lawak ok" kata Amira. Dia memandang Iman dan Amani silih berganti.

"Ye..majlis kiteorang akan berlangsung hujung minggu ni." kata Iman. Amira,Aulia,Ain,Aina,Naufal dan Qalif hanya mengangguk faham.

"Akhirnya doa aku termakbul juga.. Hahaha" ketawa Aulia seorang diri.

"Eeeee kau ni kannn!! Makin geram aku ngn kau.." marah Amani sambil memukul lengan Aulia.

"Sakit! Sakit! ...aduhhh.. Aku harap bila kau kahwin ngn Amani nanti.. Kau tak kena cakar dengan dia setiap malam" kata Aulia sambil menggosok lengan nya yang dipukul Amani tadi.

Iman hanya tersengih melihat keakraban antara Amani dan kawan ii nya.

"Ehh Fal.. Bila kau nak datang umah umi. Dia tanya aku pasal kau setiap hari kau tahu tak?? Lenguh mulut aku nak menjawab" kata Amani.

"Nanti aku datang la rumah Mak su. Tengok la kalau free." kata Naufal sambil meneguk air tin soya yang dibelinya.

"Bawak Mak lang sekali. Aku dh rindu dengan dia." kata Amani lagi.

"Haa.. Ye ye.." jawab Naufal malas ii.

"Jap.. Korang ade hubungan apa ii ke yang kiteorang tak tau?" tanya Aina.

"Aku sepupu dia" jawab Naufal. Mereka meng'o'kan aje.

Waktu pulang...

"Korang balik la dulu. Aku dengan Amani nak pergi somewhere." kata Iman. Naufal dan Qalif mengangguk sebelum masuk ke dalam kereta milik Qalif.

Iman pergi ke arah Amani lalu menghulurkan tangan. Amani menghulurkan kunci kereta Audi R8 miliknya.

Mereka memecut laju meninggalkan perkarangan sekolah itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Mereka memecut laju meninggalkan perkarangan sekolah itu.

Sampai di butik kepunyaan Datin Aleeya,mereka keluar dari kereta. Mereka disambut oleh pekerja di situ.

"Haa.. Datang pun kamu berdua. Nah,ambil ni baju Iman. Ni baju Amani. Dah boleh pergi cuba." kata Datin Aleeya. Mereka hanya mengikut arahan Datin Aleeya.

Selesai mencuba baju, mereka keliar dari butik. Amani meminta Iman untuk bawanya ke market untuk membeli barang. Iman hanya mengikut.

"Banyak nya barang kau beli. Untuk sape ni?" tanya Iman.

"Ada la..nanti aku drive ehh.." kata Amani sambil memasukkn beberapa pek lobak merah ke dalam troli.

Selesai membuat bayaran,mereka meletakkan barang yang dibeli ke dalam bonet kereta. Seperti yang dikatakan,Amani memandu kereta ke suatu tempat.

Sampai ditempat yang bernama 'Yayasan An-Nur',Iman menolong Amani mengeluarkan barang yang telah dibeli tadi.

"Assalamualaikum Kak Cu" salam diberi oleh Amani lalu dijawab oleh Kak Cu dengan ramah.

"Ibu mana kak?" tanya Amani.

"Ibu ade kat pejabat. Ni bsrang ii ni tinggal je. Nanti Abang Am angkatkan." kata Kak Cu yang merupakan AJK di yayasan itu. Abang Am atau nama sebenarnya Amsyar Azril merupakan suami Kak Cu.

"Ye lah. Amani masuk dulu." kata Amani. Belum sempat dia melangkah Kak Cu telah menarik tangannya.

"Jap..ni sape?" tanya Kak Cu.

"Ni Iman. Bakal suami Amani." kata Amani. Iman hanya menganggukan sedikit kepalanya. Muka dingin itu hanya menunjukkan sebaris senyuman yang kecil.

Mereka berdua masuk ke dalam pejabat untuk berjumpa ibu.

"Assalamualaikum ibu." panggil Amani.

"Waalaikumsalam.. Eh Amani.. Kenapa datang tak bagitahu." kata Ibu sambil memeluk tubuh Amani.

"Hehe..saja tak bagitau ibu. Ibu sihat?" tanya Amani.

"Ibu sihat alhamdulillah. Ni yang handsome ni sape pulak. Tak pernh ibu tengok." kata ibu sambil memberikn senyuman yang manis. Iman membalas dengan senyuman yang nipis.

"Ni Iman. Bakal suami Amani. Jemput lah ibu datang majlis Amani hujung minggu ni." kata Amani.

"Insyaallah kalau tak de arah lintang ibu datang ye" kata ibu. Amani hanya tersenyum.

"Ibu.. Amani nak tengok budak ii kejap." kata Amani. Ibu mengangguk. Iman hanya mengekori Amani dari belakang.

"Ibu tu sape?" tanya Iman.

"Ibu tu ada lah penjaga dekat yayasan ni." kata Amani sambil mencari kelibat kanak ii di yayasan itu.

"Kak Aniii!!!" jert seorang kanak ii lelaki. Dia berlari ke arah Amani lalu memeluk Amani.

"Ehh hai Bob.. Bob sihat?" tanya Amani.

"Bob sihat. Sape abang sebelah ni?" tanya Bob.

"Hai..nama abang Iman. Panggil Abang Im je." kata Iman sambil tersenyum manis. Amani terpaku melihat senyuman lelaki itu. Ini adalah kali pertama Amani melihat senyuman itu.

"Abang Im..jom kite bawak abg dekat kawan ii kite. Mesti diorang suka sbb abg ni hensem" kata Bob sambil menarik tangan Iman. Iman pun mengikut langkah Bob sambil tersenyum manis.

Amani tersenyum melihat layanan Iman kepada Kanak ii itu. Berubah seperti seorang abang yang menyayangi adiknya. Mereka melayan karenah kanak ii itu sehingga lewat petang.

-----

Assalamualaikum and hai...cam mana??ade yang x menarik.maaf begitu. Teruskan membaca and vote..hrhe..bye

First Love Si PengawasWhere stories live. Discover now