İyi Niyetli Bir Bira: Perge Pilsner

1.6K 1 0
                                    

Blogdaki ikinci tadımımızda Türkiye'de pek bilinmeyen (en azından Marmara Bölgesi'nde) Antalya kökenli bir birayı inceliyor olacağız.

Perge Pilsner asıl ilgi alanı turizm olan Süral Grup tarafından üretiliyor. Antalya bölgesinin ilk beş yıldızlı otelini Süral Grup açmış 1986 yılında. Daha sonra başka girişimleri de olmuş, otel sayıları da artmış filan. 2005 yılında da bira işine el atıyor Süral Grup ve ilk bira tesislerini bu yılda kuruyorlar. İlk başta fıçı olarak üretim yapmışlar ve 2006 yılında şişeleme tesisi de kurarak Perge Pilsner'i şişe olarak da tüketiciye sunmaya başlamışlar. Üretim ve şişeleme tesislerinin kurulumunu da ünlü Alman Huppman ve Krones firmalarına yaptırarak bu işte ne kadar ciddi olduklarını da vurguluyorlar bir yandan.

Perge ismini de bilmeyenler için açalım biraz, Perge Antalya'nın 18 km doğusunda Aksu ilçesi içerisinde bulunan ve zamanında Pamphylia bölgesine (Aksu, Aspendos, Side, Alanya) başkentlik yapmış bir antik kent. Kuruluşunun Tunç Çağına kadar uzandığı da iddia ediliyor. Süral Grup biralarına bu ismi seçerken herhalde ülkemizde yaygın olan biralara antik kent ismi koyma eğiliminden (Efes ve Troy gibi) etkilenmiş anlaşılan. Perge Pilsner için internet sitelerinde "Kaynak Suyuyla üretilen ilk Türk birası" demiş Süral Grup. Perge'de Almanya'dan ithal malt ve şerbetçiotu kullanılmış. Hangi bölgenin maltı ya da şerbetçiotunu kullandıklarına dair bir bilgi yok malesef. İçeriğinde mısır, şeker ya da pirinç gibi herhangi bir malt desteği yok. Kaynak suyu, arpa maltı, şeretçiotu, maya ve CO-2 kullanarak reinheitsgebot'a sadık kalmışlar.

Perge Antik Şehri'nden bir kare




Benim Perge ile ilk tanışmam 2008 yılında bir arkadaşımın Silivri'deki yazlığında olmuştu. Babası ikram etmişti bize. Aaa bu ne filan derken sadece KİPA'da satıldığını söylemişti. KİPA'da o zaman bir Silivri'de bir de Kurtköy'de var. Yani şehrin iki ucunda. Ben de şehrin göbeğinde oturduğumdan dolayı o günden beri pek rastlayamamıştım Perge'ye. Ama aklımda kalan güzel bir bira olduğuydu, belki de güzel bir ortamda içtiğim içindir. Bir de o dönem 1TL'ye satıldığı kalmıştı aklımda. Hatta nereden Perge alırım diye uzun uzun düşünmüştüm çünkü Perge dışındaki en ucuz bira 2TL'nin üzerindeydi 2008 yılında.

Gelelim Perge'nin görüntüsü ve tadına. Görüntü gayet berrak, tipik bir lager sarılığında. İlk köpürme gayet güzel olsa da hemencecik sönüverdi ve kaybolup gitti. Bu olayı hiç sevmiyorum. Biraz köpük her zaman iyidir. Kokusunda yoğun şerbetçiotu aromasını almak mümkün. Tat olarak da şunu diyebilirim ki Süral Grup'un brewmaster'ı şerbetçiotu kullanırken bolkepçe koymuş. Perge acımtırak tadıyla ben Pilsner'im aga diyor size. Ağızda kalan tat da (aftertaste ya da finishing orcinali) yine bu acımtırak tat olarak hissediliyor. Biraz da ekşimsi bir tat kaldığını da söylemek gerek. Perge orta gazlılıkta ve orta gövdeli bir bira olarak tanımlanabilir bence. Yalnız başta değindiğimiz köpük mevzusunda eklemek istediğim bir şey daha var. Birayı yudumladıkça köpüğün bardağa dantel gibi yapışması iyiye işarettir. Kaliteli bir bira içtiğinizi gösterir. Perge'de bu dantelleri maalesef göremedim. Bira bittikten sonra bardak sanki hiç kullanılmamış gibi püripak bir şekilde ışıldadı lan. Yani misafir gelse eve temiz bardak bu deyip suyu koyar içine sonra da içer resmen.



Perge'yi Kadıköy'de bir tekelde buldum. Fiyatı 3.75'ti. Şu an için alabileceğiniz en ucuz biralardan bir tanesi neredeyse. Eğer siz de bulur almak isterseniz fiyat aklınızda olsun, 5 6 lira çeken olursa siz de ona bir şey çekersiniz. Bazen yurdum esnafı Alaman birası abi bu diye vatandaşı öpmeye kalkıyor. Hatta bu konuda da çok hevesliler. DiaSA'da zamanında 2TL'den satılan Germania Pilsner'i birçok yerde 4 - 4.5TL'ye gördüm, oradan biliyorum. Niye bu pahalı ya deyince de "Abi o Alaman birası" diyordu çakallar. Neyse, bu ayrı bir konu. Fiyat / Performans olarak Perge bence gayet başarılı. 3.75'e size çok bir şey vaat etmediği açık ama karşılığında aldığınız da kötü olmayan bir bira. Asıl işi turizm olan bir işletme tarafından üretilen ve çok ucuza satılan iyi niyetli bir bira Perge. Yazın sahilde ya da akşam üstü balkonda filan içerken güzel gidebilir diye düşünüyorum.

Süral Grup'u da bu girişimleri için kutlamak lazım. Türkiye'de toplasanız bir elin parmağı kadar bira üreticisi var neredeyse. Böyle bir ortamda bu işe girmek takdir edilesi. Rafları zenginleştirdikleri için teşekkür etmek gerek.

Benim Notum: 7 / 10

Beeradvocate: N/A (Perge için sonuç çıkmadı, eğer bulan olur da paylaşırsa sevinirim).

RateBeer: 11 / 100 (Çok düşük ama Sapporo'dan yüksek almış)

Bira Tadım RehberiHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin