Bir önceki postta yine Schneider Braueri tarafından üretilen Tap 5 Meine Hopfen Weisse'yi incelemiştim. Buğday biraları ve Schneider Braueri ile ilgili kısa bilgileri o posttan takip edebilirsiniz. Bu postta ise önce Schneider Braueri'ye dair ufak tarihi bilgiler verdikten sonra Schneider Weisse Tap 7 Unser Original (Our Original) isimli buğday birasını inceleyeceğim.
Biraz Tarih
Buğday biralarının tarihiyle Schneider Braueri'nin tarihi aslında el ele gidiyor demiştim önceki postta. 1872 yılına kadar buğday biralarının üretimi devlet tekelindeydi ve 1872 yılında Georg Schneider Kral Ludwig-II'den buğday birası üretme iznini kopartarak 131 yıl sonra bugün benim Kadıköy'de bu birayı içmemi sağlıyor. Hatta 1872 yılındaki tarifine sadık kalarak Tap 7'yi günümüze kadar ulaştırıyor.
Georg abi 1872 yılında izni koparmasıyla birlikte Münih'te bulunan "Weissen Brauhauser" isimli binayı da satın alıyor. Bu binanın hem buğday biraları için hem de Schneider için büyük bir önemi ve anlamı var. Weissen Brauhauser binasının tarihi 1540 yılına hatta belki daha da geriye kadar gidiyor. Kayıtlarda 1540 yılına ait izlere rastlamak mümkün ama bu tarihten önce de bu binanın bulunduğu yerde bir biraevinin olduğu yönünde güçlü tahminler mevcut. Daha net olan bilgiler ise bu biraevinin 16. yüzyıl ortalarından 18.yüzyılın ikinci yarısına kadar kadar Mader ailesi tarafından işletildiği. Hatta, Jeffrey S. Gaab'ın Munich: Hofbrauhaus & History: Beer, Culture, and Politics isimli kitabında şöyle bir hikaye anlatılıyor:
Korbinian Stieglmayer adında bir asker Maderbrau'da 4 litre bira içtikten sonra önüne gelen 26 kreutzerlik hesabı çok fazla bulduğunu söylüyor ve biraevinin patronuyla arasında tartışma çıkıyor. Etraftakiler de olaya müdahil oluyor derken iş büyüyor. Kırılmadık cam çerçeve kalmadıktan sonra Stieglmayer ve ekibi Münih sokaklarına dalarak "Her yer Maderbrau, Her yer direniş" temalı sloganlar atarak başka birahanelere de dalıyorlar ve şehirde resmen kargaşa çıkıyor. Stieglmayer'in fitilini ateşlediği isyanlarda insanlar bira fiyatları ucuzlayana kadar direniyorlar. Ve bu sonuca da ulaşıyorlar. Bir Paris gazetesinde olay şöyle yer buluyor:
"Bavyeralılar gururlu ve barışçıl insanlardır. Ama biralarını alırsanız, vahşi isyancılara dönüşürler."Bakın daha o zamandan belliymiş insanların alkolüne karışmanın sakat bir iş olduğu. Ama gel gör ki hala aynı kafa yapısı tam gaz devam...
Bu tarihi Maderbrau binası 1850'lerden sonra defalarca el değiştiriyor ve 1870'e geldiğinde kaderine terk edilmiş bir şekilde sonunu bekliyor. Georg Schneider ise 1855-1873 yılları arasında Royal Weisse Hofbrauhaus'un kiracısı ve genel kanının aksine buğday biralarının bir geleceği olduğuna inanıyor. Arthur Guinness de Dublin'deki Guinness fabrikasını 1759 tarihinde 9000 yıllığına kiralamıştı. Bu bira üreticilerinde enteresan bir ileri görüşlülük mevcut lan. 1872 yılında Georg Schneider Ludwig-II'den Weissbierprivileg'i (buğday birası üretme izni) koparınca 17 Eylül 1872 tarihinde Royal Weisse Hofbrauhaus'ta son kez bira üretiyor ve terk edilmiş Maderbraueri'yi ya da diğer adıyla Weissen Brauhauser'i satın alıyor. Takvimler 20 Eylül 1872'yi gösterdiğinde ise ilk Schneider birasını oğlu II. Georg Schneider ile burada üretiyor. Hem de bugün inceleyeceğimiz Tap 7 Unser Originali üretiyor. Tap 7 de günümüze ilk günkü formülüne sadık kalarak ulaşıyor. Maderbraueri de tarihin karanlık sayfalarına gömülürken yerini Weisse Brauhaus G. Schneider & Sohn (Biracı Georg Efendi ve Mahdumları'na tekabül ediye). Bu arada, Mader Brauhaus tarihe karışsa da eskiden bulunduğu sokağa adını vererek bir şekilde hala hayatta ve zihinlerde kalmayı başarıyor.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Bira Tadım Rehberi
No Ficcióntarihin en eski içkisi olarak gösterilen bira ülkemizde maalesef hala hak ettiği değeri görmüyor. "bira hamallıktır yea" gibi bir cümlenin duyulduğu ortamlara sıklıkla rastlamak mümkün. ancak işin aslı hiç de öyle değil. bu cümleyi kuran kişi (büyük...